Kopen op afstand is bij wet geregeld

Kopen op afstand is bij wet geregeld Wie als consument in Nederland iets koopt op afstand is gelukkig beschermd via de wet Kopen op Afstand 2019 en 2020. Wat houdt die wet in? Dit is zeker belangrijk om te weten, want het zogenaamde webshoppen en online kopen groeien als kool. Let vooral op het kopen op afstand van zaken die speciaal voor u zijn gemaakt of aan uw persoonlijke wensen zijn aangepast. De wet beschermt u bij het kopen van goederen en diensten waarbij geen persoonlijk contact plaatsvindt tussen koper en verkoper. Europese regelgeving geeft u 14 dagen bedenktijd.

Wat is kopen op afstand?

Steeds meer kopen we op afstand, bijvoorbeeld bij postorderbedrijven Wehkamp, Otto en Neckermann. Onder Kopen op Afstand wordt verstaan het kopen van goederen of diensten door een particulier van een bedrijf zonder dat er rechtstreeks contact met een verkoper is. Denk aan het kopen via internet, met de telefoon, post, fax of een ander communicatiemiddel. Bovendien moet het een aankoop zijn voor eigen gebruik.

Voordelen en nadelen van webshoppen

Een voordeel is van het kopen via het internet is dat het allemaal snel vanuit de luie stoel thuis kan. Een nadeel is dat u het product niet in levende wijze kunt zien en niet altijd goed kunt inschatten wat het product of de dienst precies inhoudt. U kunt het in ieder geval niet aanraken zoals in de winkel en u ziet de verkoper niet. Vaak kent u bovendien de winkel niet of nauwelijks, maar moet u het hebben van een goede eerste indruk of aanbevelingen van vrienden.

De Wet Kopen op Afstand

De Wet Kopen op Afstand, onderdeel van het Burgerlijk Wetboek, regelt in feite uw recht op goede producten en diensten. Binnen de EU geldt de richtlijn Kopen op Afstand. Bij grensoverschrijdende geschillen kunt u een zusterorganisatie van het thuiswinkel waarborg voor het winkelen online vragen om voor u te bemiddelen. Bedenk wel dat de wet een betere bescherming biedt voor u als consument en niet als u een product of dienst bestelt voor een bedrijf. Dan is de Wet Koop op Afstand namelijk niet van toepassing. Ook vallen buiten deze wet:
  • Reisovereenkomsten;
  • Koop van onroerend goed;
  • Financiële diensten;
  • Internetveilingen.

De bedenktijd voor de consument en het herroepingsrecht in 2019 en 2020

Een belangrijke regel is dat u als consument recht heeft op bedenktijd. Na ontvangst van de bestelling hebt u een bedenktijd van zeven werkdagen. In deze periode kunt u de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen herroepen en ontbinden. U hoeft alleen de kosten voor het terugsturen te betalen. De eventuele bezorgkosten bij u thuis moet u weer terug krijgen. Het herroepingsrecht gaat nog verder: als u op de dag van ontvangst van het gekochte of op de dag waarop u de overeenkomst sluit nog geen bevestiging hebt ontvangen met de juiste informatie, dan bedraagt de ontbindingstermijn zelfs drie maanden. U hoeft bij herroeping alleen de portokosten te betalen. Deze afkoelingsperiode en de Wet Kopen op Afstand geldt niet voor onderstaande zaken en diensten:
  • Zaken waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft.
  • Diensten die slechts gelden voor een bepaalde periode of op een bepaalde datum, zoals reserveringen, hotels, vervoer, restaurants en dergelijke. Let daar dus op.
  • Producten die gemaakt zijn aan de hand van specificaties van de consument en duidelijk persoonlijk van aard zijn, zoals een speciaal voor u samengestelde pc of een maatpak.
  • Diensten waarbij u toestemming hebt gegeven om alvast met de uitvoering ervan te beginnen.
  • Goederen die snel kunnen bederven of verouderen.
  • Audio- en video-opnamen of computerprogrammatuur, wanneer het zegel is verbroken.
  • Kranten, tijdschriften en concertkaartjes, want die zijn tijdgebonden.
  • Werkzaamheden waarmee de leverancier in uw opdracht is begonnen voordat de afkoelingsperiode was verstreken.
  • Weddenschappen en loterijen.

De plichten van de verkoper bij kopen op afstand

De verkoper heeft via de wet ook allerlei informatie plichten meegekregen. Informeert de verkoper u niet of onvoldoende, dan wordt uw bedenktijd wettelijk verlengd tot een maximum van drie maanden. Eenmaal goed geïnformeerd gaat de 7 dagen termijn lopen. Europese regelgeving geeft u 14 dagen bedenktijd. De plicht tot informatie betreft:
  • De juiste en volledige informatie door de verkopende partij over zijn identiteit en bezoek- en afhaal adres.
  • De belangrijkste kenmerken van het product, de prijs, de kosten van aflevering, wijze van betaling en dergelijke.
  • Wat de garantie inhoudt en hoe de serviceverlening verloopt. U hebt namelijk na verloop van de bedenk termijn altijd recht op tenminste zes maanden garantie. In deze periode moet de verkoper aantonen dat een defect product bij levering in orde was en dat de consument zelf de oorzaak van het defect is.
  • Dat een eventuele financieringsovereenkomst die aan het product of de dienst is verbonden, bij annulering automatisch wordt ontbonden.
  • De verkoper moet uiterlijk bij levering de koopovereenkomst schriftelijk bevestigingen. Dit mag ook per e-mail.

14 dagen bedenktijd in 2019 en 2020

Ook in Nederland is de bedenktijd van 14 dagen ingevoerd plus:
  • Het risico van verlies of beschadiging ligt pas bij de klant als het gekochte product is ontvangen;
  • De verkoper mag geen extra opties aanklikken waardoor u extra moet betalen;
  • De verkoper moet duidelijk zijn over de kosten en duidelijker dan nu vaak het geval is.

Krijgt u niet de juiste informatie over bijvoorbeeld de bedenktijd of hoe u van de koop kunt afkomen, hoe er met klachten wordt omgegaan en wat er gebeurt als het product of de dienst niet goed is, dan wordt uw bedenktijd met maximaal twaalf maanden verlengd.

Nieuwe regels webwinkels

De nieuwe regels voor 2019 en 2020 op een rij:
  • Webwinkel is verplicht om een formulier op de site te plaatsen, waarmee consumenten een koopovereenkomst kunnen herroepen (herroepingsrecht).
  • Niet onder het herroepingsrecht vallen boeken, cd’s, producten met een hygiënisch karakter als het zegel is verbroken. Ook niet de op maat gemaakte producten of met een speciaal opdruk op verzoek van de klant. En ook niet digitale producten als downloads en faillissementsveilingen.
  • Terugbetalingen inclusief verzendkosten binnen 14 dagen na de herroeping, ook als de geleverde producten nog niet retour zijn ontvangen.
  • Vooraf aangekruiste vakjes voor betaling zijn niet meer toegestaan zodat u niet per ongelijk aan andere zaken vastzit zoals een verzekering.
  • Een telefoonnummer mag niet duurder zijn dan het basistarief voor telefoneren.
  • Risico op beschadiging ligt bij winkel tot het moment dat het artikel bij de klant is afgeleverd.

Slot

Hoewel uw rechten als consument bij koop op afstand goed zijn geregeld, doet u er natuurlijk goed aan om u van te voren goed te informeren over de website. Win vooraf voldoende in over de beoogde leverancier van het product of de dienst. Voorkomen is ook hier beter en eenvoudiger dan genezen.
Gerelateerde artikelen
Thuiswinkel Waarborg voor het winkelen onlineThuiswinkel Waarborg voor het winkelen onlineThuiswinkel Waarborg is een veilig keurmerk als u online koopt. Dit logo is een must voor iedereen die bij een betrouwba…
Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Een webshop keurmerk kan iets zeggen over de service van een webwinkel. Een webwinkel zonder een keurmerk wordt door vee…
Voordelen kopen via internet: de webwinkelVoordelen kopen via internet: de webwinkelKopen via het internet heeft een grote vlucht genomen. De webwinkel en online aankopen verslaan de traditionele winkels.…
Wat is koop op afstand?Koop op afstand zijn bijzondere bepalingen voor vastgelegd ten opzichte van andere manieren van het kopen en verkopen va…

Voorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevensVoorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevensPhishing, skimming, ransomware, keyloggers zijn manieren voor het stelen van uw persoonlijke bankgegevens en andere gege…
Rentestijging- en daling: oorzaken en gevolgenGeregeld hoort u in de nieuwsberichten dat de Europese Centrale Bank (ECB) de rente laat stijgen of dalen. Maar waarom d…

Reageer op het artikel "Kopen op afstand is bij wet geregeld"

Reacties

Erwin, 16-06-2020 19:41 #134
Hallo, ik heb via internet een tent gekocht.
Om de tent goed te kunnen beoordelen heb ik deze 1 x proef opgezet, maar verder niet in geslapen. Het opzetten bleek voor ons toch niet zo eenvoudig en bovendien was de tent te klein. Daarom wil ik de tent terugsturen. De leverancier wilde de tent eerst niet terugnemen want deze zou gebruikt zijn. Na wat discussie wilde ze hem wel terugnemen maar dan ging er 25% vd nieuwprijs af. Dat is ruim €100,-! Mag dit? Nu is het al weer meer dan 14 dagen geleden en ben ik te laat met terugsturen. Welk moment is bepalend voor herroepen?
Mvgr
Erwin Reactie infoteur, 20-06-2020
Hallo Erwin,
U hebt recht op een volledige teruggave van de aankoopprijs op voorwaarde dat de tent niet beschadigd is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harm, 19-03-2020 17:51 #133
Hallo, ik heb twee headsets besteld voor gebruik in de helm op de motor. Er stond duidelijk bij de artikelomschrijving: Een verpakking bevat 2 stuks. Toen het doosje kwam, zat er echter maar 1 in. Ik heb de klantendienst gebeld, de juffrouw die ik aan de telefoon had heeft samen met mij naar het artikel gekeken en ook zij oordeelde dat er 2 geleverd hadden moeten worden. Ze heeft een serviceticket aangemaakt.
Nu krijg ik als reactie dat het een vergissing was, en dat er maar 1 in de verpakking zat. Vreemd genoeg staat hetzelfde artikel nog steeds op de website met een prijs "per 2 stuks". Dit heeft echter een ander artikelnummer, maar het zijn wel dezelfde headsets. Ik heb van de originele artikelomschrijving een schermprint gemaakt waarop te zien is dat er 2 geleverd moeten worden. Zij geven aan dat ik óf de headseat kan houden tegen de volle prijs waarvoor ik dacht er 2 te krijgen, óf dat ik die ene kan terugsturen.
Mag ik eisen dat men mij die tweede toch opstuurt? Reactie infoteur, 21-03-2020
Hallo Harm,
Omdat niet overduidelijk was dat er een fout was gemaakt (ook de juffrouw ging uit van 2 stuks), hebt u recht op 2 stuks.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 12-02-2020 09:36 #132
Ik ben verkoper. Een klant heeft een product gekocht en stuurt het binnen de bedenktermijn terug.

De verpakking is zodanig beschadigd dat het product niet meer verkoopbaar is. De verpakking had niet zo beschadigd hoeven worden, het betreft geen dichtgelijmde blister o.i.d. maar een kartonnen doosje.

Moet ik dit verplicht accepteren; Heeft de klant niet de plicht zuinig ermee om te gaan? Reactie infoteur, 16-02-2020
Beste Mark,
Een klant mag een verpakking openmaken, maar niet onnodig zo beschadigen dat er schade ontstaat waardoor het product niet meer verkoopbaar is. Bij aantoonbare schade mag u de schade in rekening brengen. Maak er wel foto's van.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Soeraya, 29-01-2020 06:41 #131
Ik heb bij reizendeals een eurootje hoger geboden (per abuis).Het bedrag was 160 euro.
De volgende dag afgezegd per mail. Krijg ik te lezen dat ik 100 euro in coolance moet betalen.
Maar op mijn beurt krijg ik niets terug.
Hoe kan dit voor mij aflopen?
Ik weiger te betalen! Reactie infoteur, 29-01-2020
Beste Soeraya,
Reizendeals sluit een herroeping uit, maar dat lijkt niet terecht. Als u de koop herroept, gaat de veiling immers naar de persoon die dan het hoogste heeft geboden. Het wordt anders als de reis speciaal voor u is ingericht of uit een faillissementsboedel komt, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Weulink, 16-01-2020 16:42 #130
Hallo ik heb tickets gekocht bij toptickets.nl voor holiday on ice.
Na betaling zag ik dat ze pas op 2 nov. Geleverd worden.
Ik heb om terugbetaling gevraagd maar ze zeggen dat dit niet kan omdat dit in hun voorwaarden staat.
Is het zo dat de goederen binnen 30 dagen geleverd moeten worden en kan ik dit als argument gebruiken?
Ook ligt er een uitspraak over een gelijke zaak van de kantonrechter in Amsterdam, onder nummer
NJF 2011480 te vinden op rechtspraak.nl, met als datum uitspraak op 2 mei 2011.
Kan dit eventueel ook gebruikt worden?

M.vr.gr. Herman. Reactie infoteur, 19-01-2020
Hallo H. Weulink,
Als er geen levertijd is afgesproken, geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Zaak NJF 2011480 lijkt vooral over wederverkoop te gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johan Koopmans, 09-01-2020 21:38 #129
Via Topticketshop kaarten gekocht voor voorstelling Juli 2020 en deze zijn bevestigd in Nov 2019. Nu vandaag 9 Jan 2020) krijg ik te horen dat Topticketshop niet aan de leveringsverplichting kan voldoen. Kan ik nakoming eisen? Tenslotte heeft er een transactie plaatsgevonden en is er een bevestiging gestuurd dat de kaarten tijdig voor aanvang gestuurd zouden worden. De algemene voorwaarden van Topticketshop sluiten dit uit maar zijn zij niet gehouden aan het Burgerlijk wetboek?
Ps: het geld is gelijk teruggestort maar mij gaat het om kaarten voor deze voorstelling Reactie infoteur, 14-01-2020
Beste Johan Koopmans,
U kunt een koop binnen de geldende termijnen ongedaan maken, maar een verkoper kan dat ook en u hebt uw geld al weer terug. Je kunt je wel afvragen of Topticketshop inderdaad niet kon weten dat er geen of onvoldoende tickets beschikbaar zouden zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leintje, 01-11-2019 10:33 #128
Ik heb mij aangemeld bij een site voor directe dienstverlening (een abonnement), maar zie er bij nader inzien vanaf.
Binnen een week opgezegd. Ik heb een abbonement afgesloten voor drie maanden.
Nu wordt het abonnementsgeld terug gebracht naar 1 maand, maar hoort dit niet naar rato te gaan?
Dus betalen voor de week gebruik of hoogstens dan de twee weken bedenktijd? Reactie infoteur, 09-01-2020
Beste Leintje,
Met uitzondering van sociale dienstverlening en gezondheidszorg, vallen een dienst en een abonnement onder de Wet kopen op afstand. Zegt u op tijd op, dan hebt u recht op uw geld terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zweers, 26-09-2019 20:20 #127
Goedeavond,
Mijn man heeft gisteren kaartjes voor een concert voor volgend jaar besteld bij top ticketsshop
Kunnen wij daar nog onderuit?
Hij dacht namelijk dat het een officiële website voor tickets was Reactie infoteur, 09-01-2020
Beste Zweers,
Vaak doen webshops voor kaartenverkoop hier moeilijk over, maar u kunt het natuurlijk proberen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sarah, 03-08-2018 23:24 #126
Hallo,

İk heb via een veilingsite een partij flesverwarmers gekocht (+-250 stuks) Dit stond duidelijk in de omschrijving vermeld. Niet veel later heb ik 1 product ontvangen. Nu geven ze aan dat de omschrijving onjuist was en zij dit aantal niet kunnen leveren. Hun oplossing is, ik mag het product houden (krijg geen geld terug) of kan hem terugsturen. Nu vroeg ik mij af, mag en kan dit zomaar en zijn zij verplicht het product te leveren volgens de omschrijving.

Met vriendelijke groet,
Sarah Reactie infoteur, 07-08-2018
Hallo Sarah,
De site is verplicht te leveren volgens de omschrijving als niet evident duidelijk is dat de beschrijving nooit kan kloppen (een mooie auto voor 1 euro of zo).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karolina, 13-07-2018 13:45 #125
Hallo,

Ik heb een camera online gekocht maar deze voldoet, bij nader inzien, totaal niet aan mijn verwachtingen (terwijl ik er wel goed onderzoek naar had gedaan op internet, ik ben er gewoon niet blij mee).
Ik heb de camera dinsdag ontvangen en het is nu vrijdag. Ik heb de camera even uit de doos gehad en uitgeprobeerd (en daarvoor moest ik hem natuurlijk opladen en er een batterij en sdkaart in doen). Ik denk dat ik alles bij elkaar ongeveer 10 minuten heb getest en toen eigenlijk wist dat dit niet was wat ik wilde.
Nu wil ik hem terug sturen maar lees op de site iets over 75% teruggave als een item is gebruikt. Ik vind dat ik hem niet echt heb gebruikt maar uitgeprobeerd, mag het bedrijf nu 25% van de prijs inhouden?

