Biometrie, sleutel tot veilig bankieren
Biometrie oftewel biometrische identificatie maakt een unieke identificatie van personen mogelijk op basis van persoonlijke en individuele lichaamskenmerken. Vooral in deze tijd van moderne datacommunicatie en online bankieren wordt het aspect veiligheid steeds belangrijker. Biometrische technieken lijken ook in het bankwezen aantrekkelijke mogelijkheden te bieden.
Pin- en tan zijn niet 100% veilig
Toenemende
fraude bij internetbankieren noodzaakt banken voortdurend om bestaande procedures voor legitimatie bij online banking te upgraden.
Met nieuwe pin- en tanprocedures wordt geprobeerd om de veiligheid te verhogen. Helaas gaat dat vaak ten koste van het comfort en de klantvriendelijkheid. En uiteindelijk kan iedereen die in het bezit komt van een wachtwoord of pincode uit naam van de betrokken persoon handelen en zo dus toch onbevoegde toegang krijgen. Pin- en tansystemen zijn dus niet absoluut 100% veilig.
Biometrie is veiliger
Biometrische identificatie daarentegen biedt een aanzienlijke verbetering van de veiligheid, althans voorzover de daarvoor aan te wenden fysiologische (passieve) en gedragsafhankelijke kenmerken van de mens de volgende eigenschappen bezitten:
- universeel: bij elke mens voorhanden;
- uniek: bij elk individu verschillend ;
- stabiel: zonder veranderingen in de loop der tijd;
- detecteerbaar: kwantitatief meetbaar door een technisch systeem.
Specifieke eisen aan biometrie voor banken
Ook
banken hebben inmiddels de mogelijkheden van biometrie ontdekt en daarvoor een aantal specifieke en praktische eisen in het bankwezen geformuleerd. De volgende biometrische parameters zouden momenteel kunnen worden benut:
- het gezicht;
- het oog (netvlies);
- handgeometrie;
- de vingerafdruk;
- de handtekening;
- de spraak;
- het typegedrag (aanslagdynamiek).
Praktische toepassingen bij banken
Toepassingsmogelijkheden dienen zich aan zowel in een consumentomgeving alsook bij bankmedewerkers. Bij klanten kan worden gedacht aan de volgende toepassingsgebieden:
- geldautomaten;
- betaalautomaten (point of sale terminals);
- internetbankieren (online bankieren);
- kluisloketten.
Voor interne toepassingsmogelijkheden bij banken kan men denken aan:
- IT-beveiliging;
- toegangscontrole (bijvoorbeeld bij rekencentra of filialen);
- tijdregistratiesystemen.
Concrete toepassingen biometrie bij banken elders
In sommige landen, waaronder Japan, Brazilië en Turkije, bestaan er al concrete toepassingen. In Japan, bijvoorbeeld, zijn ongeveer 50.000 geldautomaten met biometrische sensoren uitgerust en meer dan zeven miljoen klanten maken gebruik van deze systemen, tot dusver nog zonder bekende voorvallen van identiteitsdiefstal .
In ons land bevindt zich de biometrie echter nog in een experimenteel stadium.
Grenzen aan biometrie
Men dient zich te realiseren dat niet alle biometrische kenmerken universeel toepasbaar zijn. Zo heeft bijvoorbeeld 11% van de mensen huidproblemen die het gebruik van vingerafdrukken kunnen beperken. En wat de ogen betreft, bezit ongeveer 1% van de Nederlanders eigenschappen die een goede detectie kunnen belemmeren.
Ook belangrijk is het om op te merken dat de biometrische gegevens niet opgeslagen mogen worden, omdat ze anders een prooi voor hackers kunnen worden.
Conclusie: veiligheid en gemak kunnen samengaan
Biometrie is een uniek en zeer interessant fenomeen dat met name voor banken een hoge relevantie in termen van veiligheid bezit, in het bijzonder in een klantomgeving. En dat vooral wanneer naast de veiligheid ook aspecten met betrekking tot gebruiksgemak in acht worden genomen.
Al met al zijn er voor de biometrie enorme kansen in de banksector, maar er kunnen ook risico’s kleven aan biometrische methoden.