Overstappen van energiemaatschappij

Overstappen van energiemaatschappij Overstappen van energiemaatschappij is eenvoudig in 2020 en kan tot een forse besparing leiden. Met overstappen bespaart u op de energierekening. Haal ook uw energiekosten omlaag, betaal minder. Per jaar stappen maximaal 15% van de mensen over en dat zouden er veel meer kunnen zijn. Laat de voordelen niet liggen, vergelijk regelmatig de prijzen van energie bij de verschillende aanbieders en sla uw slag. Al snel zal duidelijk worden dat u momenteel waarschijnlijk te veel voor gas en elektriciteit betaalt. Let op de looptijd van uw contract want afkopen is niet altijd kosteloos. Het meeste voordeel is te halen met een nieuw contract voor de levering van gas.

Energiekosten 2020

Op de energiemarkt wordt volgens Europese wet - en regelgeving een onderscheid gemaakt tussen het transport van energie en levering van energie. Alle energieleveranciers mogen van het bestaande netwerk gebruik maken. Tussen de netwerkbedrijven bestaat geen concurrentie. Dat betekent dus dat als u wil switchen, u alleen kunt kiezen voor een andere leverancier van energie.

Veranderen van energiebedrijf in 2020

Switchen van energieleverancier is in principe heel eenvoudig. U kiest een nieuwe energieleverancier en spreekt af dat die de huidige leverancier laat weten dat u gaat switchen. Zoals gezegd blijft de netbeheerder dezelfde, afhankelijk van de regio waar u woont. Dit switchen moet in beginsel in vijf werkdagen kunnen. Om de overgang gemakkelijk te laten verlopen is daartoe een zogenaamd Energie Clearing House opgericht, dat de communicatie tussen alle partijen die bij de switch zijn betrokken, verzorgt.

Kies een andere energiemaatschappij

Er worden geen kosten in rekening gebracht voor het wisselen van leverancier. Wel kan de bestaande leverancier een opzeggingsvergoeding vragen, wanneer u een contract voor bepaalde duur hebt. Een jaarcontract na een paar maanden opzeggen kost geld. Het opzeggen van een contract voor onbepaalde duur kost niets, maar kent wel een opzegtermijn van dertig dagen.

Nieuwe contractvoorwaarden voor energie

De meesten zullen voordat ze overstappen wel op internet allerlei prijsvergelijkingen maken. Logisch en terecht natuurlijk, maar let ook goed op de nieuwe contractvoorwaarden. Let vooral op de nieuwe looptijd, opzegtermijn en de kleine lettertjes over mogelijke tussentijdse prijswijzigingen. Bekijk ook goed wat de eventuele administratiekosten of boetes zijn, als u ook bij de nieuwe leverancier vervroegd wil opzeggen. Wilt u één factuur ontvangen met de totale kosten, of twee: van de leverancier en de netwerkbeheerder apart?

Welke energieleverancier wordt het?

Er zijn vele energiemaatschappijen waar u terecht kunt in Nederland, enkele voorbeelden zijn:
  • Eneco;
  • Budget Energie;
  • Delta;
  • E-on;
  • Energiedirect;
  • Essent;
  • Greenchoice;
  • Innova Energie;
  • NLE;
  • Nuon;
  • Oxxio;
  • Powerpeers;
  • Pure Energie;

Gas of elektriciteit

U kunt gas en elektriciteit van één leverancier afnemen, maar ook dat hoeft niet. De leveranciers hebben natuurlijk liever dat u de totale energie bij hetzelfde bedrijf koopt. Het voordeel van één leverancier is, dat u dan niet meerdere rekeningen hoeft te ontvangen.