Met vriendelijke groet: Karolina Reactie infoteur, 13-07-2018
Hallo Karolina,
U hebt 14 dagen bedenktijd en mag zeker proberen of het item u bevalt. Het bedrijf moet het product terugnemen en u het volledige bedrag terugbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sanne, 09-07-2018 11:30 #124
Goede morgen
Via topticketshop 4 kaartjes voor een concert gekocht. Voor 30 euro te veel per kaartje. Dit is minder dan 7 dagen geleden. Kan ik nog IETS doen. Ik lees hierboven dat het herroepingsrecht niet geldt voor concertkaartjes. Maar is er een andere optie? Reactie infoteur, 09-07-2018
Goede morgen Sanne,
U kunt topticketshop niet verplichten om de tickets terug te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Achie, 02-02-2018 05:52 #123
Via Reizendeals heb ik zogenaamd een reis gewonnen en helaas probeerde ik van deze deal af te komen en wat nog steeds niet gelukt is.
Reizendeals.nl beweert dat ze mij meerdere malen gemaild hebben en had een rule staan in mailbox, maar deze mails komen in mijn spambox waardoor ik niet het recht heb om deze order te annuleren en Reizendeals heeft nu incasso PAYT in geschakeld.
Ik heb geen koopovereenkomst van gezien en ook geen brief van de aanmaningen aan mijn adres over deze aankoop.
Hoe kan ik dit verder aankaarten om van deze zogenaamd deal af te komen. het gaat om een bedrag van €457,— voor reisje naar Costa Brava… voor 2 personen.
Tevens ben ik nu alleen achter gekomen via de incasso PAYT zaakinzien.nl en vind dat mijn privacy is geschonden omdat ik via incasso een sms verstuurt en waarom heb ik geen telefoontje ontvangen van deze deal want ook de aanbieder heeft meldplicht aan de consument…
Mails kunnen niet worden ontvangen of kunnen in spambox terrecht komen en waarom is geen telefonische contact met de consument geweest.
Wat is jullie advies hierin…
En alvast bedankt voor alle genomen moeite.
Mvg,
Ach Reactie infoteur, 02-02-2018
Beste Achie,
Er spelen twee zaken:
1) Als u goed over de koop bent ingelicht, valt een reis niet onder kopen op afstand. Bent u niet goed ingelicht, dan wel.
2) Wat betreft de incasso, behoort u eerst een herinnering te krijgen met uitleg van de gevolgen als u niet betaalt. Die mag per mail. De ingebrekestelling moet per se schriftelijk plaats vinden, niet per mail, niet telefonisch.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bhava Sjouke, 20-12-2017 19:47 #122
Via internet een kast besteld. Deze kast kost op de webshop 159 euro. Nu blijkt op de factuur dat ik daar nog BTW over moet betalen. Is dit wel gebruikelijk bij kopen op afstand? Reactie infoteur, 09-01-2020
Beste Bhava Sjouke,
Dat er btw betaald moet worden is gebruikelijk, maar hoe was het bedrag vermeld op de site. Als er niets bijstond, mocht u er als particulier vanuit gaan dat dit inclusief btw was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 17-11-2017 21:20 #121
L.s
Ik heb online een hoofdtelefoon gekocht( aanbieding) bij de webshop van een luchtvaartmaatschappij.Het artikel was op mijn geboekte vlucht niet aanwezig, er bleek bij de onlinreserveriing abusievelijk 2027 i.p.v. 2017 te zijn ingevuld.Verder heb ik het artikel gewoon kunnen bestellen en betalen (bedrag is afgeschreven). Nergens heb ik een foutmelding gekregen tijdens het bestellen of daarna. Tijdens de vlucht bleek artikel niet aanwezig, en bij navraag bleek dus foutieve datum oorzaak te zijn. Ik heb aangeboden om artikel te leveren op één van mijn ( vele ) andere vluchten. Nu willen ‘ZE’ de verkoopovereenkomst ongedaan maken, en geld terug storten. Kan dat zo maar? (Ik wil nog graag gewoon mij hoofdtelefoon hebben, en niet mijn geld terug gestord krijgen ivm de aanbiedingsprijs). Reactie infoteur, 21-11-2017
Beste Kees,
Kennelijk is er een fout gemaakt en is dit voor de luchtvaartmaatschappij de eenvoudigste manier om het op te lossen. Men zal het ook zien als een ander product dat niet geleverd kan worden. Een verkoopovereenkomst is een tweezijdige overeenkomst en kan normaliter niet eenzijdig worden opgezegd tenzij de voorwaarden dit mogelijk maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria, 23-10-2017 10:48 #120
Ik heb 3 kaartjes voor theater online gekocht, in eerste instantie dacht ik dit bij het theater zelf te hebben gedaan. Ik wilde de datum checken en belde met theater, toen constateerde we dat de kaartjes bij toptickets zijn besteld. Ik heb hiervan geen orderbevestiging gehad. De kaartjes zijn bij toptickets aanzienlijk duurder. Ik wilde dit dus annuleren. Zij zeiden dat ze een bevestiging direct na bestelling hebben verstuurd naar het vermelde mailadres. Dit is niet gebeurd. Zij zeiden het nogmaals te versturen maar ook weer niet gebeurd. Ik had de leveringsvoorwaarden maar moeten lezen en het kon niet meer geannuleerd. Als ik de leveringsvoorwaarden lees staat er als eerste dat de aankoop pas definitief is als deze is bevestigd met een orderbevestiging. Die dus niet is ontvangen door mij. En nu zeggen zij het is direct naar bestelling in beeld geweest en daar mee klaar. Wat is nu mijn recht? Mag ik een orderbevestiging eisen?
Met vriendelijke groeten, Ria Reactie infoteur, 24-10-2017
Beste Ria,
U hebt recht op een orderbevestiging, zo niet dan is er geen sprake van koop en hebt u recht op uw geld terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Celine, 23-10-2017 10:04 #119
Beste,
Ik heb vorige week tickets willen bestellen voor mijn man zijn verjaardag. Dus ik Google de toppers in concert en kom op een site, daar kan ik inderdaad kaartjes kopen en betaal ze ook. Nu zie ik gisteren op fb dat er nog geen kaarten te koop zijn voor de toppers in concert en dat er al illegale kaarten te koop zijn. Dus ik gisteren proberen bellen om alles te annuleren maar dit kon niet. Mail gestuurd met bewijs dat er nog geen tickets te koop waren en hoe dit zomaar kan? Nog steeds niets ontvangen. Wat kan ik hieraan doen? Reactie infoteur, 24-10-2017
Beste Celine,
Het gebeurt vaker dat kaartjes pas later worden geleverd, in feite hebt u een reservering geboekt. Of de site oké is, kan ik u niet zeggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kelly, 25-07-2017 16:53 #118
Goede dag, ik heb op 15 juli 2017 op de site tickets4u.com 3 kaartjes voor een festival op 30 juli 2017 proberen te bestellen. Tijdens het bestellen bedacht ik me en heb ik de order niet met een betaling afgesloten. Nu kreeg ik steeds mailtjes dat mijn order nog steeds op een betaling wacht, dus ben ik vandaag 25 juli 2017 naar de site gegaan om de order nog even officieel te annuleren. Nu moet ik 50% van de ticketprijs (95 euro) betalen omdat ik met de algemene voorwaarden akkoord ben gegaan! Mag dit zomaar? Ben ik nu verplicht om deze kosten te betalen? Bedankt voor het advies. Reactie infoteur, 27-07-2017
Goede dag Kelly,
In hun voorwaarden staat: " Wanneer de annulering 1 week voor het concert/evenement of binnen 1 week voor het concert/evenement plaats vindt, wordt er 50% van de overeengekomen verkoopprijs van het betreffende product, plus de overeengekomen servicekosten in rekening gebracht aan de koper." Dat is niet helemaal onbegrijpelijk omdat de organisatie anders met de kaarten blijft zitten. De vraag is wel of uw bestelling al rond was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Titia, 12-07-2017 17:26 #117
Ook wij hebben bij Topticketshop kaarten gekocht (vorig jaar november met IDEAL) voor een concert eind nov dit jaar. Nu willen wij van de koop af, de prijzen blijken idd hele tientjes hoger dan de reguliere prijzen. Volgens de verkoper kunnen wij nu niet annuleren, maar er is nog niet geleverd. Ik vraag mij af of wij echt niet meer onder de koop uit kunnen. Iemand een idee/suggestie? Reactie infoteur, 14-07-2017
Beste Titia,
Dat is een lastige. Enerzijds gaat het om een tijdsgebonden product (geen herroepingsrecht), anderzijds geldt er een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Als die termijn wordt overschreden, heb u het recht om de overeenkomst direct te ontbinden. Omdat het concert pas in november zal zijn, zijn die kaartjes er misschien nog niet. Gewoon proberen, want de verkoper kan ze omdat het concert nog ver weg is, waarschijnlijk ook weer snel doorverkopen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Luna de Jong, 08-03-2017 14:32 #116
Ik heb 2 kaartjes gekocht bij de Top Ticketshop en veel te veel betaald. Ik krijg de kaarten ook pas 7 dagen voor het concert. Het blijkt dat er een andere naam op staat. Dit is vermeld in de bevestigingsmail die ik gekregen heb. Kan ik dit nog terugdraaien?> Reactie infoteur, 10-03-2017
Beste Luna de Jong,
Dat de kaarten niet op uw naam staan is wel raar als u dat van te voren niet wist of kon weten. Dat kan een reden zijn om de aankoop te annuleren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nathalie, 03-02-2017 15:16 #115
Ik heb bij een webwinkel voor ruitersportkleding uit Zoetermeer een bestelling geplaatst. Bij het product staan een omschrijving en een productfoto. Vandaag heb ik de bestelling ontvangen, maar blijkt het product totaal af te wijken van de productfoto.

Ik heb de webwinkel telefonisch benaderd en mijn teleurstelling geuit. Volgens deze meneer moet ik niet zeuren, heeft hij nooit klachten gehad en staat de foto er "gewoon" bij en hoeft het product niet overeen te komen met de foto.

Wat is hierover bij wet geregeld? Reactie infoteur, 09-01-2020
Beste Nathalie,
Als u iets anders wordt geleverd dan u dacht geleverd te krijgen, bijvoorbeeld door een misleidende productfoto, kunt u het product binnen 14 dagen gewoon kosteloos retourneren en krijgt u uw geld terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Raymondc, 13-12-2016 08:57 #114
Beste,

Ik zou voor mijn verjaardag kaartjes voor Philip Geubels krijgen van mijn vrouw. Maar zijn optredens waren zeer snel uitverkocht. Door te Googlen kwam ik kaartjes tegen en heb deze besteld.

Normaal ben ik nooit zo impulsief, maar vanwege mijn teleurgestelde vrouw; zonder rmeer de tickets besteld. Maar achteraf gezien betalen we bijna het dubbele bij Topticketshop en bleek dat deze club als onbetrouwbaar wordt gezien op het internet.

Ik heb direct maandags erna gemaild en mij beroept op mijn herroepingsrecht. Volgens Topticketshop geldt dit niet voor theatertickets. Maar mijns inziens wel na 13 juni 2014.

Iemand een idee hoe ik er toch vanaf kan komen? Door de afschrijving te blokkeren? Of het bedrag te storneren?

Kan iemand mij svp advies geven?

Domme eend Reactie infoteur, 14-12-2016
Beste Raymond,
Het verkopen van tickets is een dienst voor de vrije tijdsbesteding op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode, en die valt niet onder het herroepingsrecht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjan, 03-11-2016 10:03 #113
Via mail heb ik akkoord gegeven op een keukenofferte. Wel is telefonisch afgesproken dat we nog langskwamen om de offerte door te nemen en te ondertekenen en mogelijk nog wat wijzigingen hadden. De wijzigingen vallen veel duurder uit. Nu willen zij ons aan de aankoop houden. Nog steeds is er buiten akkoord via de mail niets ondertekend. Kan dit zomaar? Reactie infoteur, 04-11-2016
Beste Marjan,
Hebt u gebeld of bent u gebeld? Als het colportage is, hebt u bedenktijd. Anders mag de verkoper u aan de gedane offerte houden, omdat u daarop akkoord hebt gegeven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjo van Velden, 11-10-2016 20:31 #112
Onlangs hebben wij een lamp gekocht. Op de foto stond deze lamp met kap. In de omschrijving stond niet dat het exclusief de kap was. Voor de prijs (100 euro) kon je dat ook niet vermoeden. Echter bij bezorging zat de kap er niet bij.
We hebben de lamp gehouden, omdat die beviel, maar een mail gestuurd naar de verkoper over de missende kap. En later gebeld. Het antwoord was dat de kap apart besteld kon worden. En dat we dan tegemoet zouden worden gekomen in de verzendkosten. Let wel! Er is niet gezegd dat het in de omschrijving zou staan dat de kap er niet bij was en we dat gemist zouden hebben. Omdat we de kap er wel bij wilden hebben (wat is nu een lamp zonder kap?!) hebben we deze alsnog besteld.
Echter, bij opnieuw kijken op de site staat nu ineens bij dezelfde lamp heel expliciet 'dat deze zonder kap is, de kap is wel apart te bestellen.' Dit is niet te missen zou je bijna zeggen. Kennelijk is dit later aangepast. Op zich begrijpelijk. Wel jammer dat de verkoper hier niet eerlijk voor uit kwam dat het er dus eerst gewoon niet stond. Kan je hier nog wat mee als consument? Reactie infoteur, 12-10-2016
Beste Marjo van Velden,
Dat lijkt me niet, de verkoper heeft kennelijk nu de tekst aangepast om herhaling van dit misverstand te voorkomen. Voor u blijft dit wel vervelend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 05-08-2016 12:28 #111
Beste Zeemeeuw,

bedankt voor het antwoord. De groupon is nog een jaar geldig. We waren alleen te laat voor de reservering.

Groet,
Linda Reactie infoteur, 05-08-2016
Beste Linda,
Erg spijtig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 04-08-2016 11:30 #110
Goedemorgen,

ik heb een aankoop gedaan bij groupon voor een pannenkoekenboot in Amsterdam. Ik heb via de site gereserveerd. Ik was helaas te laat doordat er wegwerkzaamheden waren. De hele weg was afgesloten waardoor we de boot helaas weg hebben zien varen. We hebben verschillende keren naar de boot gebeld voor aanwijzingen en om aan te geven dat we het niet konden vinden en dat we later zouden komen. Op de groupon staat dat restitutie niet mogelijk is en ook staat erop dat de groupon alleen geldig is op datum reservering en dat als je niet aan boord bent geweest, de groupon niet opnieuw gebruikt kan worden.

Ik heb de boot gemaild en de situatie uitgelegd en zij zeggen: jammer dan. Dit gaat zo tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in. We zijn ruim op tijd (half uur speling) vertrokken thuis. Ik snap dat ze tegen willen gaan dat ze elke keer een halflege boot hebben, maar toch voelt dit echt niet goed en heel klantonvriendelijk.

Is hier iets van ruimte of is het echt jammer dan?

Groet,
Linda Reactie infoteur, 05-08-2016
Beste Linda,
Ik vrees dat het jammer dan is, als de pannenkoekenboot of Groupon u geen respijt geven. Een kaartje of coupon voor een bepaalde dag, is immers voor die dag bedoeld en niet voor een andere.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marieke, 21-07-2016 09:12 #109
Goedemorgen,

Online bij BVA auctions een aankoop gedaan. Gezien de verre ophaalplaats wil ik bij bod intrekken. Dit staat aangegeven:

Let op! Bij deze veiling heeft u als consument een wettelijk herroepingsrecht. Kavels in deze veiling kunnen binnen 14 dagen na ontvangst door consumenten geretourneerd worden naar Kryptonweg 8, 3812 RZ Amersfoort (NL). De retourkosten zijn voor rekening van de koper. Tevens kunt u aansprakelijk worden gehouden voor een eventuele waardevermindering van de zaken. Voor meer informatie zie de pagina Contact & vragen

Kan ik bij bod intrekken of annuleren?

Groet,
Marieke Reactie infoteur, 21-07-2016
Beste Marieke,
Het bod intrekken zal niet gaan, maar u kunt uw aankoop wel herroepen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Laurence, 12-07-2016 15:17 #108
Beste Zeemeeuw,
Ik heb bij EenvoudigRecht.nl een IB60 verklaring aangevraagd waarvoor ik via Ideal 9,95 heb overgemaakt. Ik ging ervanuit dat de normale kosten waren die je altijd voor dit formulier moest betalen. Nog geen 2 uur later ontdekte dat ik het gratis kon bestellen via de belastingtelefoon en heb de bestelling gelijk geannuleerd. Ik deed hierbij een beroep op de wet 'kopen op afstand'. Nu wil de klantenservice mij omdat het kennelijk ergens op de website vermeld stond de helft van de kosten terugstorten want deze wet gold hier niet voor volgens hen omdat zij het formulier gelijk besteld hebben. Is dit juist? Ik vind het persoonlijk wel vaag dat zij deze betaalde dienst verlenen terwijl je het gratis toegestuurd kunt krijgen. Ik kwam per ongeluk op deze site omdat zij hoog genoteerd staan als je IB60 formulier Google. Had niet eens in de gaten dat dit een dienstverlenend bedrijf betrof. Reactie infoteur, 13-07-2016
Beste Laurence,
Als u had aangegeven dat er spoed is, is het niet onlogisch dat er al met de dienstverlening is begonnen, ook al is uitvoering binnen twee uren wel erg snel. Anders hebt u gewoon uw bedenktijd en recht op uw geld terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Manon, 28-06-2016 23:52 #107
Beste Zeemeeuw

Ik heb online een tv besteld, meteen moeten betalen. Slechte info en valse beloften over leverdatum terwijl status 'Direct leverbaar' was. Heb na heel wat bellen geannuleerd. Geldt hierbij ook dat de verkoper binnen 14 dagen terug moet betalen? Het is nu 14 dagen geleden en heb geen geld terug. Heb hierover al met ze gemaild. Maar welke stappen kan ik als consument dan ondernemen? Reactie infoteur, 29-06-2016
Beste Manon,
De verkoper moet alles wat u al betaald hebt, binnen veertien dagen terugbetalen nadat u de koop hebt ontbonden. Wordt er niet op tijd terugbetaald, dan dient u hierover een klacht in.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Desiree, 22-06-2016 15:51 #106
Beste Zeemeeuw,

Gisteren heb ik een aankoop gedaan via een website. Hiervan heb ik geen bevestiging ontvangen. Een paar uur later kreeg ik van een betaalservice een e-mail met het verzoek om de door mij bestelde artikelen achteraf te betalen. Het betrof echter 6 keer het door mij bestelde product, met een totaal prijs van 129 euro. Dit klopt niet. Toen ik via de Link in de email van Klarna de factuur wilde bekijken kreeg ik de melding dat op dit mailadres geen facturen was. Omdat ik het niet vertrouwde ben ik het bedrijf waar ik mijn bestelling heb gedaan gaan google. Na een korte zoektocht vond ik allerlei klachten en meldingen van oplichtingspraktijken. Om die reden heb ik besloten de koop te willen ontbinden. Ik heb hiervoor per e-mail, per post en per aangetekende post een ontbinding verzonden. Tevens naar het de betaalservice.

