U moet een echtscheiding wel kunnen betalen

U moet een echtscheiding wel kunnen betalen Op het moment dat een huwelijk geen toekomst meer heeft, moet er besloten worden om deze te beëindigen. Na huwelijkstherapieën en andere kunstgrepen kan de conclusie zijn dat er geen toekomst in het huwelijk zit. Een scheiding is dan de enige uitweg, maar de financiële gevolgen zijn groot. Meer dan twintig procent van de huwelijken zullen uiteindelijk stranden. Iedereen die een keer een echtscheiding heeft meegemaakt, weet dat de emotionele, maar zeker ook de financiële schade groot zijn. Een huishouden moet gesplitst worden met alle gevolgen van dien. De gezamenlijke bezittingen moeten verdeeld worden en ook de schulden zullen in de verdeling worden meegenomen. Een probleem is vaak de eigen woning. Wie blijft er in het huis wonen en hoe moeten de overwaarde of juist de onderwaarde verdeeld worden?

Scheiden heeft grote gevolgen voor de financiën

De financiële gevolgen van een scheiding worden vaak onderschat. De echtscheiding zelf zal al veel geld gaan kosten aan financieel en juridisch advies. Daarnaast moet er weer een huishouden worden opgezet, terwijl veel van de noodzakelijke bezittingen vervangen moeten worden. Ook moet er rekening mee worden gehouden dat er in de toekomst een huishouden financieel gedragen moet worden met een lager inkomen. De meest verdienende partner moet de minst verdienende partner voor een deel onderhouden, maar ook de minst verdienende partner gaat er financieel op achteruit gaan. In de toekomst zal diegene rond moeten komen van een lager maandelijkse (gezamenlijke) inkomen.

Hoe moeten de bezittingen en de schulden verdeeld worden?

De meeste huwelijken worden gesloten in gemeenschap van goederen. Dat wil zeggen dat vanaf het moment dat het huwelijk gesloten is, er sprake is van een gemeenschappelijk vermogen. De bezittingen en schulden van de individuele partners worden samengevoegd tot een gemeenschappelijk bezit. Op het moment dat het huwelijk eindigt, moet ieder van de partners de helft toebedeeld krijgen. Hoe de partners dit gaan verdelen, leggen ze vast in een echtscheidingsconvenant.

Wie krijgt de eigen woning?

De partner die de eigen woning toebedeeld krijgt, moet de ex-partner uitkopen. Door de daling van de huizenprijzen gedurende de kredietcrisis is er niet altijd sprake van een overwaarde. Ook in het geval er geen overwaarde, maar onderwaarde in het huis zit, moet deze in de verdeling worden betrokken. In het geval het huis plus de waarde opgebouwd in een gekoppelde spaarvorm (verzekering of banksparen), minder waard is dan de resterende hypotheek, moet de vertrekkende partner de ex-partner die het huis op naam krijgt financieel compenseren.

Uit financieel belang niet gaan scheiden

Een huwelijk is niet in stand te houden uit financieel belang. Toch zal dit in de praktijk veel voorkomen voor een tijdelijke periode. Stel, huwelijkspartners hebben gezamenlijk een huis met een hypotheek van 400.000. Ze hebben beide een goed inkomen, maar één huiseigenaar afzonderlijk kan het huis niet betalen. Tot overmaat van ramp, zijn de huizenprijzen ook nog sterk gedaald, waardoor het huis verkocht kan worden voor slechts 300.000. Bij verkoop blijft er dus een schuld over van 100.000 (geen rekeninghoudende met de verkoopkosten). Deze partners hebben hierdoor een stok achter de deur om toch bij elkaar te blijven om grote schulden te voorkomen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "U moet een echtscheiding wel kunnen betalen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: April 2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!