InfoNu.nl > Financieel > Geld > Dollar, profiteren van de lage of hoge dollarkoers

Dollar, profiteren van de lage of hoge dollarkoers

Dollar, profiteren van de lage of hoge dollarkoers Als de dollar laag staat is het zeker interessant om te kijken hoe wij Europeanen daar ons voordeel mee kunnen doen, maar ook als de dollar hoog staat natuurlijk. Op de beurs, maar vooral ook als consument. De dollar is immers in korte tijd minder waard geworden en er zitten nog meer dalingen aan te komen. Een goedkope vakantie, een goedkope auto? Met een lage Amerikaanse munt moet dat zeker kunnen. Als de dollar duurder wordt, zoals bij het opkopen van obligaties door de ECB en de kredietcrisis in Griekenland, is het precies andersom: vermijd zaken die in dollars moeten worden afgerekend.

Dollar

De dollar lijkt al enige tijd op een eindeloze glijbaan naar beneden. Soms stokt de val even, maar de weg omlaag is duidelijk ingeslagen. Sommige mannequins willen alleen nog maar in euro’s worden uitbetaald. Petro dollars worden steeds meer petro euro’s. Het is de vraag hoe lang de dollar nog een wereld munt zal zijn. De euro tendeert naar 1,4 dollar, en er zit meer in het vat. Zeker met de onzekerheden over de schuld in de VS.

Beleggen op de beurs

De beurs vaart op fundamentele factoren, maar vooral ook op psychologische en emotionele. De relatief lage dollar doet de exportpositie van de VS goed. Amerikaanse bedrijven kunnen daar garen bij spinnen. De lage rente die met de lage dollar samengaat, verlicht wat de pijn van de krediet crisis. Voor Amerikaanse consument en bedrijf. Veel risicovoller lijkt het emotioneel beladen aspect van vertrouwen. Een zwakke munt, duidt niet op vertrouwen. In tegendeel. Een zwakke munt betekent ook dat inflatie wordt geïmporteerd, wat eens een opwaarts effect op de inflatie en rente moet hebben. Dit zou de koopkracht van de Amerikanen verder kunnen uithollen, met alle negatieve aspecten van dien op de economie. Een zwakke dollar ten opzichte van de yen betekent, dat de Carry Trade in gevaar komt, waardoor vele speculanten en grootbanken grote verliezen zullen leiden. Tot slot zullen de verdiensten van Europese bedrijven in dollars, omgerekend in de eigen munt flink tegenvallen. Een mix van risicovolle factoren, waar op de beurs veel te verdienen, maar ook verliezen is.

De Europese consument

Voor de Europese consument biedt een lage dollar vele kansen. Maar let op, dit is niet altijd het geval. Wie via internet buitenlandse aankopen doet boven de 22 dollar moet douanerechten en BTW betalen. Als de douanerechten lager zijn dan 10€ komen ze te vervallen. De BTW kan zeer laag zijn, bijvoorbeeld 3.2% voor een muziekinstrument, of 6% voor een boek, maar kan ook tegenvallen. Bij de aankoop van een Amerikaanse auto betaalt u bijvoorbeeld 10% invoerrechten, 21% BTW en nog de BPM. Vaak moet de auto nog gekeurd worden en zijn er allerlei verzendkosten, waardoor een auto in Duitsland aanschaffen vaak al goedkoper is. Gunstige uitzondering hierop kunnen Amerikaanse auto's zijn, waarvan de aanbiedingen meeschommelen met de dollarkoers. Ook spullen ophalen in de VS kan tegen vallen doordat alles boven de €430 ingeklaard moet worden. Officieel althans.

De voordelen voor de Nederlandse consument

Duidelijk goedkoper is een reisje Amerika. Vliegen naar de VS en er overwinteren is er momenteel spotgoedkoop. Lekker toeren door de VS, met een relatief goedkope benzine en relatief goedkope vakantie gelegenheden. Ook in ons land zijn er voldoende voordelen te behalen. Zo is de benzine in dollars duur, maar blijft die in euro’s redelijk in de hand. Boeken en dvd’s via Amazon of Bol.com zijn goedkoop en bijvoorbeeld gadgets als de nieuwe iPod. Denk er tot slot bij elektrische apparatuur aan dat in de VS 110 volt gangbaar is en bij ons 220 volt.

Miskoop

Een regelrechte miskoop kan de aankoop van Amerikaanse kleding zijn. Over spijkerbroeken betaalt u 12% douanerechten en nog eens 21% BTW. En dat is nou jammer.

Lagere heffingen invoer van buiten de EU in 2013

Vanaf 1 december 2008 geldt een lagere heffing bij aankoop van goederen van buiten de EU:
  • U mag voortaan voor € 430 aan buiten de Europese Unie gekochte goederen belastingvrij meenemen, inclusief geschenken.
  • De vrijstelling van invoerrechten voor kleine commerciële postzendingen wordt verhoogd. Wanneer de zending minder waard is dan € 150, worden geen invoerrechten meer geheven. Voor de BTW blijft de drempel op € 22 staan.
  • Aan drank is toegestaan: 1 liter sterke drank of 2 liter mousserende wijn of 2 liter likeurwijn zoals sherry of port.
  • Rookwaar is toegestaan, indien maximaal 200 sigaretten of 250 gram rooktabak of 100 cigarillo's of 50 sigaren.

De verbruiksbelasting op pruimtabak en snuiftabak is per 1 januari 2013 afgeschaft.

Beleggen als dollar hoog staat

Als de euro relatief goedkoop is, kan de Europese effectenbeurs daarvan profiteren. De concurrentiepositie van Europese bedrijven wordt immers sterker en dat geldt voor al vele Nederlandse bedrijven om dat Nederland echt een exportland is. Het nadeel is dat we meer moeten betalen voor goederen die uit de VS komen.

Slot

Kansen genoeg dus om uw slag te slaan als de dollar laag staat. Als de dollar hoog staat, is een vakantie in Europa aan te bevelen in plaats van Europa.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevaar voor de beurs komt uit het Oosten, de Carry TradeGevaar voor de beurs komt uit het Oosten, de Carry TradeVelen maken zich in 2018 zorgen over de Amerikaanse economie. Niet voor niets: de economie lijkt wat terug te vallen en…
Dollar, de alsmaar dalende dollarDollar, de alsmaar dalende dollarDe dollar is sterk gedaald ten opzichte van de euro en zal dat ondanks de huidige euro crisis waarschijnlijk blijven doe…
Fair Trade: eerlijke handel, eerlijke productenFair Trade: eerlijke handel, eerlijke productenFair Trade, te term zien we steeds meer opduiken op producten in winkels en tijdschriften, maar wat is Fair Trade?
Beleggingsinstrumenten en de risico'sBeleggingsinstrumenten en de risico'sBeleggingsinstrumenten kennen verschillende risico's. De hoogte van het risico van een beleggingsproduct bepaalt vaak de…

Reageer op het artikel "Dollar, profiteren van de lage of hoge dollarkoers"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Beleggen in 2019
Schrijf mee!