InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kostenbesparing in het huishouden

Kostenbesparing in het huishouden

Kostenbesparing in het huishouden Huishoudens worden steeds vaker getroffen door schulden of leven op de armoedegrens. De redenen hiervoor kunnen erg verschillen maar factoren zoals werkloosheid, echtscheiding of slecht financieel beheer, zijn vaak verantwoordelijk daarvoor. Onderstaand enige tips voor kostenbesparing in het huishouden.

Besparen op stroomverbruik

Door de toegenomen techniek en het gebruik van talloze media is het elektriciteitsverbruik per hoofd van de bevolking de laatste jaren gestaag toegenomen. Zo bezit een op de twee burgers al een mobiele telefoon die voortdurend in gebruik is en waarvan de accu steeds moet worden opgeladen. En televisietoestellen zijn vaak al in meerdere vertrekken binnen één huishouden aan te treffen.

Apparaten die de huishoudelijke taken moeten verlichten zoals een wasmachine, een wasdroger, een vaatwasser, een oven en de stofzuiger, behoren eveneens tot de standaarduitrusting van een huishouden.

Apparaten die warmte produceren zijn ware energievreters

Om de stroomkosten van deze apparaten te beperken, moet u zich strikt eraan houden om geen van deze apparaten in de stand-by-modus te laten staan. Per apparaat wordt hierdoor ongeveer vijftien kilowattuur per jaar verbruikt en bij meerdere apparaten, loopt dat al gauw in de papieren:
  • warmteproducerende apparaten zoals vaatwassers en wasmachines zijn ware energievreters en zouden daarom alleen gebruikt mogen worden als ze helemaal vol zijn;
  • op de wasdroger zou men alleen in noodgevallen terug moeten vallen, omdat ook die veel elektrische stroom verbruikt;
  • bij het koken moet men de grootte van de kookplaat optimaal benutten en ook letten op de restwarmte. Voor verwarming van voedsel is gebruik van een magnetron veel goedkoper dan gebruik van een elektrisch fornuis.

Besparen op de kosten van verwarming

Ook op de kosten van verwarming kan men besparen. Bij voorkeur moeten zich geen meubels of gordijnen voor de radiatoren bevinden omdat die veel warmte tegenhouden c.q. absorberen.

En als u hele dagen van huis bent, omdat de school of het werk dat nu eenmaal verlangen, zou de verwarming alleen op vorstbeveiliging moeten worden ingesteld of via een timer geregeld moeten worden. Een kamertemperatuur van 22 graden overdag en 18 graden 's nachts is voldoende. Elke graad extra kost warmte-energie.

Ook regelmatig onderhoud en ontluchten van de verwarming bespaart onnodige kosten.

Kostenbesparing bij waterverbruik

Bij de kostenbesparing op water moeten we niet alleen denken aan het directe waterverbruik maar ook aan rioolrechten en zuiveringsrechten.

Maar hoe het ook zij, het is belangrijk om verstandig om te gaan met onze waterreserves. Dat houdt onder meer in dat lekkende kranen snel gerepareerd moeten worden. Want op een jaar tijd “drupt” zo´n lekkende kraan maar liefst 33 badkuipen (!) vol, water dat zomaar in de afvoer verdwijnt.

En bij het tandenpoetsen en tijdens het douchen, kan de kraan van tijd tot tijd dichtgedraaid worden, omdat ook die “watervallen” ongemerkt in het riool verdwijnen en desondanks kosten veroorzaken.

Kosten besparen op levensmiddelen

Meerdere testen hebben in de afgelopen jaren keer op keer bewezen dat levensmiddelen zonder merknaam kwalitatief van dezelfde hoge kwaliteit zijn vaak dan A-merken. Daarom liggen hier volop mogelijkheden tot duurzaam consumeren.

Zo kunnen de weekendaankopen van een gezin van vier personen in de supermarkt moeiteloos een derde aan kostenbesparingen opleveren. En op een vergelijkbare manier zijn kortingen bij drogisterijproducten en andere dagelijkse artikelen te behalen.

Op de kosten van verzekering besparen

Afdekking van de financiële risico’s is op verschillende terreinen nuttig en deels ook wettelijk voorgeschreven. Maar vaak bestaat er ook hier een groot besparingspotentieel. Door middel van een professioneel financieel advies kunt u achterhalen of u wellicht oververzekerd bent.

Maar ook zelf kunt u flexibel reageren door bijvoorbeeld de prijs/prestatieverhouding van uw jaarlijkse autoverzekering of energieleverancier te vergelijken met andere aanbieders.
Gerelateerde artikelen
Financieel advies en vermogensbeheer voor particulierenFinancieel advies en vermogensbeheer voor particulierenOp allerlei gebieden kan er financieel advies verstrekt worden en dat kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de keuze voo…
U moet een echtscheiding wel kunnen betalenU moet een echtscheiding wel kunnen betalenOp het moment dat een huwelijk geen toekomst meer heeft, moet er besloten worden om deze te beëindigen. Na huwelijksther…
Verschil tussen financieel planner en financieel adviseurVerschil tussen financieel planner en financieel adviseurIedereen kan zich financieel adviseur noemen, maar dat zegt nog niets over de kennis en kwaliteit die de adviseur verstr…
Hoe beheer je jouw financiën tijdens een recessie?Hoe beheer je jouw financiën tijdens een recessie?Hier vind je nuttige tips om jouw financiën op orde te houden tijdens een recessie. Een financieel adviseur is vaak te d…
nieuws uitgelichtFinancieel rijbewijs voor de consumentVolgens minister De Jager, zouden consumenten een financieel rijbewijs moeten halen om in de toekomst complexe financiël…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kostenbesparing in het huishouden"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 02-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!