De welkomstkorting als u overstapt

Energiebedrijven adverteren met een welkomstkorting of welkomstbonus. Dat kan op twee manieren. Of u krijgt aan het einde van het jaar de korting die wordt verrekend met uw jaarafrekening of de energietarieven zijn tijdelijk lager. Als u liever lagere tarieven in een jaar wilt, dat verlaagt immers maandelijks de lasten, dan is nog van belang of u veel baat hebt bij een korting op de tarieven voor gas of voor elektriciteit. Waar u ook voor kiest, dikwijls is na een jaar weer overstappen aantrekkelijk. Immers de energietarieven gaan bij uw huidige energieleverancier omhoog en bij de overstap kunt u elders weer voor lagere tarieven kiezen, bovendien is de welkomstkorting aan het einde van het jaar inmiddels uitgewerkt.

Opzegvergoedingen, boete betalen

Als u een contract voor langer dan een jaar afsluit zit u in principe aan het contract vast. Toch bieden de energiemaatschappijen vaak de mogelijkheid om over te stappen maar dan moet er wel een opzegvergoeding (soort boete) worden betaald. Hoeveel dat is verschilt per energieaanbieder.

Binnen 14 dagen uw contract opzeggen

Als u spijt hebt van een telefonisch aanbod, dan kunt u per aangetekende brief binnen 14 werkdagen een beroep doen op de wettelijke bedenktijd. Als sprake is van onvolledige informatievoorziening, kunt u zelfs een beroep doen op de drie maanden termijn zoals dat bij kopen op afstand bij wet is geregeld.

Slot

U moet een paar stappen doorlopen, maar overstappen naar een goede en tegelijkertijd goedkopere leverancier loont echt. U moet zich wel elke keer afvragen voor hoe lang u een contract wil sluiten. De energieprijzen kunnen verder omhoog gaan in 2020 en natuurlijk ook de energiebelasting. Daarvan profiteert u vooral met een kort energiecontract. Stap over. Wilt u nog meer op energie besparen dan is wellicht een zonneboiler ook iets voor u of maakt voortaan gebruik van zonnepanelen. Het komt uw portemonnee en het milieu ten goede. Het zijn goede investeringen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opzegvergoedingen contract energieleverancier (consumenten)Opzegvergoedingen contract energieleverancier (consumenten)Vanaf het moment dat de energiemarkt vrij (geliberaliseerd) is, hebben mensen de mogelijkheid om zelf te kiezen voor een…
Energie aanbieding: waar op letten?Energie aanbieding: waar op letten?De aanbiedingen voor goedkope energie vliegen je om de oren. Waar moet je nu op letten bij deze energie aanbiedingen? Ho…
Wij gaan verhuizen, wat met de elektriciteit? (BE)Wij gaan verhuizen, wat met de elektriciteit? (BE)Een verhuis brengt heel wat administratief werk met zich mee. Hoe verwittig je je elektriciteitsleverancier, wat moet je…
Zonnepanelen kosten en subsidieZonnepanelen kosten en subsidieZonnepanelen zijn goed voor het milieu maar verdienen zichzelf doorgaans ook terug. Belangrijk hierbij is de opbrengst v…

Dollar, profiteren van de lage of hoge dollarkoersDollar, profiteren van de lage of hoge dollarkoersAls de dollar laag staat is het zeker interessant om te kijken hoe wij Europeanen daar ons voordeel mee kunnen doen, maa…
Minimumloon, jeugdloon - januari 2020 plus uurloonMinimumloon, jeugdloon - januari 2020 plus uurloonHet wettelijk minimum volwassen loon of wettelijk minimum jeugdloon is het loon of het salaris dat je minimaal uitbetaal…

Reageer op het artikel "Overstappen van energiemaatschappij"

Reactie

Rolf van der Schaaf, 12-08-2008 10:16 #1
Switchen loont inderdaad, alhoewel ik mijn bedenkingen had. Ik heb twee vergelijkingssites gebruikt Prizewize.nl en Gasenlicht.nl. Via die eerste overgestapt in mei en het is goed bevallen. Ik ben nu 255 euro minder kwijt per jaar en heb nu groene stroom. Reactie infoteur, 12-06-2019
Let in 2019 ook op de kwaliteit en betrouwbaarheid van de energieleveranciers.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!