Van het bedrijf waar ik mijn bestelling deed heb ik tot op heden nog geen bevestiging ontvangen van de koop op afstand, noch van de ontvangst van mijn ontbinding. Wel kreeg ik ineens een bevestiging van verzending met een link naar een track and trace code van post nl. Bij Post NL blijkt deze code echter onbekend.

Inmiddels heeft de betaalservice in kwestie mij een langere termijn gegeven de factuur te betalen. Uit verhalen op o.a. radar maak ik echter op dat de webwinkel niet thuis geeft bij annuleringen en mensen continu facturen blijven ontvangen. Stel dat zij dit bij mij ook doen? Terwijl ik aannemelijk kan maken dat ik alles in het werk heb gesteld om de koop op afstand binnen de termijn te ontbinden (ik heb het adres tevens gecontroleerd via de kamer van koophandel en de telefoongids). Kan de betaalservice mij dan facturen en aanmaningen blijven sturen? En wat kan ik hier eventueel tegen doen? Reactie infoteur, 24-06-2016
Beste Desiree,
Neem even contact op met de Consumentenbond, want die heeft ook een heel dossier over Klarna (http://tinyurl.com/gp79kvn).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Richard, 16-06-2016 18:47 #105
Ik heb online een demomodel besteld, bij levering bleek de inhoud van de verpakking niet compleet te zijn.
De leverancier biedt me nu twee mogelijkheden;
1. geld terug
2. nieuw model met 20 euro korting (korting op demo was 40 euro)
Een derde optie die mijn voorkeur zou hebben is om het ontbrekende onderdeel aan te vullen.
De leverancier geeft aan dat dit hen teveel kost.
Heb ik recht op het onderdeel of zal ik akkoord moeten gaan met één van de twee hier boven genoemde opties. Reactie infoteur, 17-06-2016
Beste Richard,
Het ontbrekende onderdeel aanvullen is altijd een optie, maar de verkoper kan voor een voor heem eenvoudigere oplossing gaan, als u maar een goed product krijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Simone, 17-05-2016 12:53 #104
Ik heb concertkaarten via internet besteld. Nu staat er in de algemene voorwaarden dat de bestelling definitief is. Heb ik dan alsnog 14 dagen bedenktijd? Ik wil graag van de koop af, omdat ik later begreep dat de tickets vaak geen toegang verschaffen tot t concert. En ik wil wel zeker zijn van mijn plek. Reactie infoteur, 17-05-2016
Beste Simone,
De verkoper heeft een informatieplicht en als het zo is dat deze kaarten vaak worden geweigerd maar u daarop niet door de verkoper bent gewezen, kunt u juridisch gezien de koop nog ontbinden. Een vergelijkbare zaak speelde bij de doorverkoop van kaarten in 2011 (ECLI:NL:RBAMS:2011:BU1596 Rechtbank Amsterdam, 02-05-2011).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rensie, 02-05-2016 17:08 #103
Beste,

Ik heb een trap auto gekocht maar helaas met ophalen ga ik jet niet redden wegens vakantie verkeerd gelezen dus. Oliedom maar ik krijg per dag een boete van 45 euro op een trap auto waarvan ik dacht dat die antiek was en niet zo is teveel oo geboden en veel spijt. Nu staat er bij zo een online veiling meesters in algemene voorwaarde dat je bij een gecombineerde online openbare veiling site niet kan heroepen. Nu heb ik mijn product niet kunnen zien omdat dit een week later is dan dat ik geboden heb bod had ik dus al gedaan. Iemand enige ervaring mee? Of moet ik mijn verlies nemen en het alsnog afnemen. Reactie infoteur, 03-05-2016
Beste Rensie,
Bij een online veiling koopt u wat u ziet, ook als het later tegenvalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marieke, 24-03-2016 11:52 #102
Ik kan moeilijk vinden hoe dit geregeld is voor zakelijke bestellingen. Ik heb 2 paar werkschoenen besteld maar deze waren te groot en ik denk stuur ze terug maar ze willen t niet terug nemen en dus ook geen geld terug storten. Zit ik met 2 paar schoenen die niet passen? Je moet kleding/schoenen toch kunnen passen? Wat te doen?
Bedankt alvast voor t meedenken! Reactie infoteur, 25-03-2016
Beste Marieke,
De wet kopen op afstand is primair bedoeld voor particulieren maar ook kleine zelfstandigen kunnen volgens de rechtspraktijk van deze regels gebruik maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pallas, 18-02-2016 14:15 #101
Dank voor de reactie, infoteur! Ter info: de bestelling zat in een doos, die met plakband was dichtgetaped omdat de doos gelijk diende als 'pakketomhulsel'; mijn naam en adres waren er ook op geschreven. Om überhaupt de bestelling te kunnen bekijken, heb ik het plakband natuurlijk wel doorgeknipt, maar telt dit dan ook als een verzegeling? Verder lag de bestelling namelijk gewoon los in de doos. Nogmaals dank voor de moeite! Reactie infoteur, 18-02-2016
Beste Pallas,
Dat is geen verzegeling van het product. Succes!
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pallas, 17-02-2016 15:35 #100
Bij dezen zou ik graag een vraag willen stellen. Vorige week heb ik online een bestelling gedaan bij een (bestaande) winkel. Het betreft lingerie (geen slip), die mij in een onverzegelde verpakking is opgestuurd. Omdat het item niet aan de verwachtingen voldoet, wil ik het graag terugsturen. Het is uiteraard onbeschadigd (heb het slechts een keer gepast) en ik heb het in de originele doos teruggestopt. De winkel zegt het item om hygiënische redenen echter niet terug te willen nemen. Na op de site de algemene voorwaarden erop te hebben nageslagen, staat helemaal onderaan inderdaad dat ze lingerie niet terugnemen; deze regel wordt tijdens het bestelproces zelf op geen enkele wijze getoond. Het gaat om een fors bedrag, zo'n 140 euro, en ik vind het erg vreemd dat lingeriewinkels als Hunkemöller zonder problemen beha's e.d. ruilen, maar dat deze winkel pertinent weigert om klanten in dit geval tegemoet te komen. Nogmaals: de verpakking was niet verzegeld. Heb ik toch recht op teruggave van het aankoopbedrag? Reactie infoteur, 18-02-2016
Beste Pallas,
Als de lingerie verzegeld is en de zegel is door u verbroken, dan is er uit hygiënisch oogpunt geen bedenktijd meer, anders wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

An, 08-01-2016 15:14 #99
Vraag:
Bedrijf zegt dat wij iets per internet besteld hebben. Wij kunnen ons dat helemaal niet herinneren en weten eigenlijk zeker dat wij niets besteld hebben. Wij hebben een orderbevestiging ontvangen met een rekening daarbij (betaling achteraf?). Wij waren toen op vakantie buiten Europa en zouden dus minimaal 6 dagen eerder iets besteld moeten hebben en daarvan pas de bevestiging 6 dagen later(!) gekregen hebben via e-mail. Kunt u ons vertellen binnen hoeveel dagen een webshop een aankoop via internet moet bevestigen? Of staat daar geen termijn voor? Op de factuur staat ook geen datum van bestelling.
Wat zijn onze rechten? Reactie infoteur, 09-01-2016
Beste An,
De wet spreek over zo snel mogelijk bevestigen en dat is echt niet zes dagen later per mail. Ik zou dit niet vertrouwen, zeker omdat er niets eens is aangegeven wanneer er iets besteld is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 22-12-2015 11:37 #98
Vandaag online telefoon besteld, orderbevestiging ontvangen. Ik zou gebeld worden voor het maken van een bezorgafspraak. Ik ben gebeld door de leverancier, zij hebben mij verteld dat er vannacht tijdens de update technisch iets mis is gegaan waardoor de bedragen andere codes hebben gekregen. Daardoor voor veel minder aangetoond, dat ze helaas order moeten ontbinden? Ik heb toch als consument recht op de product zoals aangetoond? Reactie infoteur, 22-12-2015
Beste Kim,
Wel als er geen sprake is van overmacht. Of het echt de techniek is geweest of een menselijke fout of iets anders, maakt verschil, maar ja hoe toon je dat aan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Renee, 09-12-2015 15:59 #97
Ik heb zojuist schoolfoto's van mijn kinderen als downloads voor eigen gebruik gekocht via de website van de fotograaf. Meteen betaald via iDeal, zodat ik ze direct kon downloaden. Prijs was 23 euro per foto. Zou je toch op zijn minst high resolution voor verwachten, maar de foto's waren dus maar 412 en 380 KB groot. Veel te klein dus voor de grote canvasafdruk die ik ervan wilde maken. Kan ik me nu op mijn herroepingsrecht beroepen? De afmetingen stonden er voor bestellen wel bij, maar dat zegt mij niet zoveel, omdat ik altijd op de grootte in MB af ga.

Ik hoor het graag. Reactie infoteur, 10-12-2015
Beste Renee,
Bij persoonlijke foto's is er geen herroepingsrecht, wel kunt u de fotograaf om foto's vragen met een hogere resolutie. Waarschijnlijk kan hij de foto's met software oppimpen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Andras, 20-11-2015 09:57 #96
MIjn dochter had deze week kaarten bij topticketshop.nl naar een voorstelling gekocht die in 2017(!) plaatsvindt.
Als zij me eerder vroeg zou ik het afraden vanwege de enorme meerprijs. Op de website staat dat daar over doorverkochte tickets gaat. In dit geval vond ik het raar omdat het online verkoop zelf alleen vandaag van start gaat.

Volgens de website annulering is niet mogelijk en ik zie hierboven dat kaartjes ook buiten de wet vallen.

Mijn vraagteken is echter, hoe kan iets met zulke periode (anderhalf jaar) "tijdgebonden" zijn? De tickets waren op het moment van bestelling nog niet eens te koop, daarvoor er kan geen sprake zijn van "doorverkoop".
Bovendien verzendt de verkoper de kaarten niet eerder dan ca. 10 dagen voor de evenement. Geen e-ticket of zoiets dus die al verstreken is.

Geeft de wet bij deze gevallen echt geen bescherming?

Ik dacht aan tot de verzending wachten en dan zelf doorverkopen (er is een goede kans als het toen wel uitverkocht is) maar in anderhalf jaar kan deze webshop zelf al verdwenen zijn enz. Wat dan? Reactie infoteur, 21-11-2015
Beste Andras,
Doorverkoop is wel mogelijk als er andere partijen zijn die een optie op een aantal tickets hadden en dat recht hebben verkocht. Tijdgebonden zijn de tickets wel, maar tot 2017 lijkt er genoeg tijd aanwezig om ze door te verkopen. Wellicht kan uw dochter haar recht op de tickets ook doorverkopen, maar dan moet wel zeker zijn dat de tickets niet ook naamgebonden zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 18-11-2015 20:53 #95
Ik heb gisteren bij wehkamp een telefoon besteld, ik heb gekozen om achteraf te betalen, vandaag heb ik mijn pakketje mogen ontvangen, tijdens het uitpakken van mijn pakketje zag ik dat er een scheurtje in het doosje zat en het leek alsof het pakket eerder is geopend,
bij het openen van mijn pakket bleek ik helemaal geen telefoon te hebben ontvangen alleen een lege telefoondoos, ik heb direct met wehkamp contact opgenomen en het verhaal in het kort uitgelegd en de mevrouw aan de lijn leek mij niet te geloven en gaf aan dat het onmogelijk is, ik zou morgen terug gebeld worden wat zij verder voor mij kunnen doen aangezien het hier om een dure telefoon gaat.

wat kunt u mij adviseren om nog te doen? Reactie infoteur, 20-11-2015
Beste Anna,
Stuur ook een email naar hun adres, zodat het zwart op wit staat en geef aan dat u geen artikel is geleverd maar een lege doos en er daarom ook geen sprake is van een koop (klantenservice@wehkamp.nl).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yvonne, 28-10-2015 10:10 #94
Ik heb via internet 2 roestvrij stalen wieldoppen besteld voor op de vrachtwagen. Dit pakket heb ik dinsdags ontvangen, maar pas geopend toen mijn man thuis was op vrijdagmiddag. De wieldoppen waren beschadigd, de verpakking was niet stuk. Gelijk gebeld en foto's gestuurd van de schade. Maar volgens hun kunnen ze er niks aan doen. Ze vertrouwen erop dat de wieldoppen onbeschadigd in de doos zijn gegaan. Dus ik kan fluiten naar de 155,00 euro die ik er voor betaald heb. Mijn vraag… is hier nu helemaal niets meer aan te doen., is hun reactie terecht? Reactie infoteur, 28-10-2015
Beste Yvonne,
Neen, de webshop moet voor deugdelijk materiaal zorgen en de schade maar verhalen op hun leverancier.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mona, 22-10-2015 00:39 #93
Ik heb een lade element online gekocht, betaald met creditcard en geleverd gekregen. Ik heb bij aflevering niet gezien dat er een scheur in de doos zat. Dit zag ik pas toen ik 4 dagen later het element uitpakte en wilde gaan installeren. Toen bleek dat er meerdere mankementen aan het element waren (o.a. een afgebroken stangetje) maar ook dat er vlekken opzaten, verbogen onderdeel enz enz. De scheur is niet zodanig dat bijvoorbeeld de inhoud eruit gehaald kan zijn, de meerdere schades hebben niets met vallen of stoten te maken maar het lijkt meer of ik een "gebruikt" element heb ontvangen. De verkoper heeft de leverancier gecontact en zij beweren dat ik ze niet kunnen beoordelen hoe de schades zijn ontstaan en ik de schade aan de doos niet bij aflevering heb gemeld (en ik sowieso binnen 24 uur had moeten melden). Kortom jammer dan, weg 150 euro. Is dit terecht? Reactie infoteur, 22-10-2015
Beste Mona,
Neen dat is niet terecht. U hebt 14 dagen bedenktijd en mag de goederen in de tussentijd bekijken om te zien of ze u bevallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ingrid Vos, 16-10-2015 17:56 #92
Ik heb een jas besteld bij Style Italy, op de site stond vermeld dat de jas 2 buitenzakken had en 1 binnenzak, ook stonden de maten erbij vermeld, welk je het beste kon kopen met een bepaalde borstomvang, ik heb nog gebeld met de klanten service deze vertelde mij dat de jas normaal viel, voor alle zekerheid heb ik de XL besteld, bij aankomt kon ik nauwelijks in de jas, ik heb de jas retour gestuurd en om een omruiling gevraagd, gelukkig hadden ze ook een XXL, maar bij aankomst van de XXL kon ik nog steeds amper in de jas, terwijl volgens de site het zeer ruim moest vallen, ook viel mij toen ineens op dat er helemaal geen binnenzak inzat wat voor mij een must is aangezien ik altijd mijn pasjes in mijn binnenzak opberg, ik heb nu door foutieve info 2 keer retour kosten moeten maken bij elkaar 12 euro en bij het terug storten van het geld hebben ze ook nog een keer 6 euro afgeschreven, bij elkaar ben ik dus 18 euro kwijt, ik wil nu eigenlijk wel eens weten of dat zo maar kan, ze verschuilen zich achter de tekst dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de tekst op hun site, maar volgens mij zijn ze dat wel, als ik eerder had geweten dat de maten die ze op hun site vermelden niet overeen komen met de jas plus dat er geen binnenzak in zit had ik de jas helemaal nooit bij hun besteld, heb ik recht op die 18 euro die ik heb gemaakt op basis van foutieve informatie of staan hun in hun recht. Reactie infoteur, 17-10-2015
Beste Ingrid Vos,
Natuurlijk is het bedrijf verantwoordelijk voor zijn site en als de informatie daarop onjuist is, zijn ze hiervoor aansprakelijk. De Autoriteit Consument & Markt ACM houdt hier toezicht op, dus kunt u uw bevindingen ook daar melden (088 - 070 70 70).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gosse, 10-10-2015 23:58 #91
Hallo,

Ik heb op vakantie veilingen €45,- euro betaald voor een nacht in een hotel. Nu heb ik alleen een blijvende blessure in mijn knie gekregen waardoor ik onmogelijk nog een hele dag kan lopen wat de bedoeling was. Is het ook mogelijk om daardoor het hotel te annuleren en mijn geld retour te krijgen?

M.v.g. Gosse Reactie infoteur, 11-10-2015
Beste Grosse,
Bij vakantieveilingen is dit meestal niet mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pim, 10-10-2015 15:44 #90
Ls,
Ik heb 4 werkdagen terug op een vakantie geboden en gewonnen bij VakantieVeilingen. Echter blijken er veel meer haken en ogen en mn kosten aan de reis verbonden dat er vermeld stond. Ik wil van de koop af. Is dat juridisch nog mogelijk?
Groeten pim Reactie infoteur, 11-10-2015
Beste Pim,
Van een geboekte vakantie kunt u meestal niet zomaar af. Het is wel de vraag of u goed bent voorgelicht of hele andere prijzen in het vooruitzicht gesteld hebt gekregen dan wat er werkelijk aan de orde is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lisandra, 08-10-2015 16:46 #89
Ls.
vandaag heb ik een online ticket gekocht bij Walibi, echter diende ik een ander 'soort' ticket te kopen. Helaas krijgen wij geen restitutie, wij kunnen niet tickets retour brengen bij een kassa.
Wat is een juridische optie, daar het herroepingsrecht wellicht niet geldt?

