Russisch gas, Europa met of zonder Russisch gas

Russisch gas, Europa met of zonder Russisch gas Brussel ziet het liefst dat Europa wat rustiger aandoet met het Russische gas. Europa zou juist minder afhankelijk moeten worden van Rusland. Niet zo een raar idee als je beseft dat nog niet zo lang geleden door Poetin de gastoevoer gedeeltelijk werd dichtgeknepen, maar de invloed van Rusland neemt steeds verder toe.

Russisch gas

Momenteel komt grofweg 30% van het gas dat in Europa wordt verbruik uit Rusland. Daar bovenop importeren we ook een groot deel aan Russische olie. Deze afhankelijkheid van Rusland stelt niet echt gerust. In 2006 werd de toevoer naar Europa nog voor een groot deel afgesloten om politieke redenen. En dat is nu waar Brussel zo ongerust over is.

Liquefied natural gas

Europa probeert met Liquefied natural gas, LNG, vloeibaar gas uit Noord Afrika te verwerken en bruikbaar te maken voor Europees gebruik. Bovendien wordt hard gewerkt aan de Nabuccopijplijn die van Turkije nar Europa gaat. Voorzitter Barosso lanceerde laatst nog allerlei plannen om zich sterk te maken voor een Europese energiemarkt. Samen staat Europa sterk tegenover de leveranciers van olie en gas. De praktijk is echter dat we te maken hebben met kikker in een kruiwagen die er voortdurend uit springen. Europese landen gaan individueel op pad. Duitse energiegiganten werken met het Russische Gazprom aan de aanleg van buizen van Rusland naar Duitsland. En Nederland dan?

Nederland en het Russische gas

Onder leiding van premier Balkenende is ook een Nederlandse handelsmissie naar het Kremlin vertrokken, om ontvangen te worden door president Poetin. Ook om gasdeals te sluiten. Nederland, zelf een bezitter van gas, wil graag de gasrotonde van Noord West Europa worden. Dat is niet zo gek want Nederland ligt wat dat betreft geografisch zeer gunstig in Europa en er is veel aan te verdienen. Dat kan voor onze economie een verdere impuls betekenen en de brandstof betaalbaar houden. Het geeft ook de mogelijkheid om wat spaarzamer om te gaan met ons eigen gas. De spaarzame Nederlander bestaat immers nog.

Akkoord over gaspijpleidingen

Op dinsdag 6 november 2007 hebben Nederland en Rusland inderdaad een akkoord gesloten over gaspijpleidingen, waarbij het Nederlandse Gasunie een belang krijgt in een pijpleiding die Russisch gas via de Baltische Zee naar West-Europa gaat brengen. In en toelichting gaf premier Jan Peter Balkenende aan dat het contract van belang voor de levering van energie in de toekomst. Gasunie krijgt een belang van 9 procent in ruil voor de rechten op een even groot belang van Gazprom in BBL, een gaspijpleiding tussen Balgzand in Nederland en Bacton in het Verenigd Koninkrijk. Zo vergroot Gazprom zijn grip in Europa.

Slot te veel afhankelijk van gas uit Rusland?

Ongetwijfeld is het een goede zaak dat ook Nederland probeert zijn toekomstige gasvoorziening met Rusland goed te regelen. Maar tegelijkertijd lijkt een Europese strategie niet van de grond te komen. Dat maakt het geheel ook kwetsbaar. Rusland was nog tot voor zeer kort een niet erg betrouwbare gasleverancier. Bovendien wordt de grip van Rusland op Europa steeds verder uitgebreid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Russisch gas, Europa met of zonder Russisch gas"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: Mei 2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Europa’s invloed
Schrijf mee!