InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankgegevens, via SWIFT gaan bankgegevens de wereld over

Bankgegevens, via SWIFT gaan bankgegevens de wereld over

Bankgegevens, via SWIFT gaan bankgegevens de wereld over Persoonlijke gegevens kunnen door de Amerikaanse opsporingsautoriteiten worden opgevraagd in het kader van de bestrijding van terrorisme en het traceren van ongebruikelijke transacties. De gegevensverstrekking verloopt via SWIFT. Standaard gaan sowieso veel van onze gegevens naar de VS. Terrorist of niet. Meer over deze banktransfer in dit artikel.

Wat is SWIFT

SWIFT staat voor Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunications. Het is in 1973 in Brussel opgericht door een groot aantal banken uit Europa en de VS. SWIFT verzorgt een wereldwijd beveiligd elektronisch communicatienetwerk voor financiële instellingen. Meer dan 8.000 financiële instellingen uit 207 landen gebruiken SWIFT. Per jaar worden miljarden berichten via het SWIFT netwerk verstuurd. SWIFT heeft twee operationele centra: één in Europa en één in de VS.

SWIFT berichten

In een Swiftbericht staat informatie over de partij die verzendt en ontvangt, de muntsoort, de datum en het bedrag zijn opgenomen. Daarbij bestaat ook onderscheid tussen zogenaamde FIN berichten en File Act berichten. FIN berichten hebben betrekking hebben op één transactie, File Act berichten betreffen informatie over een aantal individuele posten. Onze FIN berichten worden in Europa en de VS opgeslagen en gearchiveerd. Die gegevens blijven 124 dagen bewaard. File Act berichten worden niet gearchiveerd.

Opvragen van bankgegevens

Op basis van de International Emergency Economic Powers Act uit 1977 is de VS bevoegd om gegevens op te vragen die aanwezig zijn bij een instelling op Amerikaanse bodem. Dat geldt dus ook voor de FIN gegevens. Een afdeling van het Amerikaanse Department of the Treasury, actief op het gebied van terrorismebestrijding, verzorgt dat. Gegevens worden alleen afgegeven op grond van een subpoena, waarbij het moet gaan om een gerichte verdenking van betrokkenheid bij terrorisme. Waar het terrorisme betreft is dat nog te begrijpen, maar iedereen loopt de kans dat zijn gegevens via SWIFT naar de VS worden geseind. De doorgifte via SWIFT geldt immers voor alle banken, zowel in Nederland als in Europa. Je ontkomt er dus niet aan.

Privacy en bankgegevens

Omdat privacy gevoelig ligt is de afgelopen maanden zowel op Europees als nationaal niveau regelmatig gesproken over de verstrekking door SWIFT van klantgegevens. Het blijkt legaal te zijn, waardoor klanten er weinig tegen kunnen ondernemen. Volgens de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen mogen door banken persoonsgegevens worden uitgewisseld met landen buiten de Europese Unie. Maar op 30 november 2009 zijn de EU-ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie ermee akkoord gegaan dat de Verenigde Staten automatisch inzage krijgen in nationale en internationale bankoverboekingen in Nederland en andere EU-lidstaten.

SEPA

Bankgegevens kunnen door de Verenigde Staten worden opgevraagd. Bovendien kunnen banken ook buiten SWIFT om klantgegevens aan anderen doorgeven. Opvallend is dat de VS het SWIFT niet toestaat om aan eigen klanten door te geven dat hun gegevens ook daadwerkelijk door de VS zijn opgevraagd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingdienst en witwassen, ongebruikelijke transactiesBelastingdienst en witwassen, ongebruikelijke transactiesHet witwassen van geld en ongebruikelijke geldtransacties komen regelmatig voor in ons land. Het gaat vaak om crimineel…
De invoering van IBAN binnen EuropaDe invoering van IBAN binnen EuropaPer 1 augustus 2014 zullen alle Europese betalingen op dezelfde manier worden uitgevoerd. Het doel hiervan is om betalin…
Banken waarschuwen: een money mule, geldezel, wordt gepaktBanken waarschuwen: een money mule, geldezel, wordt gepaktWat is een geldezel voor een ezel? Pas op, er zijn allerlei personen en organisaties die hun eigen bankrekening niet wil…
Bureau Financieel Toezicht - toezicht op advocatenBureau Financieel Toezicht - toezicht op advocatenDe AFM is samen met De Nederlandse Bank, DNB, ook in 2019 verantwoordelijk voor het toezicht op de financiële instelling…
Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?Om een banktransfer te doen kon je voorheen gewoon de rekeningnummers ingeven en de betaling kon gedaan worden. Vanaf 1…

Reageer op het artikel "Bankgegevens, via SWIFT gaan bankgegevens de wereld over"

Reactie

Fennis Tm, 06-11-2007 16:18 #1
Als je er niet mee eens bent ga je toch niet naar amerika en koop je europese produkten. Reactie infoteur, 06-11-2007
Beste Fennis,

Het is juist zo dat al onze bankgegevens automatisch naar de VS gaan. Het maakt daarbij helemaal geen verschil of je Europese of niet-Europese producten koopt.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Europa’s invloed
Reacties: 1
Schrijf mee!