Ik verneem graag van u Reactie infoteur, 09-10-2015
Beste Lisandra,
Dat de tickets niet onder kopen op afstand vallen staat ook in de voorwaarden van Walibi (vrije tijdsbesteding), maar erg klantvriendelijk is het natuurlijk niet dat u de tickets niet tegen andere van een vergelijkbare prijs kunt ruilen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saab, 23-09-2015 20:35 #88
Hallo, heb een bestelling geplaatst bij een webwinkel en had een kortingscode van 20% korting, door een fout in het systeem is er nu 60% korting berekend. De factuur is betaald en de spullen zijn geleverd. Binnen welke termijn mag/kan de webwinkel nog aangeven dat ze een fout hebben gemaakt, en mij verzoeken om bij betaling of retour zending? Reactie infoteur, 24-09-2015
Hallo Saab,
De deal is gesloten, afgerond en betaald. Dan heeft de shop geen juridische middelen meer. Ze kunnen u natuurlijk wel vragen om bij te betalen. Dat is te proberen, maar is dan niet gestoeld op juridische gronden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nathalie, 16-09-2015 18:16 #87
Hoi,
Ik heb 2 pedicure jasjes gekocht voor mijn school. Bij levering bleken ze te klein en wil ze terugsturen binnen de wettelijke bedenktermijn. Nu staat er in de algemene voorwaarden dat er administratie- en annuleringskosten, 33% van het totale bedrag in rekening gebracht gaan worden. Omdat dit bedrijfskleding is wordt er gehandeld onder business to business. Alleen ik heb geen bedrijf, deze jasjes zijn voor mijn school en heb deze kunnen kopen zonder een kamer van koophandel nummer in te voeren. Ben ik nu consument of business omdat ik wel akkoord gegaan ben met de algemene voorwaarden toen ik de jasjes kocht? En kan ik gebruik maken van de wettelijke bedenktermijn?

Vriendelijke groeten,
Nathalie Reactie infoteur, 17-09-2015
Hoi Nathalie,
U bent een particuliere consument met een bedenktijd van veertien dagen. Het wordt wel lastiger als in de algemene voorwaarden staat dat u alleen kunt kopen als u wel een onderneming voert. Overigens is er door de webshop kennelijk niet gecheckt op een kvk of btw nummer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nikki, 16-09-2015 13:23 #86
Hallo,
ik heb een product besteld bij Kidooz.nl.
Het pakket is netjes afgeleverd (afzender uit Breda), maar helaas is een cadeautje dat de ontvanger blijkbaar al heeft.
Retourneren was geen enkel probleem, op eigen kosten natuurlijk, maar het retouradres is in België, wat dus duurdere verzendkosten zijn.

Mag dit? Reactie infoteur, 17-09-2015
Beste Nikki,
Dat mag alleen als dat ook op de website wordt vermeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Esther, 05-09-2015 11:05 #85
Beste lezer,

Ik heb afgelopen week een canvas besteld, echter was de kwaliteit echt belabberd! Nu heb ik dit aangegeven en nu wordt er gezegd dat dit ligt aan mijn foto omdat het een screenshot is? Nou vind k dit raar want het gaat dat om een screenshot van een professioneel gemaakte foto. Nu gaan zij mijn klacht niet in behandeling nemen en heb ik pech. Kan ik beroep doen op het heroepingsrecht koop op afstand? Of misschien ergens anders op aangezien dit niet het geen is wat ik verwacht had? Reactie infoteur, 06-09-2015
Beste Esther,
Omdat deze foto speciaal voor u gemaakt is, valt de aankoop niet onder regels kopen op afstand met herroepingsrecht. Wel moet de shop een goede kwaliteit aanleveren. Als dat op basis van een screenshot inderdaad niet mogelijk is (te weinig pixels) is er niet zoveel aan te doen. Wel hadden ze u kunnen waarschuwen voordat het op canvas werd afgedrukt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tine van Spittael, 25-08-2015 23:54 #84
Beste, enkele maanden geleden heb ik mondeling toegezegd om levensechte poppen aan te kopen… Maar sinds kort is mijn gezondheidstoestand verslechterd en moet ik dus vele ziekenhuiskosten dragen… Alle dames begrepen perfect mijn situatie en kon de bestelorders annuleren. Behalve bij een dame uit Nederland niet… Die dreigde met een deurwaarder… Heeft zij recht van spreken? Ik heb geen contract ondertekend… Ook verandert zij gedurig de totale kostprijs… Met beleefde grtn, Tine antwerpen België Reactie infoteur, 26-08-2015
Beste Tine van Spittael,
Belangrijk is onder welke voorwaarden de bestelling gedaan is. Zo is raar dat de prijs steeds verandert. Er is u niets geleverd en u hebt netjes en op tijd afgezegd. Als u toch wat wordt toegezonden, kunt u dat het beste niet aanvaarden en in ontvangst nemen. Dan heeft die dame geen grond om een deurwaarder te sturen. Laat u zich niet bang maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Iris, 18-08-2015 23:17 #83
Beste,
Ik heb in 2013 een bestelling gedaan bij tickets4u ik zag toen dat er een wachtrij was voor de kaarten dus heb ik niet betaald. Het festival zou dat weekend nog plaatsvinden. Ik heb toen wel een mail gekregen met een bevestiging en dat ik moest betalen. Ik heb uiteindelijk niet betaald omdat ik het niet vertrouwde. 2 weken na het festival kreeg ik een aanmaning thuis dat ik de tickets nog moest betalen omdat die voor mij waren achtergehouden. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik voor een festival kaarten kan reserveren maar dat terzijde. Ik heb de kaarten nooit ontvangen en het festival was al geweest, ik heb ook nooit een herinnering gehad dat ik nog moest betalen en dat de ticket klaar lagen voor mij. Ik heb ze toen gebeld en er werd erg onbeschoft gereageerd dat ik maar de mails beter moest lezen en dat ik maar had moeten annuleren. Ik heb toen gevraagd of ze het ticket wilde mailen (festival was toch al geweest) zodat ik kon controleren of dat het kaartje als was gescand of niet. Als dit niet het geval was had ik nog overwogen om te betalen. Dit wilde ze, ik moest maar eerst betalen. Nu 2 jaar later krijg ik een brief binnen van het incasso bureau dat ik alsnog moet betalen voor de kaarten. Ik ben niet van plan dit te gaan doen ik heb nooit het kaartje ontvangen. Ik vind dat ze mensen erg misleiden op deze manier geen een andere organisatie werkt zo, als ik Internet moet geloven ben ik niet de enige waar dit nu bij is. Als ik aan iemand een hekel heb kan ik gewoon die gegeven invullen en onder hun naam kaarten bestellen, dat zou toch niet moeten kunnen. Ik vraag me af of dit zomaar kan en of ik echt de kaarten moet gaan betalen? Reactie infoteur, 19-08-2015
Beste Iris,
Als er nooit kaartjes zijn geleverd, hoeft u niet te betalen. Ik heb de volgende negatieve reacties over ticket4you op het internet gevonden. Wellicht kunt u daar wat mee: https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=32&t=80044
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sylvia, 06-08-2015 19:52 #82
Hallo ik heb op het knopje koop direct op vakantieveilingen geklikt omdat ik graag informatie wilde inwinnen. Toen stond er meteen dat ik het had gekocht. het gaat om kaartjes voor een pretpark, maar ik wil deze kaartjes helemaal niet. Ik heb niet geboden, maar alleen op het knopje koop direct gedrukt. Zonder waarschuwing word ik nu geacht te betalen.
Ik heb gemaild dat ik het niet wilde kopen, en kreeg reactie dat ik gewoon moet betalen.
dit mailde ik:

Hallo vakantieveilingen,

ik drukte op kopen voor 45 euro. Maar ik wilde alleen kijken wat dit inhield, en toen stond er meteen dat mijn aankoop gelukt is. Ik wil deze aankoop helemaal niet.

Groeten Sylvia

Beste mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Als u op de "Kopen voor €45,00" button druk koopt u inderdaad direct.
Deze koop kan echter niet ongedaan gemaakt worden omdat u drukt op "Kopen".
Deze aankoop is dus net als een bieding een bindend bod.
Onze excuses voor het ongemak.

Hopelijk is uw vraag hiermee beantwoord, maar mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.

Met vriendelijke groet,
--------------------------------------------------------------------------------

dit kan toch niet zomaar? Reactie infoteur, 07-08-2015
Hallo Sylvia,
Drukken op direct kopen is kopen op afstand, want het is geen bieding. Daarmee moet u van de koop, ook al beweert vakantieveilingen anders, kunnen afzien. Het zou anders kunnen zijn als u aan een veiling had meegedaan en inderdaad een bieding deed.
Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Martin, 28-07-2015 16:32 #81
Bedankt voor je reactie, Zeemeeuw. Ik ben echter vergeten te melden dat de aankoopdatum verder in het verleden ligt (8-7-2015). Is het niet zo dat zodra het product omgeruild wordt door defect, de twee weken opnieuw geteld worden? Reactie infoteur, 28-07-2015
Beste Martin,
De mogelijkheid tot ontbinding van de koop geldt wettelijk voor de levering van het oorspronkelijk bestelde product. Een verkoper mag hier vanaf wijken en de herroeping ook toepassen op een ruil (=klantvriendelijk), maar hoeft dat niet te doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martin, 28-07-2015 15:55 #80
Ik heb pas geleden een product via internet gekocht. Deze is defect bij mij aangekomen en is inmiddels door de webwinkel omgeruild. Echter wil ik van de koop af zien (ik zit nog in de periode dat ik recht heb qua koop op afstand). Is dit nog mogelijk? Reactie infoteur, 28-07-2015
Beste Martin,
Ja, u kunt de koop cancelen.
Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Richard, 25-07-2015 19:31 #79
Via Bva auctions hebik een veiling gewonnen van 5 smartphones. Omdat ik spijt heb van mijn aankoop, wil ik gebruik maken van herroepingsrecht ingevolge Wet kopen op afstand. De smartphones zijn nog niet betaald en niet opgehaald door mij.
Volgens BVA is dit niet mogelijk omdat er sprake is van faillisementsgoederen die namens een pandjeshuis worden verkocht en er op de bewuste kavelpagina door hen is vermeld dat er geen herroepingsrecht mogelijk is.
Ik ben de mening toegedaan dat dit wel een online veiling is en het pandjeshuis niet de failliete partij is, maar bovendien een kijkdag niet mogelijk was om de goederen te beoordelen.

Graag uw mening Reactie infoteur, 26-07-2015
Beste Richard,
Faillissementsveilingen zijn uitgesloten, maar dan moet het inderdaad wel om een dergelijke veiling gaan en moest u hiervan van te voren op de hoogte zijn. Dat er geen kijkdag was, geeft misschien wat onderhandelingsruimte.
Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Liesbeth, 20-07-2015 19:44 #78
Valt een tondeuse voor honden onder het hygiënisch karakter? Uiteraard niet gebruikt. Was bij aflevering niet verzegeld. MVG Liesbeth Reactie infoteur, 21-07-2015
Beste Liesbeth,
Ook een tondeuse mag worden teruggestuurd, schoon uiteraard. Dat het niet verzegeld was, kan betekenen dat het al eens eerder door iemand anders is teruggestuurd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mariska, 18-07-2015 16:40 #77
Ik heb een bestelling gedaan 5 juli jl. en de producten zouden op voorraad zijn. Indien op voorraad zou levering na een dag plaatsvinden. Het is nu 18 juli, mijn bestelling staat nog steeds op in verwerking, en de leverancier reageert niet op mijn e-mails waarin ik vraag naar informatie omtrent de levertijd. Ik geloof "nog" niet dat deze leverancier kwaad in de zin heeft, maar klantvriendelijk gedrag is ver te zoeken. Tevens is het mogelijk dat iemand mij net voor is geweest waardoor de producten zijn nabesteld waardoor het langer duurt. Het lijkt mij echter dat je dit als leverancier communiceert naar de klant. In de voorwaarden staat dat je pas na 30 dagen de aankoop ongedaan kan maken als de levering dan nog niet heeft plaatsgevonden. Ik wil best iemand de tijd geven maar het niet verstrekken van informatie zit mij dwars. Gevalletje één keer en nooit meer. Is het mogelijk om eerder de overeenkomst te ontbinden? Reactie infoteur, 19-07-2015
Beste Mariska,
U kunt gewoon binnen veertien werkdagen na uw bestelling uw bestelling herroepen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kimberley, 04-07-2015 22:03 #76
Ik had 3 producten besteld en 2 daarvan teruggestuurd. de verkoper wilt mij een voucher geven maar ik wil mijn geld terug.
hebben ze hier recht op? Reactie infoteur, 05-07-2015
Beste Kimberley,
U hebt recht op uw geld terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kimberley, 04-07-2015 21:50 #75
Hoi,

ik heb een tas uit Turkije besteld maar het voldeed niet aan mijn verwachtingen. de verkoper vertelt me dat ik het niet terug mag sturen en probeert mij te overhalen om de tas te houden. Ze deed heel vervelend en onbeleefd. maar ik heb gewoon recht om het terug te sturen en mijn geld terug te krijgen toch? ik heb dit besteld via pay pal, als ik een geschil open en daarna escaleer naar een claim, zal ik dan mijn geld terug krijgen? Reactie infoteur, 05-07-2015
Hoi Kimberley,
Als u het bij een Nederlandse webshop hebt gekocht, mag u het binnen de bedenktijd terugsturen zodra u de koop bij de verkoper annuleert. Zorg voor een bewijs van verzending (postkantoor, koerier) en een bericht van ontvangst. Als de webshop in Turkije is, wordt het allemaal een stuk lastiger en is terugsturen meestal duurder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick, 24-06-2015 12:29 #74
Heb via Marktplaats een reeks strips aangekocht. Met de verkoper de verkoopprijs overeengekomen en ze ook laten 'reserveren'. De volgende dag heeft de verkoper ze echter aan een ander verkocht, ondanks onze wederzijds overeenkomst. Wat zijn mijn juridische rechten om hiertegen op te treden? Reactie infoteur, 24-06-2015
Beste Patrick,
U hebt er recht op dat de reservering wordt nagekomen als die afspraak geen ontbindende voorwaarden bevat, bijvoorbeeld een reservering tot een bepaalde datum. Het economische belang bepaalt verder of het de moeite waard is om uw recht ook te halen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martijn, 10-06-2015 20:34 #73
Beste Zeemeeuw,

Ik heb een product ontvangen dat via een webwinkel is besteld. Deze bleek direct bij aankomst al defect te zijn, dus na een telefoontje naar de klantenservice heb ik deze teruggestuurd (op mijn kosten). De dag hierop kreeg ik een mailtje dat dit niet het product is wat zij naar mij toe hebben gestuurd! (ander type). Wat kan ik doen met dit geschil? Het liefst wil ik gewoon een goed product retour en als het even kan ook de extra kosten die ik heb gemaakt waar ik niet om heb gevraagd. Reactie infoteur, 11-06-2015
Beste Martijn,
Hebt u de specificatie van de levering door het postbedrijf nog (of een kopie), anders wordt het al gauw welles nietes.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Doorn, 04-06-2015 20:17 #72
Wij hebben enkele dagen geleden een product voor 10euro gekocht bij een webwinkel. De waarde van het product was echter veel meer. Het product is ook afgeleverd en de factuur is betaald. Heeft de webwinkel nu herroepingsrechten omdat er een verkeerde prijs tijdelijk op de website stond? Reactie infoteur, 05-06-2015
Beste Van Doorn,
De webwinkel heeft geen herroepingsrecht maar kan als er een evidente fout is gemaakt wel de mogelijkheid bieden om extra te betalen dan wel de goederen terug te sturen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rens, 28-05-2015 12:59 #71
Beste redactie,

Ik heb deze dinsdag een bestelling gedaan bij een webwinkel, de betaling via PayPal is nog niet voltooid en ik heb tot op heden nog geen bevestigingsmail ontvangen. Nu wil ik de bestelling graag annuleren voor verzending zodat ik niet voor de retour verzendkosten hoef op te draaien. Is dit mogelijk en zo ja hoe dan? Ik heb al een annuleringsmail gestuurd naar het opgegeven e-mailadres van de site.

Met vriendelijke groet,

Rens Reactie infoteur, 28-05-2015
Beste Rens,
Neem contact op met paypal om de betaling tegen te houden. Als de betaling al is opgeëist, moet u contact opnemen met de verkoper over de terugstorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cher, 30-04-2015 16:18 #70
Ik heb een product besteld met een bon van groupdeal bij pabo. deze bleek na een paar maanden kapot te zijn. Telefonisch heb ik afgesproken dat ik het retour mocht sturen, ik kreeg een adres waar het heen moest en voordat er verdere stappen ondernomen zou worden zou het producht bekeken worden voordat ze konden melden dat het echt defect was.
Ik heb later een mail gekregen dat het product daadwerkelijk defect was en een code om opnieuw een product aan te schaffen. Door prive redenen ben ik niet meteen in de gelegenheid geweest om opnieuw iets te bestellen. wat bleek, de code was maar een maand geldig. Nu word er via de email gezegd dat ik maar had moeten aangeven meteen het product opnieuw te willen hebben, maar ik heb nooit een retourformulier gehad daarvoor en niet ingelicht dat dat mogelijk was. Zij zeggen de code niet meer te kunnen activeren en ik had maar meteen wat moeten bestellen.
Het is een defect product, die ik gewoon binnen de garantie termijn heb geretourneerd. Waarom mag ik dan maar een maandje de tijd krijgen om iets nieuws uit te zoeken? Reactie infoteur, 01-05-2015
Beste Cher,
Dat is raar en ligt aan het systeem van pabo. U hebt het bewijs dat het defect was en u recht had op een nieuw product. Dat moet pabo gewoon voor u oplossen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Farah, 28-04-2015 21:56 #69
Beste redactie,

Ik heb twee dagen geleden via webwinkel drie producten besteld, waarbij een actie was voor de tweede product 50%. Ik heb netjes het totale bedrag betaald met iDEAL. Twee dagen later kreeg ik een mailtje van de webwinkel dat er wat fout is gegaan.
" wij hebben helaas moeten constateren dat de door u betaalde prijs voor onderstaande bestelling niet correct is. U heeft namelijk 294 euro korting gekregen terwijl dit ‘slechts’ 124,50 euro had mogen zijn. Om wat voor reden dan ook heeft ons systeem dit helemaal verkeerd verrekend. Heel vervelend natuurlijk, maar u zult ongetwijfeld begrijpen dat wij uw bestelling, naast de ‘normale’ 50% korting op elk 2e artikel, niet voor dit bedrag kunnen verzenden. Wij willen u daarom vragen het verschil van 169,50 alsnog te voldoen".
Wat zijn mijn rechten en wat is hun plicht? Moet ik het verschil alsnog betalen?

