InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Vanaf wanneer krijg ik AOW?

Vanaf wanneer krijg ik AOW?

Vanaf wanneer krijg ik AOW? Vanaf 2013 gaat voor het eerst in meer dan 55 jaar de pensioenleeftijd omhoog. Per 1 oktober 2012 is besloten om de pensioenleeftijd per 2018 op 66 jaar te stellen. In dit artikel leest u vanaf wanneer u AOW gaat ontvangen. Ons pensioenstelsel is rondom de AOW opgezet. Via de werkgever kunnen wij een aanvullend pensioen opbouwen bovenop de bedragen die uitgekeerd worden vanuit de AOW. Per 2013 zal de leeftijd vanaf wanneer recht bestaat op AOW in eerste instantie verschuiven naar 65 jaar en één maand. De pensioenregelingen zullen hierop aangepast moeten worden. Het voordeel vanuit de pensioenregeling is dat de uitkerende fase wordt uitgesteld, waardoor de maandelijkse uitkering na ingang hoger zal zijn.

Onderstaande ingangsleeftijden zijn de leeftijden die vast zijn gelegd in oktober 2012. Dit wil niet zeggen dat deze leeftijden ook voor de toekomst gegarandeerd zijn. Het blijft namelijk wel afhankelijk van de wispelturigheid van de overheid.

  • In 2013 bestaat recht op een AOW uitkering vanaf: 65 jaar + 1 maand
  • In 2018 bestaat recht op een AOW uitkering vanaf: 66 jaar

Recht op AOW pas vanaf verjaardag

Tot april 2012 had u recht op een AOW uitkering vanaf de eerste van de maand waarin u 65 jaar oud werd. Sinds april 2012 is de ingangsdatum verschoven naar de verjaardag van de AOW-gerechtigde. Dit lijkt een klein verschil, maar kan wel een hiaat betekenen van bijna één maand. De gerechtigde die in het begin van de maand jarig is, zal er niet veel van merken. Indien de verjaardag pas eind van de maand valt, is er een gat waar rekening mee moet worden gehouden.

Verdere verschuiving van de AOW leeftijd

Zodra er een keer maatregelen zijn getroffen is de kans groter dat er nog een keer maatregelen worden getroffen. U kunt er nu dus nog niet vanuit gaan dat u per 2021 ook werkelijk op 67-jarige leeftijd met pensioen kunt. Mogelijk vallen de lasten van de AOW nog steeds zwaar tegen en is de leeftijd in de loop der jaren al verschoven naar een nog hogere leeftijd.

Is eerder met pensioen gaan nog mogelijk?

De mogelijkheid blijft om met 65 jaar met pensioen te gaan, maar daar zult u wel voorzieningen voor moeten treffen. U zult een vermogen moeten opbouwen om het gat te dichten tussen de gewenste pensioendatum en de pensioendatum waarop er recht bestaat op AOW en aanvullend pensioen. In het verleden was het mogelijk om hier de levensloopregeling voor te gebruiken, maar deze is grotendeels afgeschaft.

Hoogte van de uitkering uit de AOW

Per juli 2012 bedroeg de uitkering 756,39 per persoon (voor een paar het dubbele). Indien de partner nog niet de pensioenleeftijd heeft bereikt, bestaat er eventueel recht op een partnertoeslag. Deze partnertoeslag komt te vervallen per 2015. Voor een alleenstaande bedraagt de uitkering uit de AOW 1.085,63 bruto per maand.
Gerelateerde artikelen
Doorwerkbonus 2013 verdwijnt na 2012Doorwerkbonus 2013 verdwijnt na 2012De doorwerkbonus verdwijnt als heffingskorting in 2013 voor hogere inkomens. Hoe de doorwerkbonus aanvragen? Wie in 2012…
Bronnen en referenties
  • http://blog.geld.nl/Pensioen/Berekenen-hogere-AOW-leeftijd-moeilijker-dan-gedacht.aspx

Reageer op het artikel "Vanaf wanneer krijg ik AOW?"

Reacties

A. J. Mom, 26-06-2013 11:35 #2
Ik ben geboren 5-8-1954 wanneer gaat. mijn aow in, en kan men nog aow krijgen met 65 jaar, ook al moet je wachten tot je 67ste jaar?

Aavdburght, 17-01-2013 21:29 #1
Mijn geboortedatum is 08-98-1951. Wanneer gaat mijn AOW in?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 10-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!