Een goede, financiële opvoeding voorkomt latere problemen
Een financiële opvoeding is noodzakelijk om kinderen te leren hoe ze, ook later, uit kunnen komen met hun inkomen. Veel jongeren hebben al een probleem met hun bankrekening. Ze staan vaak rood. Geen wonder. Een bankrekening is een papieren of een digitale rekening met cijfertjes. Het tastbare geld is het geld dat ze pinnen en echt in handen krijgen. Afrekenen met een creditcard of de bankpas zegt veel jongeren weinig: de bank regelt het immers wel. Geen wonder dat veel jongeren al flink rood staan voordat ze daar last van krijgen. Eenmaal een roodstand betekent echter dat ze dan voor langere tijd veel minder kunnen besteden. Zelfs de studie kan soms gevaar lopen.
Met het leren rekenen begint de financiële opvoeding
Iedereen heeft op de basisschool rekenen gehad, maar niet iedereen heeft daar leren rekenen met echt geld. Dat is echter wel nodig. Als kinderen besef willen krijgen van de waarde van tien cent, een euro of tien euro, zullen ze daar ook mee moeten kunnen rekenen. In de klas blijft het echter vaak bij cijferwerk, terwijl niets zo goed blijft hangen als een les met tastbaar materiaal. Ook met geld dus. De financiële opvoeding moet dus thuis door de ouders gebeuren. Dat is niet altijd gemakkelijk en niet iedere ouder maakt daar ook tijd voor, maar noodzakelijk is het eigenlijk wel!
De tafeltjes leren
De tafeltjes kan een kind heel gemakkelijk en speels leren met bijvoorbeeld materiaal waar het thuis mee speelt. Knikkert het graag, leg het tafeltje van twee dan uit door tien keer twee knikkers (of bijvoorbeeld ook dezelfde legosteentjes, of ook kiezelstenen) onder elkaar te leggen. Het kind kan dan de knikkers twee bij twee optellen en zal veel beter begrijpen hoe de telling in elkaar zit, dan wanneer het alleen de cijfers op papier of computer ziet staan. Het kan de knikkers aanraken en pakken. Zo kunt u bijvoorbeeld hem gemakkelijk uitleggen dat er na het wegnemen van twee knikkers nog maar negen keer twee knikkers overblijven. Het kind ziet immers liggen wat er overblijft en kan het natellen.
Leren delen
Delingen kunnen gemakkelijk uitgelegd worden bij het eten van een appel. Deel een appel door twee, dan door vier en dan door acht. De deling wordt er voor het kind heel tastbaar door, zeker als u hem daarna de stukjes laat verdelen over het aantal aanwezige kinderen. Hetzelfde kunt u doen met een taart, of ook met een papieren taart, waarvan u elke getekende punt door een kind laat invullen met een tekening. Knip de taart in punten en geef elk kind zijn of haar eigen stuk. Benoem daarbij de hoeveelheid punten. Hebt u de taart in 12 stukken verdeeld, dan is elk stuk dus een twaalfde gedeelte van de taart. Twee stukken zijn twee twaalfde gedeelte, enzovoort.
Met echt geld rekent men hetzelfde
Geld kan men niet op dezelfde manier in stukken delen, maar als de kinderen de bovenstaande gedeelten onder de knie hebben, kunt u daar wel op inspelen. Gebruik daarvoor een euro. Leg die op de tafel. Daarnaast legt u vijf munten van twintig cent en legt uit dat die evenveel waard zijn als de mooie euro. Een muntje van twintig cent is dus een vijfde van een euro. Op dezelfde manier verdeelt u een muntje van twintig in tien munten van twee centen en een muntje van twee centen in twee enkele centen. Vertel hoeveel bijvoorbeeld een appel kost en laat het kind dat geld bij elkaar zoeken.
Financiële transacties naspelen werkt echt
Als het kind de begrippen onder de knie heeft kunt u ook het grotere geld uitleggen. Dat wordt dan meestal in de helft van de tijd begrepen. Speel daarna een paar keer samen met uw kinderen winkeltje. Neem wat spullen uit uw voorraadkast en zet daar een prijsje op. Stel iemand aan als “winkelier” en andere kinderen (of ook uzelf) als klant. Het kind leert zo gemakkelijk met geld te tellen en af te rekenen.
Met speelgoedgeld leren rekenen
Er is speelgoedgeld in de handel, maar dat moet wel enigszins op het echter geld lijken, anders heeft het weinig zin. Het winkeltje spelen in de kleuterklas en later ook gewoon thuis, met broertjes, zusjes en buurtkinderen, is een goed eerste begin om met geld te leren omgaan.
Zakgeld leert kinderen echt met geld omgaan en hoort dus bij de financiële opvoeding
Geef uw kind wat zakgeld. Het Nibud heeft daar bedragen voor vastgesteld, maar dat hangt natuurlijk niet alleen af van de leeftijd van uw kind, maar ook van uw eigen beurs en wat u daaruit kunt missen. Kinderen leren echter het beste omgaan met geld als ze ook zelf geld ter beschikking hebben, waar ze zelf iets van kunnen kopen.