Ik kijk uit naar jullie antwoord.
Met vriendelijke groet,
Farah Reactie infoteur, 29-04-2015
Beste Farah,
Als u meer korting hebt gekregen dan de 50%, zoals die op de website stond, kunt u of bijbetalen of de bestelling annuleren. Als de korting niet te groot was, hoeft u niets bij te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Shannah Winters, 11-03-2015 11:41 #68
Ik heb twee producten besteld bij Zalando (broeken) ad. 34,95 per stuk. Hierbij heb ik een kortingscode gebruikt met een waarde van €10,- die ik vanaf € 50,- kon inwisselen. Bij ontvangst bleek 1 broek kapot te zijn. De andere broek had ik inmiddels al gedragen. Nu heb ik die broek retour gezonden en geeft Zalando aan dat ik geen recht meer heb op de korting, dit terwijl ik meerdere malen heb aangegeven dat ik de broek gewoon wil ruilen, daar de maat wel goed is maar alleen de broek kapot. Ook heb ik aangegeven dat ik recht heb op een degelijk product. Uiteindelijk willen ze mij een korting geven van 15 %. Ik heb aangegeven hier niet mee akkoord te gaan daar deze korting maar € 5,24 is in plaats van €10,-. Mag dit zomaar? Reactie infoteur, 11-03-2015
Beste Shannah Winters,
Aan de kortingsbonnen mogen voorwaarden verbonden worden maar die moeten wel vooraf bekend zijn bij de klant.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Borg, 09-03-2015 10:14 #67
Heb tickets gekocht voor een buiten-activiteit voor de prijs van 0,=. Ticket via de mail binnengekregen en uurtje later krijg ik mail dat tickets zijn ingetrokken omdat de prijs niet 0,= was maar 17.50. Kan dat zomaar? Reactie infoteur, 09-03-2015
Beste M. Borg,
De tickets zouden geleverd moeten worden voor de prijs die geadverteerd stond.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 03-03-2015 11:30 #66
Bij een webshop heb ik j.l. zaterdagavond een tent gekocht. Het betrof een demo model en werd aangeboden voor een mooie prijs. Er stond bij dat de tent op voorraad was. Direct betaald, bevestiging ontvangen en bericht dat de tent binnen 1 tot drie dagen geleverd zou worden. Heb er ook een footprint (grondzeil) bijgekocht die niet op voorraad was maar besteld zou worden. De aanbieding op de website werd na de bestelling direct aangepast als zijnde niet op voorraad. De volgende dag krijg ik een mail dat de tent er niet meer was. Als alternatief werd aangeboden de tent voor de normale prijs te kopen en het grondzeil gratis. Ik heb daarover gebeld en kreeg te horen dat de tent reeds dinsdag ervoor was verkocht. Het lijkt mij dat de winkel een leveringsverplichting heeft. Immers, ik heb een zakelijke overeenkomst in de vorm van betalingsbevestiging en factuurnummer. Reactie infoteur, 03-03-2015
Beste Bert,
Klopt, maar wel zolang de voorraad strekt. Daar is kennelijk een fout gemaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lars, 23-02-2015 20:10 #65
Ik heb op veilingen.nl geboden op een set speakers. Ik bood 31 euro, en dat leek mij een leuke prijs. Maar, de verzendkosten zijn blijkbaar verplicht 7,50. Dan is het voor mij eigenlijk niet meer nodig. Is het nog mogelijk de volgens hun 'Bestelling' ongedaan te maken? Reactie infoteur, 24-02-2015
Beste Lars,
De verzendkosten zijn bij kopen op afstand niet het juiste argument, wel dat u bijvoorbeeld de speakers niet mooi vindt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vince, 20-02-2015 14:29 #64
Ik heb online een stel wielrenschoenen bestelt en direct betaald met VISA, het betrof een mooie aanbieding. Ik heb een digitale factuur ontvangen waar alles in is bevestigd. Direct nadat mijn bestelling was geplaatst en bevestigd heb ik weer op de website gekeken en zag dat mijn maat nu niet meer voorradig was, voorraad was dus automatisch aangepast.

Nu krijg ik ineens bericht dat de schoenen er niet meer zijn. Is dat mijn probleem? Ik wil voorstellen dat ze voor mij alsnog het gewenste product tegen de afgesproken prijs bij de leverancier bestellen, dat zal geen probleem zijn want het is een courant 2015 model. Sta ik hiermee in mijn recht? Reactie infoteur, 20-02-2015
Beste Vince,
Je staat in je recht om dit te vragen, maar als het er niet meer is, is er weinig aan te doen. Natuurlijk moet je dan wel direct ook je geld terug krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Josette, 20-02-2015 09:16 #63
Ik heb een tsa slot gekocht in de webwinkel van Perry, maar deze is defect. Perry wil mij geen kostenloze optie bieden het slotje terug te sturen en zegt dat ik maar naar een vestiging moet gaan om hem te ruilen. De dichtstbijzijnde vestiging is 40km bij mij vandaan, en dat kost mij dus weer een hoop tijd en geld. Zij hebben mij een defect product geleverd, dan mag ik toch eisen dat ik het kostenloos terug kan sturen en een nieuwe ontvang, danwel dat ik mijn geld terug krijg. Reactie infoteur, 20-02-2015
Beste Josette,
Zeker, daar hebt u recht op.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Redmar, 22-01-2015 02:57 #62
Vervolg van vraag#61
Ik heb het toestel opgestuurd en duidelijk op het formulier aangegeven dat ik het toestel in wil ruilen voor een ander exemplaar, nu krijg ik een paar dagen later een mail(vandaag dus) dat mijn toestel is ontvangen bij dynafix repair en dat ik verder op de hoogte zal worden gehouden over de status van de reparatie, nogmaals dit terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat ik een vervangend toestel wil en dus logischerwijs geen reparatie (ivm slechte ervaringen daarmee), wat moet ik hier nu mee? Reactie infoteur, 22-01-2015
Beste Redmar,
De verkoper mag het toestel op zijn kosten laten repareren, ook al begrijp ik dat u daar niet blij mee bent. Bovendien hebt u in de tussentijd geen toestel. Het was beter geweest om niet te vragen om te ruilen maar om van de koop af te zien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Redmar, 16-01-2015 01:30 #61
Ik heb afgelopen week een iphone 6 besteld bij typhone binnengekregen, hiervan is de silence knop niet goed, zit extreem los en gaat zonder dat het de bedoeling is van stil naar geluid en andersom, aangezien het direct al zo was wil ik mij beroepen op het recht om hem om te ruilen voor een ander exemplaar nog binnen die termijn van 14 dagen dus, nu heb ik contact gehad met de klantenservice via de mail en die hebben mij een retourformulier opgestuurd, maar daar staat in dat het product nieuw en ongebruikt moet zijn anders komt het product niet in aanmerking voor inruil. Klopt dit en wat nu? Reactie infoteur, 17-01-2015
Beste Redmar,
Als het toestel niet in goede staat is, hebt u het recht om het toestel binnen 14 dagen kosteloos te retourneren. Als u het toestel aangetekend terugstuurt, zijn de kosten van verzending voor u.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Judith, 09-01-2015 13:46 #60
Ik heb 2 producten gekocht met een kortingscode in een webshop. Ik heb 1 van deze producten retour gezonden naar de webshop. Nu krijg ik voor 1 product mijn geld niet retour omdat zij zeggen dat er een fout is gemaakt en ik alleen het product heb betaald wat ik heb gehouden. Mag dit? Ik heb immers beide producten geleverd gekregen voor de prijs die ik heb betaald en tevens is vermeld in de factuur. Zouden zij dan niet eerder de bestelling hebben moeten annuleren? Reactie infoteur, 10-01-2015
Beste Judith,
Als duidelijk is dat er te weinig in rekening is gebracht doordat de prijs per eenheid bekend was en de factuur onjuist was, mag dit. Als op de website stond dat u twee producten kon bestellen voor de prijs van één, is het een ander verhaal.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos, 05-12-2014 11:48 #59
Bijna een jaar geleden heb ik via internet 4 barkrukken gekocht. Na 3/4 jaar vielen de moeren waarmee ze stabiel worden gehouden er steeds uit. Je draait ze erin en op het moment dat je gaat zitten "plokken" ze eruit en kun je er de Tango op dansen. Nu willen ze de krukken niet terugnemen, maar wel nieuwe spullen leveren waardoor ze weer enkele maanden meegaan. Ik vind ze ondeugdelijk en wil ze retourneren. Ik ga er van uit dat ik in ieder geval 1 jaar garantie heb. Kan ik zeggen dat ik mijn geld terug wil, of moet ik toestaan dat er onderdelen worden opgestuurd om ze te maken? Over een half jaar zijn ze weer kapot. En dan? Krijg ik opnieuw onderdelen, of kan ik ze dan weggooien? Reactie infoteur, 05-12-2014
Beste Jos,
De verkoper heeft het recht om het product te herstellen en als dat allemaal niets wordt, ze te vervangen. U krijgt niet zomaar uw geld terug. De garantie op uw barkrukken vermeldt hoe lang die duurt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Starla, 03-12-2014 13:19 #58
Ik heb vorige week een bestelling bij een webshop geplaatst en deze betaald met ideal. De webshop gaf een paar dagen geleden aan dat het product niet geleverd kan worden. Volgens hen krijg ik mijn betaling terug op 1 euro aan ideal transactiekosten na. Mag dit? Ik vind het nl vreemd dat ik 1 euro ideal-kosten moet betalen voor een bestelling die zij niet kunnen leveren. (het gaat uiteraard niet om het geld, maar om het principe). Reactie infoteur, 03-12-2014
Beste Starla,
Bij een retourzending moeten alle door u betaalde bedragen worden terug betaald (art. 6:230r BW), inclusief verzend- en betaalkosten. U hebt dan dus ook recht op 1 euro aan ideal-kosten terug. Hier gaat het niet om een retourzending, maar om het niet doorgaan van een bestelling. Klantvriendelijk is dit natuurlijk niet en dan moet het wel op de website van dit bedrijf zijn vermeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annie, 12-11-2014 06:36 #57
Vorige maand heb ik 2 tickets van mijn man ontvangen voor mijn verjaardag, gekocht via tickettribune. Het concert zal in februari plaats vinden. Deze tickets worden echter bij het poppodium waar het plaats gaat vinden nog steeds aangeboden voor 17 euro per stuk. Echter mijn man heeft er bij tickettribune 39 euro per stuk voor betaald plus eenmalig 15 euro servicekosten.

Op de site van tickettribune staat:
"Doordat TicketTribune een commercieel ticketbureau is hangt de prijs van de tickets af van de markt van vraag en aanbod. Het zoeken van de kaarten van uitverkochte en/of populaire concerten en evenementen kost veel tijd en brengt extra kosten met zich mee.
Hierdoor liggen de prijzen meestal hoger dan de reguliere prijs van de tickets. Wel heeft u hierdoor alsnog toegang tot een eventueel volledig uitverkocht evenement.
Natuurlijk kan het ook voorkomen dat de tickets onder de reguliere prijs worden verkocht. Ook dit zijn originele, geldige kaarten".

Nu is het zo dat het concert nog niet uitverkocht is. Ik heb gebeld naar tickettribune, aangegeven dat ik het niet eens ben met de gang van zaken en dat ik het geld terug wil. Zij gaven aan dat dit niet mogelijk is. Ik vind dit onterecht, aangezien ik hun tekst op de site misleidend vind. Is er iets dat ik kan doen om de koop ongedaan te maken? Reactie infoteur, 12-11-2014
Beste Annie,
De kaartjes vallen onder vrijetijdsbesteding en dus is er geen bedenktijd van 14 dagen om de kaartjes nog te retourneren. Dat de site volgens u misleidend is, kunt u doorgeven aan de Autoriteit Consument & Markt: 088 - 070 70 70.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Dijk, 10-11-2014 22:36 #56
Ik heb bij een bedrijf een pakketje besteld.
Nu stond er op die site bij retour binnen 5 dagen.
Wij zouden het pakket binnen een dag ontvangen maar dit was pas na 3 dagen Het pakket is dus retour gedaan door ons omdat het voor een verjaardag was en wij dan te laat waren met ons bestelde pakketje. Wij hebben bij het bestellen de optie gekozen om later te betalen waarvoor we ook extra betaald hebben. Nu kregen wij een mail waarin stond dat het niet retour kon omdat het buiten de 5 dagen was. Als wij weer bezorgkosten zouden betalen en het totaalbedrag van het pakket sturen ze het weer retour. Volgens ons is dit niet redelijk en is de bedenk of retourzending op 14 dagen vastgesteld.
Het pakketje bevatte standaard lingerie wat niet geopend is en niet speciaal gemaakt
Wat nu? Reactie infoteur, 12-11-2014
Beste Van Dijk.
Dit is niet zoals het hoort natuurlijk. Ik weet niet om welke site het gaat. Heeft de site een keurmerk (Thuiswinkel Waarborg bijvoorbeeld)?

http://zakelijk.infonu.nl/detailhandel/8153-thuiswinkel-waarborg-voor-het-winkelen-online.html

En als u daar niet verder komt, kunt u ook een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt: 088 - 070 70 70.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frederique, 28-10-2014 17:22 #55
Ik heb een OV chipkaart besteld omdat ik daar een NS reisproduct op wilde. Door onduidelijkheid op de site van de NS en OV chipkaart heb ik een OV chipkaart besteld op de site van OV chipkaart en hier 7,50 via Ideal voor betaald. Na betaling kwam ik er echter direct achter dat de kaart inclusief abonnement WEL via de site van de NS was te bestellen. Ik heb binnen een kwartier na betaling/bestelling op de site van OV chipkaart een mail gestuurd ter annulering van de bestelling en om teruggave van mijn kosten gevraagd. Echter krijg ik de reactie dat het niet mogelijk is te annuleren. Kan dit als ik (letterlijk) binnen een kwartier annuleer? Reactie infoteur, 28-10-2014
Beste Frederique,
Formeel kan dat wel omdat een ov-chipkaart als reisovereenkomst kan worden gezien, maar klantvriendelijk is het niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cathleen, 02-10-2014 15:53 #54
We hebben een houten wandbord gekocht, deze kon op elke gewenste maat gemaakt worden. we hebben aangegeven dat deze 120cm zou moeten zijn. bij ontvangst was deze echter maar 110cm, kapot en zeer slecht afgewerkt (deels niet geschilderd en gelakt, hout uitgebroken, vinger afdrukken in de verf) aangegeven aan de verkoper maar deze wil het geld niet terug storten wel wil deze een nieuwe maken maar gezien de kwaliteit van het eerste bord willen we van de koop afzien. Dit lijkt mij toch normaal en dat is toch mijn recht? Reactie infoteur, 03-10-2014
Beste Cathleen.
In zijn algemeenheid geldt dat als een product in de winkel niet aan de verwachtingen van u als consument voldoet, de verkoper het product moet repareren of vervangen. Als u het via kopen op afstand koopt (internet) en het niet speciaal voor u gemaakt is, hebt u 14 dagen bedenktijd en mag u het product retourneren met geld terug garantie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alex, 15-09-2014 22:28 #53
Ik heb onlangs op bol.con redbrick veiligheidsschoenen gekocht. gemiddeld kosten deze schoenen 75 euro maar daar stonden ze voor 10 euro… Ik heb 2 paar besteld en netjes betaald. Nu kreeg ik een mail dat de bestelling is geannuleerd is door levering van een bedrijf en dat het geld wordt terug gestort. Nu denk ik dat ze erachter zijn gekomen dat het bedrag niet goed is maar kan ik deze schoenen nu nog krijgen voor die prijs? Reactie infoteur, 19-09-2014
Beste Alex,
Ja, u kunt bol.com vragen om levering tegen de eerdere prijs, maar bol.com kan door het grote prijsverschil een beroep doen op een gemaakte kennelijke vergissing. Er is dan wel een contract, maar de koper had kunnen weten dat de prijs niet juist was. Dit is voer voor juristen, want bol doet regelmatig allerlei mooie prijsaanbiedingen en u kon in de veronderstelling zijn dat dat nu wederom het geval was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lena, 11-07-2014 22:22 #52
Ik heb kleding bij een internetwinkel gekocht in de sale met 50% korting. Nu staat bij hun voorwaarden dat vanaf een korting van 50% je geen geld terugkrijgt, maar je voor dat geld alleen iets anders mag uitzoeken. Nu wil ik toch een deel van de bestelling retourneren omdat het tegenvalt. Volgens mij zijn ze verplicht geld terug te storten, toch? Reactie infoteur, 12-07-2014
Beste Lena,
Dit is een lastige. De wet maakt geen onderscheid tussen een koop met korting of zonder, maar geeft wel aan dat er voorwaarden kunnen zijn gesteld waarvan de koper bij aankoop op de hoogte kon zijn (zit in de overeenkomst). Maar die voorwaarden mogen weer niet in strijd zijn met uw rechten als consument. De vraag is of in die 50% korting niet ook zit verwerkt dat u niet mocht ruilen en u daarmee bewust een risico hebt genomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tom Hendriks, 07-07-2014 09:24 #51
Gisteren een reis naar Tunesië geboekt, vertrek 10-7. Nu blijkt de situatie in het land erg instabiel te zijn, reizen en zeker rondtrekken wordt afgeraden. De reisorganisatie, in dit geval Sunweb stelt na telefonisch overleg dat het veilig is zolang je maar op het resort blijft. Dit betekent nergens naar toe. Op de website van Sunweb wordt daar niet over gerept.
In hoeverre kan ik gebruik maken van de impulsaankoopregeling en hiermee de vakantie annuleren? Reactie infoteur, 07-07-2014
Beste Tom Hendriks,
Een reis boeken valt niet onder kopen op afstand. Ook de bedenktijd geldt niet voor het boeken van een reis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Merel Baetings, 30-06-2014 11:37 #50
Graag wil ik wat vragen over de status van VakantieVeilingen. Hieronder las ik dat deze wet en de wet op herroeping ook op hen van toepassing is, maar zij claimen zelf van niet. Ze geven aan dat het een veiling is en dat een veiling bindend is. Klopt dit? Is de wet op herroeping niet van toepassing op veilingsites zoals Vakantieveilingen.nl? Reactie infoteur, 19-09-2014
Beste Merel Baetings,
Het is wat ingewikkelder dan dat. Als u meedoet aan een veiling, valt het artikel op de veiling, als het geen reisproduct is, sinds de nieuwe Europese Richtlijn wel degelijk onder de wet kopen op afstand (BW 7, art 46b, is geschrapt). Bovendien moet vakantieveilingen zich wel aan de regels houden. Als iemand bijvoorbeeld te laat zijn tickets krijgt of iets dergelijks is dat vakantieveilingen wel aan te rekenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robin, 21-05-2014 14:40 #49
Ik heb een auto gekocht bij een dealer en deze heeft via de bijbehorende bank een financiering geregeld voor de aankoop. Ik heb een koopcontract getekend onder voorbehoud financiering. Nu heb ik achteraf toch wel spijt van deze combinatie. Kan ik nog van de koop van de auto en financiering af? Reactie infoteur, 22-05-2014
Beste Robin,
Als de auto is zoals besteld en zonder gebreken wordt geleverd, kunt u niet eenzijdig van de koop af. Bij de financiering is het de vraag of die naar uw tevredenheid is geregeld of dat u liever een andere vorm van financiering of een lening bij een ander had gehad en wat daarover vooraf is afgesproken. Dit alles neemt niet weg dat u het altijd kunt proberen en kijken hoe de dealer reageert. Een gezamenlijke ontbinding kan weer wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tamara, 04-04-2014 00:24 #48
Hallo Zeemeeuw,

Een tijdje geleden kocht ik, via een.nl webshop een mooie lamp voor een nog mooiere prijs… bevestigingsmails volgden en mijn betaling werd mooi voldaan… hier kreeg ik vervolgens ook mooi bevestiging van.
Toen de vermelde leveringstermijn al verstreken was, werd ik telefonisch gecontacteerd voor een terugbetaling van mijn betaalde bedrag… en kreeg ik een mail met de mededeling dat de vermelde prijs toen het gevolg was van typfout en dat het eigenlijk een aanzienlijk hoger bedrag zou moeten zijn. Ze vroegen of ik de lamp nog steeds wou voor dit hogere bedrag of dat ik een betaling wou van het reeds betaalde bedrag.

