InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geldzaken inzichtelijk maken bij ongeneeslijke ziekte

Geldzaken inzichtelijk maken bij ongeneeslijke ziekte

Op het moment dat u te horen krijgt dat u een ongeneeslijke ziekte hebt, denkt u niet gelijk aan de financiële consequenties. Het is wel verstandig om de zaken op orde te krijgen zolang u dat nog samen met u naasten kunt regelen. Na een sterfgeval moeten er veel zaken geregeld worden door de nabestaanden. Sommige financiële beslissingen uit het verleden zijn niet meer terug te draaien na overlijden van een gezinslid. Op het moment dat u weet dat u ongeneeslijk ziek bent, kunt u nog veel zaken regelen om het de nabestaanden eenvoudiger te maken.

Een afspraak inplannen met de notaris

In een testament kunt u aangeven wat er na uw overlijden moet gaan gebeuren met u bezittingen. In een testament kunnen de zaken tot in de puntjes geregeld worden. Ook in het geval u al een testament hebt laten maken, kan het verstandig zijn om toch een afspraak in te plannen met de notaris om te controleren of het testament nog steeds naar wens is opgesteld. In de loop der jaren kan er namelijk veel veranderd zijn.

Gevolgen voor levensverzekeringen en de hypotheek bij overlijden

Op het moment dat u een ongeneeslijke ziekte hebt, kunt u niet meer veel veranderen aan de lopende levensverzekeringen. Toch is het belangrijk om de gevolgen voor de verzekeringen en de hypotheek vooraf duidelijk te hebben. Wat keren de levensverzekeringen uit? Wordt het geld gebruikt voor de aflossing van de hypotheek? U doet er ook verstandig aan om de begunstiging in de polissen te controleren. Het kan zijn dat een ex-partner nog met naam in de polis aangetekend staat als begunstigde voor de uitkering bij overlijden.

Wat zijn de gevolgen voor de inkomsten? Zijn de maandlasten nog te dragen?

Het is ook belangrijk om inzichtelijk te maken wat de nabestaanden kunnen verwachten wat betreft het inkomsten. Komt er bijvoorbeeld een pensioen tot uitkering ten gunste van de nabestaanden? Bestaat er recht op een ANW uitkering? Dit zijn vragen die eenvoudig te achterhalen zijn via de werkgever en de juiste overheidsinstelling. Het probleem is echter dat u moet weten waar u moet informeren. Uw gemeente kan u hiermee verder helpen.

Inzicht geven in de geldzaken

Voor nabestaanden kan het van groot belang zijn dat ze voor het overlijden op de hoogte zijn van de financiële positie. Indien er bijvoorbeeld meer schulden dan bezittingen in de nalatenschap zitten, doen de nabestaanden er verstandig aan om de erfenis te verwerpen. Na overlijden gaan niet alleen de bezittingen over op de nabestaanden, maar ook de schulden. In geval van twijfel doen de nabestaanden er verstandig aan om beneficiair te aanvaarden. Dat wil zeggen dat de erfenis verworpen gaat worden als de waarde van de schulden de waarde van de bezittingen gaat overtreffen.

Waarom vooraf het financieel plaatje compleet hebben?

Het is moeilijk op te brengen om vooraf al na te denken over de periode na het overlijden, maar het kan grote problemen voorkomen. Het overlijden heeft een grote impact op de nabestaanden. Indien er ook nog financiële problemen voortkomen uit het overlijden krijgen de nabestaanden het nog moeilijker. De financiën goed op orde te hebben vόόr het overlijden zal een zekere rust geven. Na overlijden zal het de nabestaanden in een betere financiële positie brengen. Het verlies van een dierbare is al moeilijk genoeg zonder bijkomende zorgen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geldzaken inzichtelijk maken bij ongeneeslijke ziekte"

Reactie

Maarten Beneker, 21-10-2014 11:59 #1
Een vriend van mij is ongeneeslijk ziek en zal helaas binnen afzienbare tijd overlijden. Is het mogelijk dat hij zijn tot nu toe opgebouwde pensioen afkoopt, zonder afbreuk te doen aan het nabestaande pensioen?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!