Het kind moet de waarde van geld leren kennen
Leer uw kind ook dat alles geld kost. Als er moedwillig iets kapot gemaakt wordt, mag het best weten dat u daar voor moet werken om het te laten maken of om het opnieuw aan te schaffen. Leer het kind met zakgeld omgaan en begeleidt het als het de eerste keren iets van dat zakgeld wil kopen.
Het bonnetje van de boodschappen
Grotere kinderen, die voor u al eens een boodschap voor het huishouden mogen doen, moeten leren dat ze het bonnetje van de boodschappen thuis moeten overleggen met de restanten van wat ze voor de aankoop meegekregen hebben. Kijk daar ook bewust naar en reken het na waar ze bijstaan, zodat ze zelf in de winkel ook goed opletten dat ze het resterende bedrag compleet terugkrijgen.
Leer het kind ook sparen van het zakgeld
Sparen is een belangrijk onderdeel van de financiële opvoeding. Een spaarpot is een noodzakelijk onderdeel daarvan. Krijgt het kind met zijn of haar verjaardag geld, laat het daar dan de helft van in de spaarpot stoppen en van de andere helft iets kopen dat het leuk vindt. Is de spaarpot goed gevuld, laat het kind die dan zelf leegmaken en ga samen naar de spaarbank om het geld op zijn of haar eigen rekening te zetten. Dat werkt van twee kanten: de spaarrekening groeit en het kind krijgt besef van wat sparen inhoudt.
De (kinder-) rommelmarkt. Daar leert het kind handelen met geld
Kinderen die op een rommelmarkt hun eigen overbodige speelgoed mogen verkopen, krijgen daar bovendien al een goed begrip van het verkopen, de waarde van geld en van het geld verdienen. Vooral als hun vader en/of moeder hen daarin bijstaat en vooral in het begin in de buurt blijft. Ze leren tevens dat een ander blij kan zijn met speelgoed, waar ze zelf uitgegroeid zijn, of waar ze “niets meer aan vinden” en dat het via de verkoop nog wat geld kan opleveren.
Luxe wensen van jongeren voorkomt u niet, maar geef er niet te snel aan toe
Probeer niet alle wensen van uw opgroeiende tiener te vervullen, maar laat de jongere daar liever zelf het geld voor bij elkaar verdienen. Op die manier leert de jongere niet alleen dat er voor geld ook werk geleverd moet worden, maar is hij of zij er meestal ook zuiniger op, omdat de aanschaf immers veel meer moeite gekost heeft. Het artikel vertegenwoordigt op die manier meer waarde, dan wanneer de jongere het moeiteloos van u cadeau gekregen zou hebben.
Sta niet toe dat uw kind leent voor luxe artikelen
Leer kinderen om nooit geld te lenen! Zelfs niet van u als ouders. Willen ze graag iets hebben dat meer kost dan hun maandelijkse zakgeld, laat hen daar dan voor sparen, maar schiet het niet voor. Kinderen die altijd hun wensen meteen vervuld zien, kunnen daar ook later, als ze volwassen zijn, moeilijk op wachten. Als ze bovendien gewend zijn dat hun ouders het geld vaak voorschieten (en het naderhand nogal eens vergeten terug te vragen) zullen ze ervan uitgaan dat het lenen heel normaal is.
U beschermt zo uw kind tegen problemen tegen latere schulden
Ook kinderen moeten proberen uit te komen met het geld dat ze op dat moment hebben. Zij zullen dan later veel minder gauw in financiële problemen raken en alleen datgene aanschaffen, waar ze zelf geld voor hebben. Op die manier kunt u er bijna zeker van zijn dat uw kind in zijn latere leven niet door eigen schuld in geldelijke problemen raakt. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, waardoor dat wel gebeurt, maar een kind dat thuis met geld heeft leren omgaan, zal ook in moeilijkheden de juiste wegen weten te vinden.
Een hypotheek is een van de weinige leningen die noodzakelijk zijn
De enige geoorloofde lening is eigenlijk de hypotheek voor een huis en zelfs die moet van tevoren goed doorgerekend zijn. Er zijn immers maar weinig mensen die vanaf hun bankrekening contant een huis kunnen betalen. Een huis is ook een belegging naar de toekomst, hoewel ook die belegging niet helemaal waardevast is.
Een huis kopen is investeren in de eigen toekomst
Aan de andere kant is men de huur voor een woning elke maand kwijt, terwijl een hypotheek met aflossing een maandelijkse investering in de toekomst is. Vaak is de maandelijkse last van een hypotheek ongeveer gelijk aan de huur die men voor een huis of appartement moet betalen. Met een hypotheek bouwt men aan een eigen toekomst. De huur is men echter gewoon kwijt.