Nu vroeg ik mij af of dit zomaar kan… Wat is de wetgeving voor foutief vermelde prijzen bij verkoop of afstand en waar kan ik hier info over vinden?
Kan ik eisen om de lamp, die ik tenslotte toch al gekocht heb, gewoon te ontvangen voor het reeds betaalde bedrag?
Alvast bedankt!
Mvg,
Tamara Reactie infoteur, 04-04-2014
Beste Tamara,
Als er evident sprake is van een fout, hoeft de leverancier niet voor de verkeerde prijs aan u te leveren. Als het verschil groot is, heeft de leverancier goed gehandeld door te vragen of u het nog wilde hebben, maar dan voor de correcte prijs.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jess, 20-06-2013 13:49 #47
Beste Zeemeeuw,

Hartelijk dank voor u snelle reactie! Inmiddels heb ik met zowel Vakantieveilingen als de betreffende reisorganisatie (Calsedon) contact gehad en het argument aangevoerd dat zij zich niet aan de koopafspraak hebben gehouden en ik daarom de vakantie wil herroepen. De reisorganisatie is het hier natuurlijk niet mee eens en menen dat ik zelf had kunnen bedenken dat hun kantoor en de banken op zondagavond gesloten zijn en de betaling en verdere boeking pas vanaf maandag verwerkt kunnen worden. Ze wijzen erop dat in hun voorwaarden hun openingstijden vermeld staan. Mijn tegenargument is dat zij dan niet op zondagavond mij een bericht moeten sturen waarin staat dat de betaling is ontvangen en verwerkt en ik binnen 24 uur van hen bericht zal ontvangen om de boeking verder in orde te maken. Kortom we komen er niet uit. De reisorganisatie wil nu doorgaan met de boeking in orde te maken (de reis is morgen en tot op heden heb ik nog geen reisbescheiden/e-tickets ontvangen) en ik denk dat ik toch in mijn recht sta en reden heb om te herroepen. Mijn vraag aan u is of u advies aan mij kunt uitbrengen over hoe nu verder hierin te gaan?

Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Jess Reactie infoteur, 20-06-2013
Beste Jess,
Sinds uw bericht van 17-6 zijn we drie dagen verder en u hebt uw bescheiden nog niet, terwijl de reis morgen al is. Dat is ook al niet fraai. Maar het lastige is wel dat u al betaald hebt en maar moet zien hoe u het geld terug krijgt als u niet op reis gaat. Helaas geldt ook hier dat gelijk hebben niet altijd hetzelfde is als gelijk krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jess, 17-06-2013 20:06 #46
Ik heb via een bod op Vakantieveilingen een vakantie "gewonnen". Deze heb ik direct betaald en hier een bevestiging van ontvangen met het bericht dat ik binnen 24 uur een mail zou krijgen van de betreffende reisorganisatie om de boeking verder in orde te maken. Inmiddels is het meer als 24 uur verder en heb ik mijn bedenkingen over deze vakantie gekregen. Heb ik nu op basis van deze te late berichtgeving recht om de vakantie te herroepen? Reactie infoteur, 18-06-2013
Beste Jess,
U zou de koop kunnen herroepen, omdat men zich niet aan de koopafspraak heeft gehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Han, 24-04-2013 17:19 #45
Er heeft iemand via mijn account een bod gedaan op vakantieveilingen en die gewonnen.
Er moet iemand mijn inloggegevens hebben gekraakt. Vakantieveilingen zegt dat ik verantwoordelijk ben en gewoon moet betalen. Nu las ik onderstaande, klopt dat of moet ik betalen?

Vakantieveilingen zegt inderdaad dat Koop op afstand niet geldt voor internetveilingen. Echter is dit een misverstand waar Vakantieveilingen.nl misbruik van maakt. Het is een ingewikkeld juridisch verhaal want bij de meeste, traditionele veilingen is een bod inderdaad bindend. Vakantieveilingen valt hier niet onder en valt onder de wet koop op afstand sinds oktober 2011. Op oktober 2011 is namelijk de wet koop op afstand aangepast en daarbij vallen internetveilingen zonder veilingmeester gericht op consumenten ook onder de wet koop op afstand.

Bij traditionele veilingen worden items aangeboden die uniek zijn zoals vastgoed en kunst, vandaar dat een bod bindend is omdat anders de verkoper en eigenaar van het geveilde enorm veel schade kan oplopen. Vakantieveilingen valt niet onder een echte veiling omdat diverse primaire processen anders verlopen. Kort samengevat zijn dat de volgende punten; er is geen veilingmeester, er is geen fysieke veiling alles speelt zich af in een online wereld, bij een fysieke veiling zien de deelnemers andere bieders, en daarnaast nog wat lastigere termen; Limiet, auctioneer’s announcement, en commissies. Reactie infoteur, 30-06-2014
Beste Han,
Ook vakantieveilingen valt in beginsel onder de wet kopen op afstand waarbij er voor de consument een herroepingsrecht geldt die binnen 14 dagen kan worden benut (terugsturen aankoop, afzeggen koop). Zoals in het artikel is aangegeven is voor een aantal zaken herroeping niet mogelijk, zoals bij bepaalde diensten en zaken die persoonlijk zijn en daardoor niet eenvoudig aan een ander zijn over te dragen. Ook een reis geboekt via het internet valt er niet onder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Y. de La Bije, 26-03-2013 10:31 #44
Beste lezer, via lightinthebox kocht ik een paar dansschoenen, bij aankomst bleken deze een ruwe rubberen zool te hebben, dit was niet vermeld en niet te zien op de foto's bij het artikel. Deze zool is niet geschikt voor Tangoschoenen. Nu weigert de firma het artikel terug te nemen, terwijl ik binnen een week heb gereageerd. Wat kan ik nog doen? Reactie infoteur, 26-03-2013
Beste Y. de La Bije,
De firma is verplicht het product terug te nemen als het niet beschadigd is. Leg uw annulering ook op papier en per email vast. Zie ook: http://tinyurl.com/c87fqor
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wendy Stokwielder, 25-03-2013 22:30 #43
Beste,

Ik heb via vakantieveilingen een aankoop gedaan van een behandeling voor tandenbleken en ik wil gebruik maken van het herroepingsrecht, hoe doe ik hier beroep op?

Mvg,
Wendy Reactie infoteur, 26-03-2013
Beste Wendy Stokwielder,
Laat zo snel mogelijk de site weten dat u afziet van de aankoop. Overigens doet vakatieveilingen in zijn voorwaarden ook wel eens een beroep op de mogelijkheid van uitsluiting van het heroepingsrecht (zie hun voorwaarden artikel 8).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marco, 08-03-2013 14:08 #42
Beste redactie,

Ik heb gisteren bij de webshop van de Dixons een demo netbook besteld. Deze was de helft van de prijs. Ik heb meteen betaald via iDeal. Vandaag heb ik gevraagd hoe en wat met de levering.

Nu wordt mij door een telefonisch medewerker verteld dat dit een fout was en dat de koop geannuleerd wordt. Ik heb naar hem toe aangegeven dat "koop, koop is", "koop is koop". En dat zij een leveringsplicht hebben van wat ze aanboden, en dat ze anders een upgrade zullen moeten voorstellen.

Handel ik hiermee correct?

Wat zijn mijn rechten, en wat is hun plicht? Moet ik hiermee akkoord gaan? Ik heb wel mijn tijd erin gestopt om het te vinden.

Ik kijkt uit naar jullie antwoord!

Met vriendelijke groet,

Marco Reactie infoteur, 08-03-2013
Beste Marco,
Als in de koopovereenkomst de door u bedoelde prijs staat (wellicht hebt u een print van de site met de aanbieding) geldt de prijs die werd aangegeven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W., 01-03-2013 08:43 #41
Hi,
Ik heb begin januari een tmobile abonnement afgesloten met een iPhone 4 erbij, bij typhone.nl. Nu ben ik er gister achtergekomen dat het nieuwe simkaart/nummer op iemand anders naam staat. Volgens tmobile staat er geen nieuw abonnement in m'n gegevens. Kan ik het abonnement annuleren?
Mvg Reactie infoteur, 01-03-2013
Beste W,
Dit kan niet op basis van de wet kopen op afstand maar wellicht wel op basis van het feit dat u een ondeugdelijk product hebt gekregen (geen nieuwe telefoon).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joyce, 09-01-2013 19:08 #40
Mijn ex man heeft online een scooter besteld voor onze zoon maar dat was niet de scooter hij graag wilde. Die was boven het budget. Een paar dagen later was de scooter die hij wel graag wilde ergens anders in de aanbieding. Ik heb gebeld of ik de bestelde scooter nog kon annuleren. Dat kon wel maar ik moet 100 euro betalen. Is dat terecht? Graag uw hulp! Reactie infoteur, 09-01-2013
Beste Joyce,
Dat is niet terecht als u binnen zeven dagen na aankoop afziet van de aankoop. U hebt recht op uw bedenktijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeftha, 27-11-2012 21:42 #39
Ik heb in juli 2012 bij een webwinkel een fietsendrager gekocht. na 4 maanden is er (onder normaal gebruik) al een bevestigingsklem defect. Nu stelt de webwinkel, dat ik de kosten van verzending naar hen en ook de retourverzending na reparatie voor mijn rekening komen. Klopt dit? Reactie infoteur, 28-11-2012
Beste Jeftha,
Na vier maanden gelden de bijzondere regels voor kopen op afstand niet meer, maar kunt u terugvallen op de garantie. Daarin staat wat dat voor u betekent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeremy, 05-08-2012 17:18 #38
Hallo! Heeft de verkoper van een online veiling het recht om een betaalt product na 1 week ongedaan te maken? Door technische problemen bijvoorbeeld. Dus stel dat ik winnaar ben van een online veiling, en ik betaal de veiling onmiddellijk, heeft de verkoper dan het recht om dit (betaalde) product alsnog niet op te sturen, en het geld, zonder toestemming van de koper, terug te storten? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 06-08-2012
Hallo Jeremy,
1. Het bieden via een internetveiling valt (nog) niet onder kopen op afstand. Kijk daarom naar de voorwaarden op de site van de veiling.
2. In de meeste gevallen kan een tweezijdig contract niet eenzijdig worden opgezegd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mir, 24-07-2012 18:14 #37
Via een internetveiling een laptop veroverd. Nu schrijft men, dat deze niet meer voorradig is en biedt een vergelijkbaar product aan, waarbij men mij aanbiedt dat ik de dat ik het verschil tussen de twee adviesprijzen zou moeten bijbetalen. Klopt dit?
Groeten, Mir Reactie infoteur, 24-07-2012
Beste Mir,
Als de laptop niet meer te leveren is, houdt het op. U bent niet verplicht om een andere te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lida, 15-07-2012 21:18 #36
Hoe ga ik te werk als ik een artikel heb betaald via Ideal maar de webwinkel levert niet? Bellen, mailen het helpt allemaal niets. Geen contact mee te krijgen. De website draagt het thuiswinkel keurmerk. Daar heb ik de klacht ook gedeponeerd. Reactie infoteur, 16-07-2012
Beste Lida,
1. Helaas komt dit veel voor en Ideal doet ook weinig voor u.
2. Goed dat u uw klacht hebt neergelegd. U kunt ook eens navragen of er meer klachten zijn over dit bedrijf. Wellicht (als het eigenlijk gewoon diefstal blijkt te zijn) is het verstandig om aangifte bij de politie te doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bianca, 26-06-2012 23:10 #35
We hebben 6 weken geleden 8 stoelen gekocht bij een webwinkel. Twee ervan werden los geleverd(ongemonteerd) de overige zaten goed verpakt en ongemonteerd in een doos. De twee losse stoelen hebben we bekeken en zagen er goed uit. Omdat de verbouwing uitliep wilde we dit weekend de stoelen in elkaar zetten. Echter kwamen we er achter dat de rugleuningen van deze 6 stoelen niet wit (zoals besteld) maar eerder beige/geel waren. De zitkussens van deze stoelen waren echter wel wit. Kortom twee kleuren in 1stoel, niet werkbaar dus.
We hebben contact opgenomen met de webshop maar deze weigert de stoelen retour te nemen omdat het te lang is geleden en omdat het een aanbieding was. Nu hebben we dus 8 stoelen waarvan er 6 niet kloppen (beige rugleuning/wit zitkussen)
Mag dit zomaar?
Alvast bedankt voor een reactie. Reactie infoteur, 27-06-2012
Beste Bianca,
Elke leverancier, webwinkel of niet, is verplicht om u een deugdelijk product te leveren. Een stoel met een foute rugleuning en kussen, is een foute stoel. Het feit dat het een aanbieding was, maakt het juridisch gezien wel een stuk lastiger om aan te tonen dat niet een aanbieding was, omdat het foute stoelen waren en u dat dus had kunnen weten. Misschien hebt u nog een folder of afdruk van de aanbieding die u kan helpen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elisabeth, 11-06-2012 16:22 #34
Onlangs heb ik en baby kamer besteld, nu ben ik het gaan uitpakken, en kom de ene beschadiging naar de andere beschadiging tegen, heb het bedrijf opgebeld, en er foto s heen gestuurd, nu krijg ik te horen dat ik de beschadigde planken enz enz maar moet opsturen, ( de kosten zijn dan ook voor mij ) dan zouden ze na ongeveer 4 tot 6 weken wel nieuwe sturen, kan bijna het hele kamertje opsturen., Heb gezegd dat ik hoog zwanger ben, en graag een nieuwe kamertje wilde, maar daar deden ze niet aan. Moet ik nu de onkosten voor het versturen nu zelf betalen, en of heb ik recht voor een nieuwe kamer. Wat zijn mijn rechten? Reactie infoteur, 12-06-2012
Beste Elisabeth,
1. In het consumentenrecht is geregeld dat u recht hebt op een deugdelijk en goed werkend product. Als iets is beschadigd bij levering hebt u recht op reparatie dan wel een nieuw product. Is reparatie niet mogelijk, dan hebt u recht op een nieuw product.
2. Is het product op afstand gekocht, dan kunt u het binnen 7 dagen kosteloos terugsturen en hebt u recht op uw geld. Zorg dat u kunt bewijzen dat het is teruggestuurd en u op tijd hebt aangegeven af te zien van de koop.
3. Erg vervelend allemaal in uw situatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nanette Elfring, 18-05-2012 17:57 #33
Hoi,
Ik heb een Tshirt gekocht via een website met een eigen opdruk. Nu is de opdruk heel slecht en ik heb hier over geklaagd. Zij bevestigen dit, maar nu kan ik het shirt alleen terugsturen op eigen kosten. Bovendien moet ik bijbetalen voor een andere druktechniek. (Ze kwamen er nu pas achter dat deze druktechniek op dit type shirt niet kan). Omdat het een eigen opdruk betreft valt dit niet onder wet kopen op afstand. Ik ben het niet eens met het feit dat ik nu kosten moet maken, terwijl zij een ondeugdlijk product leveren. Wat zijn mijn rechten? Reactie infoteur, 18-05-2012
Beste Nanette Elfring,
U hebt een ondeugdelijk product geleverd gekregen met een slechte kwaliteit opdruk. U hebt recht op herstel (waarschijnlijk niet mogelijk) dan wel een nieuw t-shirt. Ook de kosten van verzending zouden niet voor u moeten zijn, omdat u buiten uw schuld wel verplicht bent om het shirt terug te sturen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mike Niekoop, 16-05-2012 16:56 #32
Beste Zeemeeuw,

dank voor uw reactie. Deze is helder. Ik vroeg me ook af wat uw mening was over de rechtsoverweging dat de rechtbank oordeelt dat de Wet koop op afstand ook van toepassing is op concerttickets, terwijl ik dacht dat algemeen werd aangenomen dat dit niet zo was. Reactie infoteur, 16-05-2012
Beste Mike Niekoop,
Op zich is het niet raar dat kopen via internet onder kopen op afstand valt, maar de wet sluit wel een aantal zaken uit (zie ook het artikel). De rechter is van mening dat betreffende aankoop niet valt onder de uitgezonderde diensten die slechts gelden voor een bepaalde periode of op een bepaalde datum. De tickets konden door het ticketbureau immers nog aan anderen worden aangeboden. Verder was er nog van alles mis met de algemene voorwaarden en de informatieplicht. Zaken die allemaal in het voordeel van eiseres pleiten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mike Niekoop, 16-05-2012 10:59 #31
Beste,
in februari heeft een kennis 7 concertkaarten gekocht via tickets4u.nl. Direct kwam zij er achter dat dit bedrijf de concertkaarten niet conform de marktprijs verkoopt, maar er nog een provisie van ongeveer 25 euro per kaart extra in rekening brengt. Binnen 24 uur heeft zij de verkoop geannuleerd en verzocht om het betaalde geld te retourneren. Zij deed hierbij een beroep op de Wet koop op Afstand. De Rechtbank Amsterdam heeft in haar uitspraak van 2 mei 2011 jl. (LJN: BU1596) geoordeeld dat de Wet Koop op Afstand ook van toepassing is op de koop van concerttickets via Internet. Vooralsnog heeft tickets4u alleen de nominale waarde van de tickets teruggestort en de provisie van in totaal 182, 5o euro gehouden. Het lijkt mij onredelijk dat bijna 200 euro betaald zou moeten worden om een annulering die binnen 24 uur is gedaan, ongedaan te maken en terwijl het concert nog zeker een paar maanden na de aankoop pas zou plaatsvinden (oftewel, tickets4u heeft nog voldoende tijd om de kaarten weer in de verkoop te doen). De kaarten waren nog niet verstuurd en door ze opnieuw aan te bieden, maakt het op deze manier ook nog eens een dubbele provisie per kaart winst.

