Geld lenen, de spaarzame Nederlander bestaat nog

Geld lenen, de spaarzame Nederlander bestaat nog Wat extra geld lenen zal de ene persoon in 2020 wat gemakkelijker doen dan de andere. Nederlanders hebben de naam spaarzaam en zuinig te zijn. Maar de spaarzame Nederlander die niet meteen voor lenen en krediet gaat, blijkt steeds schaarser te worden. Geld lenen of geld sparen, wat wordt het? Een combinatie van beide misschien?

Sparen en besparen, zo staan wij Nederlanders bekend

Zeeuwen hebben de naam zuinig te zijn en de Nederlanders in zijn algemeenheid wel. Denk aan de kofferbak vol eetbare goederen uit Nederland, omdat we dat lekker vinden, en lekker goedkoop. Maar hoe zit dat met de rest van Nederland.

Geld lenen

In opdracht van het grote deurwaarders kantoor Tijhuis&Partners heeft Motivaction de spaarzaamheid van de Nederlander onderzocht. Opmerkelijk is dat de Nederlander zichzelf onder financiële curatele wil laten stellen. Maar liefst 97 procent van de 1500 bevraagde Nederlanders vindt dat veel te gemakkelijk wordt gemaakt om geld te lenen of om op afbetaling te kopen. Ze stellen zelfs dat de overheid zou moeten ingrijpen. Iets meer dan de helft van hen pleit er voor, om strengere regels op te leggen aan de verleners van kredieten. Ruim een kwart vindt dat de overheid betere voorlichting zou moet geven.

Lenen of sparen

Zo'n 46 procent van Nederland bestaat is een risico-mijder. Zij hebben de administratie aan kant en betalen op tijd. Ongeveer 25% van de Nederlandse bevolking valt in de groep big spenders. Zij doen grote aankopen op krediet en lenen overal geld. Zelfs van familie en vrienden. En ongeveer 20% van de Nederlanders neemt het niet zo nauw met betalen. Rekeningen blijven slingeren. Een laat maar waaien mentaliteit dus. Bovendien heeft één op de vijf Nederlanders betaal problemen. Zeer opvallend in het onderzoek is dat niet zozeer rationele factoren een rol spelen. Als je het mensen uitlegt weten ze echt wel wat goed voor ze is. Maar het is vooral de nonchalance die oprukt. In 2020 even snel geld lenen bij Ferratum tegen een hoge rente. Om maar een voorbeeld te noemen.

De spaarzame Nederlander bestaat nog in 2020

Tegen deze achtergrond verscherpt het kabinet de regels voor het verstrekken van leningen en vindt het dat banken eerder moeten optreden als iemand rood staat. Het is de bedoeling dat de kredietwaardigheid al moet worden getoetst, als mensen langer dan een maand rood staan. De AFM gaat strenger toezien of iemand kredietwaardig is. Om het allemaal te kunnen controleren, wordt de schulden registratie uitgebreid. Naast het bende BKR in Tiel komt er een Landelijk Informatiesysteem Schulden, LIS. Dit systeem is uitgebreider dan het BKR en bevat ook de betalingsachterstanden bij verhuurders, energiebedrijven en sociale diensten.

Slot

Ongeveer een kwart van de Nederlanders zal op enig moment in betaal problemen kunnen komen door een slappe mentaliteit. Motivaction noemt ze de spenders. Het is jammer dat er door Motivaction geen gegevens zijn vrijgegeven over leeftijdsgroepen of andere kenmerken. Als het voornamelijk jongeren zijn, dan ligt daar nog een duidelijk opvoedende taak. Het is opvallend dat bijna alle Nederlanders een verdergaand toezicht toejuichen. Ook zij blijkbaar, die weinig lenen of dat weloverwogen doen. En dat in een tijd, waarin de consumenten steeds mondiger worden en steeds meer rentes en aanbiedingen van banken op internet kunnen vergelijken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld lenen, de spaarzame Nederlander bestaat nog"

Reactie

Rob Schouten, 05-11-2007 15:27 #1
Ik vind dat de controle op dingen als evt. huurachterstand of betaling van de energierekening te ver gaat. Dat is iets tussen de verhuurder/leverancier en de huurder/afnemer. Het betreft hier geen krediet en moet ook niet zo worden behandeld. Reactie infoteur, 02-01-2020
Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!