Fraude met internetbankieren
9,8 miljoen is de schade die banken in het jaar 2010 opliepen aan fraude met het internetbankieren. In dit jaar is dat het eerste half jaar al 11,2 miljoen geweest blijkt uit de cijfers van de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken). Maar hoe kan dat nou eigenlijk, fraude via internet bankieren en wat kun je er tegen doen?
Internetbankieren
In 1999 is het internetbankieren allemaal begonnen, je kon via het internet geld over maken naar andere rekeningen van andere mensen ook al waren hun niet over de beschikking van internetbankieren.
Op de dag van vandaag is internet bankieren heel gewoon, bijna elke bank beschikt erover en het is 24 uur per dag beschikbaar.
Het enigste wat je nodig hebt is je bankpas en een reader of een speciale code en natuurlijk internet. Per jaar worden er ongeveer 500 miljoen transacties via het internetbankieren gedaan.
Fraude
11,2 miljoen bedraagt de schade van het eerste half jaar van 2011, dit bedrag is alleen van de fraude via het internetbankieren.
Mensen die reageren op neppe emails, telefoontjes en brieven met als gevolg een lege bankrekening. Tegenwoordig werken veel criminelen via het internet, dit doen ze op alle manieren die ze ook maar kunnen verzinnen. Als u zelf over internet bankieren beschikt heeft u waarschijnlijk een bericht van uw bank gehad of op de site kunnen zien van de bank wat er aan de hand is;
er worden mailtjes rond gestuurd onder naam van de bank, deze mails geven aan dat er door omstandigheden gegevens kwijt zijn, of ergens voor nodig zijn. U moet een link volgen waar u uw gegevens moet invullen en binnen 7 werkdagen krijgt u opnieuw bericht.
Er zijn nog veel meer voorbeelden te geven maar de meest misleidende is toch wel de mail die aangeeft dat er veel fraude wordt gepleegd en dat u verplicht bent uw gegevens bij te werken. Zie hieronder een voorbeeld van zo'n brief.
Hoe herkent u nep mails? |
Veel e-mails zijn opgesteld in (zeer) slecht Nederlands (slecht taalgebruik en spelfouten). |
U wordt niet persoonlijk aangesproken. |
Soms wordt gevraagd om uw pincode of een andere toegangscode in te voeren. Medewerkers van de Rabobank vragen u nóóit om deze toegangscodes per e-mail te versturen.
|
In sommige e-mails komen vreemde letters voor. Veelal Russische letters (bv Л ). |
Sommige e-mails bevatten engelse woorden. |
Wat kunt er tegen doen?
Ten eerste, als u een mailtje, brief of telefoontje niet vertrouwd neem dan gewoon contact op met uw bank.
Deze kunnen altijd terug kijken wat hun gestuurd hebben en wat ze niet verstuurd hebben en waarschijnlijk nep is.
Verder moet u nóóit uw gegevens invullen als u niet op een site van uw bank zit en er geen slotje in de URL balk staat.
Ook kunt u bij uw bank langs gaan of bellen over meer informatie over internetbankieren fraude bij uw bank.
Tenslotte
Internetbankieren is nog steeds veilig om te doen maar vul nooit ergens uw gegevens zo maar in als u het niet vertrouwd.
Als u het niet vertrouwd neem dan zoals eerder aangegeven contact op met uw bank of reageer gewoon niet.