Ik vroeg me af wat uw visie hierop is en op de uitspraak van de rechtbank amsterdam? Reactie infoteur, 16-05-2012
Beste Mike Niekoop,
1. De kantonrechter heeft beslist dat gedaagde de eiseres € 362,50 vermeerderd met de daarover berekende wettelijke rente vanaf 6 oktober 2010 moet betalen plus nog eens € 207,93 (voornamelijk proceskosten).
2. Provisiekosten worden door niemand tijdens het proces afzonderlijk genoemd, maar als die niet in deze bedragen zitten lijkt het voor de hand te liggen dat die ook worden terugbetaald: de rechter acht het gegrond dat dat gedaagde het door eiseres betaalde bedrag terug dient te betalen. Inclusief provisiekosten dus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daan, 28-02-2012 23:02 #30
Hallo. Ik had een advertentie staan op marktplaatst over een pakket kleren. Een vrouw was erin geintereseerd en wilde het hebben. ze maakte geld over en ik heb het pakket opgestuurt. Nu is ze het niet eens met wat ik heb opgestuurt en wil ze het terug sturen en haar geld terug. Ik ben het daar niet overeens omdat het pakket gewoon was zoals op de fotos. Heeft zij het recht om het geld terug te krijgen en ik de kleren? Reactie infoteur, 29-02-2012
Beste Daan,
Onder Kopen op Afstand wordt verstaan het kopen van goederen of diensten door een particulier van een bedrijf zonder dat er rechtstreeks contact met een verkoper is. Maar u bent geen bedrijf neem ik aan en dan is deze wetgeving niet op u van toepassing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hamid, 22-02-2012 14:22 #29
Ik heb op Veilingen.nl de hoogste bod uitgebracht op een 8 daagse verblijf in Griekenland. Het lukt me echter niet om de reis te boeken. Veilingen.nl stelt dat ik als hoogste bieder verplcht ben het product af te nemen en ook de bijkomende verplichte kosten als eindschonmaak, .etc. Kan ik hier van af komen? Ik ga de reis sowieso niet maken, moet ik dan de verplicht bijkomende kosten als de eindschoonmaak betalen? Reactie infoteur, 22-02-2012
Beste Hamid,
U bedoelt waarschijnlijk Vakantieveilingen. In hun voorwaarden staat dat u de reis moet afnemen en dat is niet zo raar, want reisovereenkomsten vallen buiten de wet kopen op afstand. Die kosten voor de eindschoonmaak zie ik niet in de voorwaarden staan. Daar kunt u misschien wel onderuit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 19-02-2012 16:45 #28
Via een webwinkel kreeg ik een speciale kortingsbon met een code.
Ik probeerde te bestellen voor een groot bedrag, maar de kortingscode werkte niet.
Ik heb direct een mail gestuurd maar niets gehoord, de volgende dag wederom werkte de code niet. De dag daarop heb ik een bestelling geplaatst omdat ik er niet meer mee kon wachten. De code werkte wederom niet en ook nog niks via mail gehoord. Dus heb ik bij de geplaatste bestelling wederom een bericht achtergelaten dat ik vind dat de korting er alsnog af hoort te gaan. Nogmaals een email gestuurd, . Ik heb nog niet betaald, maar na aantal dagen nog niks gehoord. Mijn betalingstermijn is 10 dagen. Wat moet ik nou?
En heb ik recht op annulering zonder kosten? Als een kortingscode niet werkt, dan heb ik toch wel recht de korting? Reactie infoteur, 20-02-2012
Beste Linda,
U hebt nog niets gehoord. Leg een dossier aan waaruit blijkt dat u hebt gemaild en gevraagd om de korting. Wijd er anders alsnog een uitgebreide mail aan. Annuleer anders alsnog schriftelijk, zodat u kunt bewijzen dat u op tijd was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Clarissa Bakker, 03-01-2012 13:55 #27
Mijn vriend heeft zonder overleg ingeschreven bij ikzoekeenschoonmaakster.nl. Ik ben het er niet mee eens en heb contact opgenomen met het bedrijf en zij zeggen dat ik er niet vanaf kan omdat ik zelf het initiatief heb genomen en zij zeggen dat zij zich uitsluiten van de koop op afstandwet. Mijn vriend heeft in zijn eisen ook een Nederlandse vrouw gezet en ik krijg de volgende dag al een kandidaat van buitenlandse afkomst inclusief een faktuur met 44 euro bemiddelingskosten. Ik moet deze volgens hun meteen betalen. Kan ik van deze dienst afkomen? Reactie infoteur, 03-01-2012
Beste Clarissa Bakker,
Tja, kijkt u eens naar de gerechtelijke uitspraak in: http://www.nieuwsspotten.nl/Uitspraak%20Almexx-zaak.pdf

Het is wel zo dat Almexx nu op de website aangeeft dat er bemiddelingskosten zijn.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mehmet, 27-12-2011 10:02 #26
Hey ik heb nu bijna een maand geleden van Online shop achterlichten voor mijn bwm besteld. En toen kreeg ik een telefoon of ik langs wilde komen omdat ze dachten dat het misschien bij mij niet zou lukken monteren was gratis. Helaas lukte het niet en beloofde ze me dat ik me geld terug zou krijgen. Ik heb ze middels al aantal keer gebelt. en ze zeggen dat het wegens de kerst druks is maar ondertussen wacht ik al 3 weken… Mijn vraag is wat moet ik meer doen om mijn geld terug te krijgen. Reactie infoteur, 27-12-2011
Beste Mehmet,
1. Je kunt je bank zeggen dat je een onjuiste boeking hebt gedaan en vragen het geld te storneren ofwel de boeking terug te draaien.
2. Als het een automatische incasso is, kun je zelf storneren via internetbankieren.
3. Waarom ga je er niet heen om je geld op te halen?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick, 13-12-2011 10:38 #25
Ik heb bij een webwinkel een fotocamera gekocht, opdracht gegeven om dit op te sturen, dit is gebeurt via post.nl op 2dec2011. pakketje blijft ergens in het proces hangen. De verzender heeft een onderzoek ingesteld. Ik heb aangegeven af te zien van de koop. Zij geven aan eerst het onderzoek te moeten afwachten… MIjn vraag: het is toch mijn recht direct af te zien van de koop en te vragen mijn geld terug te storten? Reactie infoteur, 13-12-2011
Beste Patrick,
Ja u mag de bestelling zeker afzeggen. Doe dat ook schriftelijk of per e-,mail.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Seth, 15-10-2011 01:57 #24
Duidelijk artikel. Maar mag een webwinkel na levering, terugkomen op de betaalde prijs, maw alsnog een bedrag van €210 factureren omdat het geleverde met een foutief vermelde prijs stond? Na ondertekening en retour sturen van het contract en orderbevestiging heb ik het product dus ook daadwerkelijk ontvangen. Er stond bij vermeld dat de aanbieding tot 31 okt geldig was, voor mij dus aannemelijk dat de vermelde prijs de juiste was. Reactie infoteur, 15-10-2011
Beste Seth,
Een website mag dit wel proberen, maar u hoeft het meerdere niet te betalen. Zorg wel dat u kunt bewijzen dat dit op de site en in het contract stond.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 30-09-2011 19:46 #23
Ik heb op 12 september een contract ondertekend bij de website Typhone.nl. Het gaat hierbij om een Samsung Galaxy s2. Het abbonement is per 23 september ingegaan bij de provider T-mobile. Bij de eerste levering ontving ik een kapotte telefoon. Deze heb ik retour gestuurd. Daarop heb ik weer een nieuwe telefoon ontvangen. Ik pak deze uit en 1 er zit geen seal meer op, maar een sticker dat inhoud is gecontroleerd. Ten tweede is het beschermfolie geheel scheef op de telefoon geplakt. Bij het opstarten blijkt dat hij al is gebruikt. Er staan apps op de homepage die er niet horen te staan. Wat zijn mijn rechten? Kan ik nog van dit contract af? Daarnaast heb ik 60 euro bij betaald voor een nieuwe telefoon en niet voor tweedehandse telefoon. Ik hoor graag van u! Reactie infoteur, 30-09-2011
Beste Sandra,
1. Typhone wijst er in de voorwaarden op dat als de verpakking niet in orde is, de bestelling moet worden geweigerd. Het is dan ook de vraag of dit vanaf de buitenkant was te zien. Denk het niet.
2. Verder geeft Typhone in de algemene voorwaarden aan: "De zichttermijn treedt in na ontvangst van de bestelling en duurt 7 werkdagen. Na het verstrijken van de zichttermijn moet de Consument de verplichtingen van de Overeenkomst nakomen."
3. Maar u hebt ook recht op een deugdelijk en nieuw product.
4. Daarom denk ik dat u niet zomaar van uw abonnement afkomt, maar wel direct om een nieuw toestel moet vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eveline, 26-09-2011 16:20 #22
De babykamer via internet besteld blijkt ernstig beschadigd. Is 3 weken geleden geleverd, maar afgelopen zaterdag uit de doos gehaald en, op het bedje na, in elkaar gezet en toen bleek dat er op alle drie de meubelstukken behoorlijke schade zit. Volgens de verkoper is er geen recht meer de babykamer te retourneren met teruggaaf van het betaalde bedrag. Wat zijn de rechten van mijn dochter en schoonzoon? De verkoper biedt aan de beschadigde onderdelen opnieuw te leveren, als de babykamer nog in productie is, of anders voor reparatie te zorgen. Dat houd in, dat alles gedemonteerd moet worden. Mijn dochter is over 3 weken 'uitgerekend', en zit natuurlijk niet te wachten op reparatie op termijn. Het klinkt allemaal redelijk wat de verkoper zegt en aanbiedt, maar ook zei hij dat ze een babykamer uit het goedkopere segment hebben gekocht, dus niet de kwalitiet van een duurdere kunnen verwachten. Ik ben benieuwd naar uw antwoord. Reactie infoteur, 26-09-2011
Beste Eveline,
1. Bij een ondeugdelijk product moet de verkoper zorgen voor vervanging en voor reparatie als reparatie nog mogelijk is.
2. Hier gaat het denk ik deels om een ondeugdelijk product. En dat maakt het dus lastig, zeker nu uw dochter al voor binnenkort uitgerekend is. Probeer tot een overeenkomst te komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 19-07-2011 13:49 #21
Gisteren heb ik een schriftelijke overeenkomst gesloten (via email) betreft een tuinhaard.
De verkoper deelt mij echter vandaag mee, dat hij het product niet wil verkopen, omdat zijn vrouw het niet meer wil verkopen.
Wat zijn mijn rechten?

mvg Rob Reactie infoteur, 19-07-2011
Beste Rob,
Een schriftelijke overeenkomst per mail is rechtsgeldig. Die kan alleen met beider goedvinden worden ontbonden dan wel tegen betaling van een vergoeding:

http://www.zakelijk.infonu.nl/zakelijk/8582-contract-per-email-is-ook-rechtsgeldig.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nguyen, 19-07-2011 10:53 #20
Ik heb onlangs een salon tafel gekocht. Deze heb ik online gezien en vervolgens telefonisch besteld. Daarna heb ik de tafel de volgende dag zelf opgehaald bij de leverancier. Bij het uitpakken van de tafel zien we dat de tafel over details beschikt die wij niet konden zien op de afbeeldingen op het internet, echter staat het volgens hun wel beschreven als "oud teak", waar ik zelf weinig kennis van heb. Nu de vraag of wij de tafel konden omruilen voor een andere tafel? Hun antwoord was: Nee, dat gaat helaas niet meer. Na diverse keren te hebben gebeld, zeggen ze dat de klacht in behandeling wordt genomen en dat ze me over 2 tot 3 werkdagen terug zullen bellen wat ze voor me kunnen doen? Maar ik heb toch gewoon recht op mijn geld terug en/of het omruilen voor een ander product? Reactie infoteur, 19-07-2011
Beste Nguyen,
U hebt recht op een deugdelijk product. Dat zal in dit geval een andere tafel zijn die wel voldoet en anders uw geld terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. Peters, 19-07-2011 08:49 #19
Heb een vraag. Heb een fotocamera gekocht bij een online bedrijf via de website. De foto's binnenshuis zijn wazig en slecht, buitenshuis gaat het vaak wel goed, maar zijn ook vaak minder scherp, zelfs als ik de camera ondersteun. Je kan het goed zien als je inzoomed op de foto en als ik dat vergelijk met een veel ouder soortgelijk cameraatje. Ben kortweg niet tevreden, volgens mij is de camera zelfs defect, dus heb de leverancier om terugzending verzocht. Die stelt nu dat ik de verpakking geopend heb en dat ik hem niet kan terugsturen. Dat is toch raar hoe weet je nu of een camera naar behoren werkt zonder die eerst te testen en hem dus uit de verpakking te halen? Reactie infoteur, 19-07-2011
Beste P. Peters,
U hebt bij een ondeugdelijk product recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marijke Spel, 13-05-2011 17:01 #18
Mijn vraag is het volgende. Ik heb via m'n hotmail een gratis green tea patch aanbieding gekregen. Gratis! Ik moest alleen de verzendkosten van 3,95 te betalen via Automatische incasso van m'n bank rekening. Dit heb ik ook gedaan en kreeg de pleisters na 3 weken binnen. Nu krijg ik gisteren een zending binnen met genoeg pleisters voor 1 kwartaal en schrijven ze 59,95 van mijn bankrekening af. Omdat ik volgens het bedrijf accoord ben gegaan omdat ik de gratis patch niet heb teruggestuurd! Ik wist überhaupt niet dat ik als ik dit zou terugsturen vast zou zitten aan een kwartaal zending. In de bijgevoegde brief staat dat ik de spullen niet kan retourneren (dat kan wel maar ik moet dan evengoed het bedrag
betalen). Wat kan ik hier nu aan doen? Ik heb geen toestemming gegeven om 59,95 van mijn rekening af te schrijven wat ze dus wel al gedaan hebben Ik wil die green tea patch ook niet hebben. Geldt hier voor mij dan ook "kopen op afstand" of had ik de voorwaarden beter moeten lezen? Er stond nl in de mail niets over een periodieke aanschaf. En zit ik nu vast
aan een koop die ik helemaal niet wilde? Hoop op een positieve reactie van uw kant.
Groeten Marijke Reactie infoteur, 13-05-2011
Beste Marijke Spel,
1. U kunt de betaling via uw bank, maar ook online storneren ofwel terugboeken.
2. Zie voor lotgenoten en het advies u direct uit te schrijven:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=45&t=94638&start=20

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ferry, 18-02-2011 07:55 #17
Ik heb een tweedehands Apple product gekocht via Marktplaats en betaald via Paypal. Ik krijg het product echter niet naar behoren aan de praat. Ik wil dit product retourneren en mijn geld terug. De verkoper, vriendelijk, wil een vervangend product (zelfde merk, zelfde type) aan mij opsturen. Ontvangst van product is inmiddels 10 dagen geleden. Kan ik mijn geld terugeisen i.p.v. het vervangende product? Ik wil het door mij gekochte product terugsturen, moet dat aangetekend? Reactie infoteur, 18-02-2011
Beste Ferry,
1. De bedenktijd met recht op geld terug bedraagt 7 dagen, maar u hebt wel recht op een deugdelijk product.
2. Is de site van de verkoper, anders dan Marktplaats, bekend dan kunt u ook daar nog eens naar de voorwaarden kijken.
3. Bespreek met de verkoper of de bezorgdienst van het vervangende product ook uw product, met bewijs, kan terugnemen. Anders is aangetekend versturen zeker aan te raden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. E. Niehof, 18-01-2011 13:10 #16
Hallo ik heb een vraag over terug crediteren. Ik heb laatst een bestelling gedaan via een internet winkel (Multi Media PC) dit bedrijf had een product die ik wou hebben, dus ik heb direct besteld en betaald met ideal! op datum 22-12-2010. Één dag na besteling kreeg ik een E-mail met daar in geschreven dat het product niet meer leverbaar is en ook niet meer te verkrijgen is van de leverancier. ik heb gelijk contact opgenomen en mijn bestelling geannuleerd op 5-1-2011. nu is het probleem dat het geld nog op de dag van vandaag NIET terug gestort is.

