InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Een kind onterf je niet volledig

Een kind onterf je niet volledig

Een kind onterf je niet volledig In een testament kunt u aangeven wat uw wensen zijn met betrekking tot uw nalatenschap. Toch zijn er beperkingen gesteld. U kunt uw kinderen of één van de kinderen niet volledig onterven. In de wet is vastgelegd wat er met bezittingen van iemand gaat gebeuren na zijn of haar overlijden. Hier kunt u van afwijken door een testament op te stellen. In het testament kunt u bepaalde spullen laten toekomen aan een bepaald persoon en uw erfenis anders verdelen. U kunt ook een kind van u volledig gaan onterven, maar ook een onterfd kind heeft rechten. Het onterfde kind kan zijn of haar zogenaamde legitieme portie opeisen. Op deze manier ontstaat er toch een recht op een deel van de erfenis.

Kind onterven in een testament

In uw testament kunt u op laten nemen dat één van de kinderen niets krijgt uit de nalatenschap. Bij het opmaken van een dergelijk testament bij een notaris zal deze u wijzen op de rechten van uw kind. Binnen vijf jaar na overlijden kan het onterfde kind het legitieme deel opeisen. Deze bedraagt de helft van de verkrijging volgens de wettelijke verdeling. Indien er na overlijden bijvoorbeeld vijf erfgenamen zijn die ieder recht hebben op 20 procent van de nalatenschap, bedraagt de legitieme portie dus 10 procent.

In plaats van onterven zal de notaris adviseren om de nalatenschap van het betreffende kind terug te brengen naar de legitieme portie. Dit voorkomt veel problemen na overlijden in het geval het onterfde kind toch aanspraak gaat maken op de legitieme portie. Een dergelijke aanspraak zal namelijk zorgen voor een lastige afwikkeling.

Overige nabestaanden extra bedelen bij leven

Een manier om de erfenis te verkleinen en een groter deel bij de overige nabestaanden terecht te laten komen is schenken. Dit lijkt een effectieve manier, maar in de praktijk werkt het niet. Schenkingen aan de erfgenamen moeten namelijk meegenomen worden bij het bepalen van de legitieme portie. De erfenis moet dus eerst verhoogd worden met de eerdere schenkingen om de hoogte van de legitieme portie te bepalen.

Kind toch onterven in en testament

Een testament waarin een kind onterfd is wordt uitgevoerd zoals vastgelegd in het testament. Het onterfde kind heeft vervolgens vijf jaar de tijd om aanspraak te maken op zijn of haar legitieme portie. De overige erfgenamen kunnen de volledige erfenis verdelen, maar ze moeten er rekening mee houden dat ze nog een deel moeten gaan afstaan. Ze moeten ervoor zorgen dat ze een deel van de verkrijging als het ware reserveren.

Gedurende het leven niet officieel schenken

Een mogelijkheid is om niet officieel te schenken, maar toch geleidelijk geld over te dragen aan de erfgenamen die niet onterfd zijn. Door bijvoorbeeld steeds contante bedragen te geven aan de overige kinderen, kunt u de legitieme portie van het onterfde kind verkleinen. Het nadeel van deze mogelijkheid is dat het steeds om relatief kleine bedragen gaat. Een andere mogelijkheid is om waardevolle bezittingen te geven aan de overige kinderen. Het probleem hierbij is echter dat ze wel meetellen bij het bepalen van de legitieme portie van het onterfde kind.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.geldenrecht.nl/artikel/2012-08-29/zo-onterf-je-het-zwarte-schaap

Reageer op het artikel "Een kind onterf je niet volledig"

Reacties

De Roy P., 15-01-2015 11:27 #2
Als ouders hebben wij op onze naam een lening van 16000E gedaan voor onze zoon zonder dit te laten registreren hij heeft dit 10x maandelijks terug betaald, in november 2014 is hij zelf uit het leven gestapt Hij was zelfstandige en heeft een afbetaald huis, hij heeft ook een dochtertje van 9 jaar kunnen wij ons geld van die lening terugvorderen?

D. Ravestein-Ooms, 16-06-2014 10:40 #1
Bij een testament opgemaakt in 1998 is dan de legitieme portie de helft of driekwart van het erfdeel? Of wat is bepalend: de datum van opmaken testament of van de overlijdensdatum?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 31-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!