InfoNu.nl > Financieel > Geld > Oud goud verkopen

Oud goud verkopen

Oud goud verkopen Het ontbreekt er nog maar aan dat de rente op spaarrekeningen een minteken krijgt. Maar als financiële onzekerheid en angst om zich heen grijpen, komt altijd het goede oude goud weer in beeld. Dalende rente en financiële crisis brengen goud weer onder de aandacht als belegging maar ook als manier om snel geld te verdienen.

Goud kopen en verkopen

Goud wordt vaak gezien als een veilige belegging, in ieder geval over een langere periode bekeken. Maar een goudstaaf mag dan een mooie aanblik geven, onder je hoofdkussen kan het al snel ongemakkelijk worden en een reden zijn om weer te verkopen.

Een andere reden is natuurlijk dat men er snel geld mee kan maken. Hoewel men dat nooit mag overhaasten. De eerste stappen blijven ten alle tijde:
  • informatie verzamelen;
  • prijzen vergelijken;
  • serieuze partijen van minder serieuze partijen onderscheiden.

Van "gold" naar "geld" is meer dan alleen maar één enkele letter vervangen.

Hoeveel geld brengt oud goud op?

Er zijn verschillende soorten oud goud. Essentieel voor de prijs die het oplevert, is ten alle tijde de inhoud aan fijn goud. Want goud is dikwijls niet 100 % goud maar gemengd met diverse andere metalen. Het hangt van de legering af en natuurlijk ook van de hoeveelheid, dwz het gewicht van het goud. De prijs voor fijn goud is onderhevig aan grote schommelingen en moet altijd goed in het oog worden gehouden.

Welke soorten oud goud kan je verkopen?

In principe laat zich elke soort oud goud verkopen . Niet iedereen heeft immers een goudstaaf onder zijn hoofdkussen liggen. Oud goud kan natuurlijk ook beschikbaar zijn in de vorm van sieraden. En naast gouden sieraden bestaat er ook tandheelkundig goud, gouden munten en goudresten. Niet de optische verschijningsvorm is daarbij van belang, maar het gewicht en de zuiverheid ervan, oftewel de legering van het betrokken goudstuk.

Gouden sieraden verkopen

Gouden voorwerpen bezitten dus verschillende gehaltes aan fijn goud. Doorgaans valt dat gehalte af te lezen aan het daarop afgedrukte getal. Als bijvoorbeeld het getal 750 is gestempeld aan de binnenzijde van een gouden ring of gouden ketting, betekent dit een goudaandeel van 75 procent. Bij een stempel van 585 bedraagt het gehalte aan goud 58,5%.

Tandheelkundig goud

Een ietwat meer morbide vorm van oud goud zijn gouden tanden die de voormalige drager of draagster niet meer nodig heeft. Ook tandheelkundig goud kan worden verkocht en vervolgens worden omgesmolten. Gouden tanden bezitten vaak een vrij hoge graad aan zuiverheid en kunnen dan ook erg winstgevend zijn.

Gouden munten

Bij gouden munten is evenals bij sieraden het goudgehalte weer af te lezen aan het stempel. En net als bij sieraden is het gehalte fijn goud hetzij in een promillage (eenheden per duizend) hetzij in karaat aangegeven. Werden gouden munten vroeger gebruikt als betaalmiddel, tegenwoordig zijn ze vooral van belang voor verzamelaars en als beleggingsgoud.

Goudresten maar ook kapotte horloges of gouden sieraden die defect zijn, kan men weliswaar niet meer gebruiken maar je kan ze nog steeds verkopen en geld ermee verdienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oud goud verkopen"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 08-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Goud beleggen
Schrijf mee!