InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankzaken veilig regelen met online bankieren

Bankzaken veilig regelen met online bankieren

Bankzaken veilig regelen met online bankieren Online bankieren is in Nederland redelijk veilig. Toch is fraude met internetbankieren niet helemaal uit te sluiten. Als klant bent u tamelijk goed beschermd als het toch een keer mis gaat. Vergeleken met transacties aan het traditionele loket, biedt online bankieren veel voordelen. Het is comfortabeler, sneller, transparanter en voordeliger. Maar wat kunt u doen om uw bankzaken veilig te regelen via online bankieren?

De voordelen van online bankieren

Voor sommigen van ons ging online bankieren gepaard met een lange periode van gewenning. Internetbankieren werd vooral in de beginfase gekenmerkt door de nodige kinderziekten. Inmiddels kan men stellen dat de consument zich een leven zonder online bankieren nauwelijks nog kan voorstellen. De voordelen van online uw bankzaken regelen zijn dan ook evident.

Comfortabel en snel

Bij online bankieren hoeft niemand nog een voet buiten de deur te zetten. Het is niet meer nodig om je naar een postkantoor te begeven of in de rij te staan. Alle betalingen kunnen eenvoudig worden uitgevoerd op een PC. En dat op elk moment van de dag of nacht. Maar online bankieren biedt nog meer voordelen.

Veilig

We leven gelukkig in een heel veilig land. Maar als u al winkelend ergens met een stapeltje van 500-biljetten bij een kassa staat te wachten, doet dat toch enigszins avontuurlijk aan. Wellicht werd dat verleidelijke pakketje cashgeld even daarvoor opgenomen bij een bank of geldautomaat. Voor iedereen zichtbaar die daarin geïnteresseerd was.

Transparant

Wie kent er nu zijn hele kasboek uit het hoofd? En wie sorteert graag kassabonnetjes en facturen? Met online bankieren kunt u de betaalopdrachten van maanden geleden op uw scherm bij zoeken en groeperen. Banken stellen trouwens de rekeningafschriften automatisch in de vorm van PDF-bestanden beschikbaar. Die kan de klant downloaden en lokaal opslaan.

Betaalbaar

Voor elke storting aan de balie moet de cliënt tegenwoordig kosten betalen. Online bankieren daarentegen is meestal gratis.

Basisfuncties internetbankieren

Elke financiële instelling biedt tegenwoordig internetbankieren aan. Maar er bestaan aanzienlijke verschillen in functionaliteit. Zelfs bij vergelijkbare verrichtingen, verschilt de behandeling vaak enorm. Tot de onmisbare basisfuncties behoren onder meer:
  • Het opvragen van het actuele rekeningsaldo;
  • Aanmaak en uitvoering van betaalopdrachten;
  • Opgeven en intrekken van doorlopende opdrachten;
  • Bij zoeken van rekeningmutaties.
Daarmee voldoet men aan de elementaire behoeften van de meeste bankcliënten.

Bericht per sms over kritische geldtransacties

Bij sommige instellingen kan men ook online in aandelen handelen. En kunnen er zelfs complete effectenportefeuilles worden beheerd. En is de creditcard van dezelfde aanbieder afkomstig? Dan kunnen de uitgaven deels worden gecontroleerd via het web. Zelfs de alomtegenwoordige mobiele telefoon betrekt men steeds meer bij bankzaken. Sommige financiële instellingen sturen op verzoek een SMS-bericht als bijvoorbeeld het salaris is bijgeschreven. Of als een overboeking is geweigerd of een kredietlimiet werd overschreden.

Extra functies online bankieren

Verwacht u van online bankieren meer dan alleen de basisfuncties? Dan doet u er goed aan om het aanbod van uw financiële instelling goed met uw persoonlijke behoeften te vergelijken. Onder omstandigheden kan een verandering van bank worden overwogen. U kunt zich op meerdere manieren over de precieze details van het online dienstenpakket oriënteren. Op de website van de meeste banken vindt u uitgebreide PDF-brochures over het thema online bankieren. Die kunnen een goed beeld van alle beschikbare functionaliteiten bieden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moritz320, Pixabay (bewerkt)

Reageer op het artikel "Bankzaken veilig regelen met online bankieren"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 24-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!