InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wijzer in geldzaken, wat voor beslisser bent u (geldtype)

Wijzer in geldzaken, wat voor beslisser bent u (geldtype)

Wijzer in geldzaken, wat voor beslisser bent u (geldtype) U wilt wijzer worden in geldzaken en bijvoorbeeld weten welk geldtype u bent? Bij geld, geldkwesties en geldzaken neemt niet iedereen dezelfde beslissing. De ene persoon geeft altijd geld uit, de ander het liefste helemaal niet. Weet dus wat voor beslisser u bent. Zo kunt u zich behoeden voor de bekende valkuilen met geld. Wat voor geldtype bent u? Doe de geldtest 2019 en houd zo uw geldzaken op orde. Hoe moet dit?

Wijzer in geldzaken, dit vraagt om goede besluiten

Iedereen weet wel of hij een snelle beslisser is of niet. Ook of hij of zij zich gemakkelijk laat overtuigen of niet. En die kennis is niet onbelangrijk in geldzaken. Als u weet tot welke categorie u behoort, kunt u zich behoeden voor de bekende valkuilen.

Besliswijzer AFM en wel geldtype bent u?

Om u daarbij te helpen, ontwikkelde de toezichthouder AFM een besliswijzer om uw geldtype te bepalen. Er zijn vier soorten geldtypen:

De beheerste beslisser in geldzaken als geldtype

Mensen uit deze categorie zijn onderzoekende personen die veel feiten verzamelen en een hoop alternatieven afwegen. U beslist zelfstandig en hebt veel financiële kennis. Waarschijnlijk houdt u de huishoud uitgaven zorgvuldig bij. U doet geen wilde dingen. De kans dat u een creditcard, persoonlijke lening, aansprakelijkheidsverzekering of lijfrenteverzekering heeft, is kleiner dan bij andere consumenten. De enige valkuil is dat u last kunt hebben van enige tunnelvisie, maar eenmaal op het goede spoor bent u daar niet snel af te krijgen. Ongeveer 29% van de Nederlanders hoort tot deze groep beslissers.

De ambitieuze beslisser in geldzaken

De ambitieuze beslisser is avontuurlijker. Hij of zij probeert graag wat nieuwe producten uit. Een gokje hoort daarbij. De focus is gericht op zoveel mogelijk rendement en niet alleen op voorzichtigheid. U neemt uw beslissingen zelf, maar verricht minder uitzoekwerk dan bovengenoemde categorie. Vaak is de ambitieuze beslisser wat jonger, hoog opgeleid en meer dan gemiddeld geïnteresseerd in financiën. De valkuil is dat u zich te veel door dollar tekens laat leiden en daardoor meer risico neemt dan nodig is. Ongeveer 29% van de Nederlanders behoort tot de ambitieuze beslissers.

De gemaksgeoriënteerde beslisser in geldzaken

De gemaksgeoriënteerde kiest vaak voor een standaardproduct dat gemakkelijk te begrijpen is en dus weinig tijd kost. Het is niet altijd de meest optimale keuze, maar u loopt zo weinig risico. U bent over het algemeen iets ouder. Ongeveer 18% van de Nederlanders neemt zo zijn beslissingen.

De advies gevoelige beslisser

De advies gevoelige beslist niet alleen, maar betrekt ook andere mensen bij zijn beslissing. Het goede gevoel speelt een belangrijkere rol dan de ratio. Hij of zij is niet erg geïnteresseerd in financiële producten en geeft relatief gemakkelijk geld uit. De gemaksgeoriënteerde is overduidelijk de meest kwetsbare categorie. In deze categorie vallen volgens de AFM meer vrouwen dan mannen. Ongeveer 24% van de Nederlanders beslist op deze manier.

Slot welk geldtype bent u?

Het kan geen kwaad om de test te doen en te bekijken wat voor geldtype u bent en zo wijzer te worden in uw geldzaken en besluiten. Behoort u tot de categorie Advies gevoelig, dan doet u er goed aan om bij de beslissing iemand te betrekken uit de categorie beheerst of gemaksgeoriënteerd. Ook iemand uit de categorie Ambitieus is door de te nemen risico’s voor u niet zonder gevaar. Vraag voldoende offertes aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verkooptechniek: Hoe krijg je de juiste beslisser te sprekenVerkooptechniek: Hoe krijg je de juiste beslisser te sprekenHoe krijg je als verkoper een afspraak met degene die het in dat bedrijf voor het zeggen heeft. Zoals het hoofd inkoop d…
Spaarpot en inzicht in geldzaken via widgets RabobankSpaarpot en inzicht in geldzaken via widgets RabobankWilt u ook in 2018 en 2019 eenvoudig inzicht hebben in uw geldzaken, spaardoel, uitgaven, uw spaarpot en uw inkomsten? V…
Geldzaken bespreken in een relatieGeldzaken bespreken in een relatieIn een relatie zijn de rollen onderling verdeeld. De ene neemt bepaalde taken voor zijn of haar rekening en de ander ric…
Besluitvorming in een organisatieIn een organisatie moeten enorm veel beslissingen worden genomen. Het nemen van besluiten gaat niet zomaar, daarom zijn…
Waarom je financiële geletterdheid vergroten nuttig isWaarom je financiële geletterdheid vergroten nuttig isWil je in de toekomst schulden vermijden en wil je niet meer verrast worden door de kosten van een bankrekening of een b…

Reageer op het artikel "Wijzer in geldzaken, wat voor beslisser bent u (geldtype)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld beschermen
Schrijf mee!