Nou was mijn vraag hoe lang dit juridisch gezien mag duuren voor dat ik mijn geld terug krijg voor een product die niet eens geleverd is en niet meer te verkrijgen is hoop snel reactie te krijgen.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 18-01-2011
Beste R.E. Niehof,
1. Een nadeel van Ideal is dat u de betaling niet zelf kunt storneren of laten terug boeken. Toch kunt u het beste contact opnemen met uw bank en aangeven dat er een foute overboeking is gedaan, multi media pc niet lijkt mee te werken, en dat u de foute overboeking terug wilt draaien.
2. Stuur een mail aan Multi Media PC en laat weten dat u zo snel mogelijk, uiterlijk binnen een week uw geld teruggestort wilt hebben.
3. De verkoper is wettelijk verplicht de koopsom binnen 30 kalenderdagen te restitueren.
4. Zie ook:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/5879-laat-een-onjuiste-incasso-terugboeken.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mart, 04-01-2011 23:36 #15
Hoi, Ik had op ikzoekhuishoudelijkehulp.nl gevraagd of ze mij een naam konden doorgeven van een werkster bij mij in de buurt. Ik heb na een telefoongesprek met deze mevrouw besloten geen gebruik te maken van deze mevrouw. Ik kreeg wel een factuur voor het leveren van de naam terwijl ik ervan uit ging dat ik pas hoefde te betalen als ze daadwerkelijk een huishoudster naar mijn smaak hadden gevonden. Ik stuurde een mail met daarin de vraag of ik door middel van de wet kopen op afstand van de "order" af kon. maar. ze stuurden mij dit bericht:
Bedankt voor uw email. Aangezien wij een dienst op maat leveren geldt de wet kopen op afstand niet. De dienst die wij voor u leveren is niet meer elders in te zetten.

Klopt dit?

Hoi Mart,
1. Inderdaad vallen zaken die persoonlijk op maat zijn niet onder de wet kopen op afstand (zie artikel).
2. Het geven van een naam van iemand lijkt me geen dienst op maat.
3. Bovendien staat op de website: " Als wij een hulp vinden die aan de door u opgegeven eisen voldoet, betaalt u eenmalig de bemiddelingskosten. " Nou mevrouw voldeed niet aan uw eisen en dus hoeft u niet te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sigurd, 18-11-2010 12:35 #14
Hallo, op 20-10-2010 een product besteld en via iDEAL betaald, bevestiging ontvangen. Op 22-10-2010 per email naar verkoopafdeling bericht dat ik de order wil annuleren daar leveringstijd meer dan 8 zou duren en op hun website stond vermeld levering binnen 24 uur. Op 26-10-2010 bericht teruggekregen dat ze een terugbetalingstermijn van 10 dagen hanteren. Ik ben op vakantie gegaan en op 11-11-2010 weer de klantenservice gemaild met de vraag wat de status is. Antw op 11-11-2010 was: deze week nog ivm interne richtlijnen en zogeheten betaalbatches. Hedenmiddag 18-11-2010 een iets zwaardere email gestuurd met een klacht omschrijving van bovengenoemde. Het gaat mij niet direct om het geld maar om wat ze zeggen en niet doen. Wat kan ik nu nog in deze doen behalve geschillencommissie inschakelen? Ze reageren nauwelijks per mail, telefonisch is het vanaf 09:30 moeilijk, lijnen continue bezet. Reactie infoteur, 18-11-2010
Beste Sigurd,
Kunt u de betaling niet gewoon zelf storneren?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

David, 02-11-2010 14:16 #13
Hallo, iemand heeft een scooter online gekocht bij mij. Nu maakt hij aanspraak op de wet kopen op afstand. Nu vraag ik mij af of de wet ook geldt op scooters. De klanten moeten bij aankoop kiezen tussen de uitvoering (25 of 45 km/h), de kleur, kleur zadel en eventueel extra accessoires. Geldt bij mij de regel:

Producten die gemaakt zijn aan de hand van specificaties van de consument en duidelijk persoonlijk van aard zijn, zoals een speciaal voor u samengestelde pc of een maatpak.

En mijn andere vraag is of de regel ook geldt als de klant bijv. 50 km met de scooter heeft gereden. Reactie infoteur, 02-11-2010
Beste David,
1. Als u de scooter echt voor de mensen persoonlijk aanpast, geldt de wet kopen op afstand niet. Anders wel.
2. Als de wet geldt mag men de scooter ook uitproberen, maar niet beschadigen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fred, 21-10-2010 09:48 #12
Dag, probeer mij goed in te lezen op de wet Kopen op afstand is bij wet geregeld, maar lees zoveel tegen strijdigheden. Wat is nu mij plicht en mijn recht. Heb vorige week een digitale camera besteld en ontvangen, toen ik deze camera bestelde stond er bij dat de advertentie 7 dagen retourrecht, en bij bestelling ben ik accoord gegaan met de algemene voorwaarden.

Nu ben ik totaal niet te vreden over deze camera, en wil gebruik maken van dit retour recht.

Omdat ik hier gebruik van ga maken kijk ik weer op hun site, staat er dit te lezen,

4. Retourneren
Om onduidelijkheden te voorkomen hanteert XXXXX Nederland een Terugbetaal & Kosten Policy. In onderstaande policy staat beschreven of er kosten zijn verbonden aan het retourneren van een artikel. Indien u een artikel wenst te retourneren raden wij u aan deze policy goed door te nemen. Neem bij vragen altijd contact op met onze Klantenservice.

U heeft een afkoelingsperiode (zichttermijn) van 7 dagen om zonder opgaaf van reden het artikel te retourneren. Uitzondering hierbij zijn speciaal voor u geassembleerde artikelen of speciaal voor u bestelde artikelen. Indien u gebruik maakt van de afkoelingsperiode (zichttermijn) kunnen er kosten in rekening worden gebracht. Let op: de verzendkosten zullen nooit worden gecrediteerd.

EN DAN

4.2 Er worden wel kosten in rekening gebracht wanneer:
? een artikel gebruikt of zonder accessoires wordt geretourneerd. Wij zijn genoodzaakt onderstaande kosten in rekening te brengen om de waardevermindering van artikel(en) te compenseren. De bedragen zijn inclusief administratiekosten.

Factuurbedrag incl. BTW Te betalen kosten incl. BTW
t/m? 49,-? 19,50
? 50,- t/m? 99,-? 29,50
? 100,- t/m? 249,-? 49,50
? 250,- t/m? 399,-? 79,50
? 400,- t/m? 549,-? 89,50
? 550,- t/m? 699,-? 99,50
? 700,- t/m? 849,-? 129,50
? 850,- t/m? 999,-? 149,50
? 1.000 + 15% van het factuurbedrag

? een artikel tijdens de zichttermijn is beschadigd, zullen er kosten in rekening worden gebracht ter grootte van het factuurbedrag exclusief BTW minus de restwaarde van het geretourneerde artikel exclusief BTW.

Kosten van retourzendingen die vallen onder punt 4.2 zullen in mindering worden gebracht op de terugbetaling.

Liever brengen wij deze kosten ook niet in rekening en daarom ontvangen wij u vrijblijvend, en graag, in onze showroom te Boxtel zodat wij u een productdemonstratie kunnen geven. Op deze manier krijgt u een goede indruk van onze producten. Eventuele vragen kunnen dan direct beantwoord worden. Wilt u een afspraak maken voor een productdemonstratie? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Nu gaat het mij om de woorden "een artikel gebruikt " ja natuurlijk heb ik dit artikel gebruikt. Wat heb ik nu aan die 7 dagen retourrecht. Kan mag dit zomaar door de webshop in rekening gebracht worden.

Probeer hier dus antwoord op te krijgen voordat ik de shop ga aanschrijven.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Gr Fred Reactie infoteur, 21-10-2010
Beste Fred,
Het feit dat u het artikel is gebruikt is volgens de wet geen reden om u extra kosten in rekening te brengen, tenzij het product is beschadigd of de originele verpakking ontbreekt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Perry, 23-09-2010 15:22 #11
Koop op afstand geldt ook voor diensten heb ik begrepen. Maar weer niet voor vakanties ed. Maar geldt het wel voor het huren van een auto? Reactie infoteur, 23-09-2010
Beste Perry,
1. Voor de huur van een auto in Nederland geldt meestal een termijn waarbinnen u zonder kosten kunt afzeggen. Soms kan dit nog tot 2 dagen voor vertrek, soms 24 uur.
2. Een buitenlandse reservering van de huur van een auto kan tot 14 dagen na reservering zonder kosten worden geannuleerd, zolang de huurperiode nog niet is begonnen. Daarna worden kosten in rekening gebracht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rolf, 16-09-2010 19:45 #10
Ik heb bij een webshop een flashkaartje besteld voor mijn DSI. De bestelling heb ik via Ideal betaald en de levering ging erg vlot. Het kaartje bleek echtern niet te werken en in overleg met de webshop heb ik het kaartje teruggestuurd met de toezegging dat ik een nieuwe zou krijgen. Een paar dagen later kreeg ik van de webshop te horen dat er niets met het kaartje aan de hand was maar dat mijn DSI heb probleem was. Ik wilde de bestelling terugdraaien maar dat kon volgens de webshop niet. Ik mocht wel iets anders uitzoeken. Toen ik de webshop confronteerde met het herroepingsrecht, kon ik opeens het bedrag minus de verzend en admin kosten wel terugkrijgen. Op mijn verzoek om alles terug te storten kreeg ik geen reactie. En nu? Reactie infoteur, 16-09-2010
Beste Rolf,
1. Bij herroeping komen ten hoogste de kosten van terugzending voor uw rekening en niet de verzendkosten van de shop.
2. Wat staat in hun algemene voorwaarden.
3. Heeft de webshop het thuiswinkel waarborg. Zo ja vraag daar dan wat zij voor je kunnen doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Isa, 14-09-2010 11:56 #9
Heb een tijdje geleden gepoogd een bestelling te plaatsen bij een webwinkel. Ik ben toen akkoord gegaan met de algemene voorwaarden maar toen ik via Ideal wou betalen werd ik doorverwezen naar een website waar ik een account moest aanmaken om via een `veiligere´manier te betalen. Dit is, ondanks herhaaldelijke pogingen, niet gelukt. Daar ik er hierdoor van uitging dat mijn bestelling NIET was gelukt (ik heb niet betaald en ook geen bevestigingsmail ontvangen), ging ik ervan uit dat hij automatische geannuleerd zou worden. Het is namelijk mijn ervaring dat als je een webpagina afsluit zonder dat je alle stappen hebt voltooid, de gegevens verloren gaan. Een aantal dagen later ontving ik een e-mail waarin stond dat de betaling niet was afgerond en of ik op de onderstaande link wou klikken. Dit heb ik niet gedaan, daar ik niet van plan was de bestelling (alsnog) te plaatsen. Nu kreeg ik deze week een tweede betalingsherinnering, ik emailde het bedrijf vervolgens dat ik in de veronderstelling was dat ik nooit een (afgeronde) bestelling heb geplaatst en dat ik graag zou zien dat het geannuleerd zou worden. Nu willen ze me echter 7,50 annuleringskosten in rekening brengen. Hier ben ik het niet mee eens omdat ik dus zou moeten betalen voor een bestelling waarvan ik niet wist dat hij geplaatst was. Bij telefonische navraag stelde het bedrijf dat ik akkoord ben gegaan met de algemene voorwaarden en dat zij wel een melding van bestelling hebben binnengekregen. Mijn technische problemen / hun, voor mij, onduidelijke email zorgen ervoor dat ik het onterrecht vind dat ik zou moeten betalen. Aangezien het een nogal ingewikkeld verhaal is, kon ik geen wettelijke bepaling vinden die hier een duidelijk antwoord op geeft. Heeft u hier ideeen over? Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 14-09-2010
Beste Isa,
1. De vraag is of er wel of niet een bestelling is gedaan. U hebt bijvoorbeeld geen bevestigingsmail ontvangen. Bekijk de algemene voorwaarden om te zien wat er onder bestelling wordt verstaan en wat er wordt gezegd over het bevestigen van een bestelling.
2. Heeft de winkel het certificaat van thuiswinkel waarborg, dan kunt u daar ook te rade gaan.
3. Ik heb het vermoeden dat u halverwege de bestelling bent blijven steken, en er dus geen bestelling is en geen annulering noodzakelijk is. Laat staan annuleringskosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaco, 06-05-2010 01:41 #8
Follow-up: de verkoper claimt uitzondering van het herroepingsrecht vanwege de aard van het artikel (waardepapier) op basis van het BW artikel 7.46. Ik heb gezien dat de algemene voorwaarden van Thuiswinkel-winkels dat ook opnemen bij een kadobon, maar ook een uitspraak van een jurist die zegt dat dit artikel onduidelijk is. In de algemene voorwaarden van deze winkel staat daar ook niets over. Zouden ze me daarover niet moeten informeren om zich daarop te kunnen beroepen? Reactie infoteur, 06-05-2010
Beste Jaco,
1. BW artikel 7.46d regelt de mogelijkheden van een ontbinding van een koop op afstand. Het begrip waardepapier komt daarin niet voor. Wel de uitzonderingen die ik hierboven in het artikel noem.
2. Elke uitzondering op het herroepingsrecht moet uitdrukkelijk voorafgaande aan de totstandkoming van de overeenkomst vermeld zijn. Let op: het ontbreken hiervan geeft u een termijn van ontbinding van 3 maanden in plaats van 7 dagen na ontvangst van de aankoop.
3. Bovendien geldt dat u niet op tijd geleverd kreeg en eigenlijk geen goed gevoel heeft bij deze zaak.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaco, 05-05-2010 17:50 #7
Ik heb via een internetwinkel een cadeaubon gekocht die meteen gemaild zou worden na IDealbetaling. Wel betaald, niet gekregen, en toen geprobeerd de aankoop te annuleren binnen twee dagen. Dat werd echter niet geaccepteerd: ik kon hem alsnog gemaild krijgen. Heb ik recht op restitutie (ik weet dat de bon op afstand ongeldig gemaakt kan worden)? Reactie infoteur, 05-05-2010
Beste Jaco,
Er is hier sprake van een impulsaankoop waarvan u wilt afzien. Bovendien is er niet tijdig geleverd. U hebt dus recht op restitutie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sampie, 14-03-2010 11:36 #6
Ik heb een optie op een vakantie genomen online, ik dacht dat deze automatisch verviel als ik hem geen akkoord gaf.
Nu blijkt dat ik binnen 5 dagen had moeten doorgeven dat ik van de optie af wou.
Kan ik hier nog iets aan doen? wie weet dat? Reactie infoteur, 14-03-2010
Beste Sampie,
Reisovereenkomsten vallen buiten de wet kopen op afstand. Niet elke optie is dezelde: de ene optie vervalt na enige tijd en de andere optie verplicht juist na enige tijd. U lijkt me optie 2 te hebben. Wellicht kunt u tegen een kleine vergoeding nog onder deze verplichting uit komen. Bekijk hiervoor de voorwaarden op de betreffende website.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Irene, 16-02-2010 00:02 #5
Ik heb via een webshopwinkel hobbyartikelen besteld en vooraf betaald, Wel al een maand geleden. Heb verschillende mails gestuurd met de vraag waar mijn spullen blijven.Ook heb ik geprobeerd telefonisch contact op te nemen maar er word ook niet opgenomen.Wat kan ik nu nog doen om mijn spullen te ontvangen of mijn geld terug.Het gaat wel over 65 euro dat is voor mij veel geld! Reactie infoteur, 16-02-2010
Beste Irene,
1. Ik zou zoveel mogelijk kanalen inschakelen. Voor zover van toepassing: thuiswinkel, je bank, aangetekende brief, aangifte doen, Currence.
2. Ik zou de eigen bank ook bellen, en zeggen dat er per ongeluk door u een verkeerde betaling is gedaan en de bank vragen, om het geld terug te storten en daarmee de eerdere betaling ongedaan maken. Spreek niet over storneren want dat doen ze alleen bij sommige incasso's en machtigingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Schreurs, 14-01-2010 23:04 #4
Ik heb een dressuurjasje via marktplaats gekocht. Toen ik het kreeg bleek de omschrijving niet te kloppen (niet wasbaar ipv wasbaar). Binnen 7 dagen de klant per email verzocht om jasje terug te nemen. Reageerd na een aantal keren gemaild te hebben niet meer. Is er nog wat aan te doen? Reactie infoteur, 15-01-2010
Beste Scheurs,
Marktplaats is lid van Thuiswinkel.org sinds 16-2-2005, en moet zich ook aan die regels houden. Maak een kopie van de advertentie en neem hierover contact op met marktplaats en thuiswinkel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda, 16-11-2009 17:55 #3
Ik heb het product een mp3 speler teruggestuurd met brief van de consumentenbond dat ik de koop binnen 7 dagen ontbind… Ze hebben het weer teruggestuurd en mijn zoon heeft het pakketje aangenomen… wist niet waarvan het was… Er zat verder niets bij…
Ze reageren verder nergens op… Kan ik het nu weer gewoon terugsturen? Reactie infoteur, 17-11-2009
Beste Jolanda,
Ik zou het weer terugsturen, met daarbij een kopie van de eerdere brief en een briefje dat aan u per abuis een pakketje is toegestuurd, waar u niet om gevraagd hebt. Laat, als dat kan, ook de admistratie van het bedrijf telefonisch weten dat er een fout gemaakt is, om te zien hoe ze reageren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Irma, 11-09-2008 13:44 #2
Ik weet van de wet kopen op afstand, mijn vraag is: kan een 'koper' zomaar een bestelling doen, en dan niets meer laten horen? Ik kan hier nergens iets van vinden, en het komt heel veel voor, wat erg vervelend is, het artikel is dan zowat 2 weken uit de verkoop, omdat het gerserveerd is voor de klant… die niets meer laat horen, ik vind dat hier ook iets aan gedaan moet worden… Reactie infoteur, 11-09-2008
Beste Irma,
Het is zeer vervelend, wanneer iemand wel bestelt en daarna niets meer laat horen. In hoeverre je iemand aan zijn bestelling kunt houden is mede afhankelijk van hoe op de website besteld kan worden (gegevens en akkoordverklaring). Zo zijn bijvoorbeel contracten per e-mail volledig rechtsgeldig. Zie hiervoor bijvoorbeeld:

http://zakelijk.infonu.nl/zakelijk/8582-contract-per-email-is-ook-rechtsgeldig.html

Groetjes,
Zeemeeuw

Hypotheekinfo (infoteur), 04-09-2007 11:23 #1
Hoe zit het als de afstand in het buitenland is?

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 134
Schrijf mee!