InfoNu.nl > Financieel > Geld > Is het vragen van kostgeld onredelijk?

Is het vragen van kostgeld onredelijk?

Is het vragen van kostgeld onredelijk? De financiële opvoeding van de kinderen is een belangrijk onderdeel van de opvoeding. In hun opvoeding moeten ze leren hoe ze met geld moeten omgaan. Met geld omgaan moet je leren. Geld kan gebruikt worden om het leven aangenamer te maken, maar geld kan het leven ook zeer lastig maken. De financiële opvoeding begint al door op jonge leeftijd zakgeld te geven. Hierdoor leren ze wat de gevolgen zijn van het direct uitgeven van het beschikbare geld. Het maakt hierbij niet uit of er altijd een tekort is aan geld binnen het gezin, of juist een overschot.

Het nut van zakgeld

In eerste instantie willen kinderen het geld laten rollen. Dezelfde dag dat ze het gekregen hebben, gaan ze het weer uitgeven, dit is ook goed om een les te leren. Uiteindelijk komen ze er achter dat het niet verstandig is om het geld gelijk uit te geven. Ze gaan sparen voor grotere uitgaven. Op deze manier leren ze hoe het hun hele leven blijft gaat.

Kostgeld vragen uit financiële noodzaak

Gezinnen met een laag inkomen, kunnen er soms niet onderuit om de grotere kinderen die zelf al geld verdienen, te vragen om bij te dragen aan de kosten van de huishouding. Aan de ene kant krijgen de gezinnen meer bestedingsruimte, en aan de andere kant leren ze ook dat het leven duur is. Toch is het voor ouders lastig om eigenlijk een bedrag in rekening te brengen bij de eigen kinderen. Toch moet u dat wel doen om de kinderen ook te laten merken dat het leven duur is.

Moet ik kostgeld vragen als het financieel niet noodzakelijk is?

Ook als de ouders voldoende te besteden hebben, is het belangrijk om kostgeld te vragen van de kinderen. Met dit geld kunt u als ouders eventueel een kapitaaltje opbouwen die u mee kunt geven op het moment dat ze het ouderlijk huis gaan verlaten. Het hoeft hierbij niet te gaan om honderden euro’s per maand, maar het is wel belangrijk om kostgeld in rekening te brengen.

Hoeveel kostgeld moet ik vragen?

Het moet een substantieel bedrag zijn, maar het mag niet onredelijk hoog zijn. De hoogte van het bedrag aan kostgeld is sterk afhankelijk van de hoogte van de inkomsten van uw kind. Het is niet redelijk om € 100 aan kostgeld te vragen, als ze maar € 200 per maand verdienen. U kunt in dit geval eerder denken aan een bedrag van € 20.

Kostgeld is leergeld

Op het moment dat ze op zichzelf gaan wonen, zullen ze nog schrikken van de hoogte van de kosten van het levensonderhoud. Met kostgeld kunt u ze kennis laten maken met lasten, en hoe ze hiermee om moeten gaan. U moet wel strikt iedere maand het kostgeld laten betalen. In de toekomst zullen ze ook niet de mogelijkheid hebben om vaste lasten een maand niet te betalen, omdat het even niet uitkomt. Bij grotere aankopen kunt u wel een bedrag aan uw kinderen uitlenen, maar zorg er wel voor dat ze het bedrag ook daadwerkelijk gaan terugbetalen.
Gerelateerde artikelen
Kostgeld inwonend kindKostgeld inwonend kindEen inwonend kind kost geld en daarom is kostgeld vragen aan een thuiswonend kind en daarmee wat geld voor kost en inwon…
Hoeveel kostgeld moet ik vragen?Zodra uw thuiswonende kinderen zelfstandig geld gaan verdienen, kunt u kostgeld gaan vragen om bij te dragen aan de maan…
Kostgeld vragen is redelijkKostgeld vragen is redelijkKostgeld vragen van uw kinderen klinkt voor veel mensen vreemd in de oren, maar is wel verstandig om te doen. Dit is een…
Laat kind kostgeld betalen voor z'n eigen bestwilmijn kijk opLaat kind kostgeld betalen voor z'n eigen bestwilAls je om je kind geeft, laat het dan kostgeld betalen zodra het eenmaal geld verdient en een vast inkomen heeft. Niet a…
Voorkom dat je kind financieel in de rode cijfers komtVoorkom dat je kind financieel in de rode cijfers komtJe kind op financieel gebied opvoeden is ook belangrijk, zodat ze met geld kunnen omgaan zodra ze puber zijn. En ook rui…

Reageer op het artikel "Is het vragen van kostgeld onredelijk?"

Reactie

Paula, 07-03-2016 12:14 #1
Hallo,

Mijn vader wil dat ik kostgeld betaal maar ik vind dat totaal nergens op slaan en het geeft mij een naar gevoel. Ik zit er erg mee.

Ik ben nu 22 jaar en zit op het hbo. Een bijbaan kan ik niet aan, dat word te druk voor mij. Al ga ik dit alsnog na de zomervakantie wel proberen.

Mijn vader wil al sinds anderhalf jaar dat ik kostgeld betaal ( 50,- p/ m) en ook alles terug betaal vanaf mijn 21ste." want vanaf dat punt ben je volwassen " Tot nu toe heb ik een x een maand betaald. Mijn punt is, ik kan al omgaan met mijn eigen geld en ik heb ook al mijn eigen vaste lasten zoals de premie en abbo kosten van de mobiel. Ik zie voor mijzelf geen enkele reden om kostgeld te betalen, ik kan het niet eens betalen, want dan zou ik voor mijzelf niet eens iets over houden en ik kan op het moment geen bijbaan erbij hebben.
Ik vind kostgeld vragen van je kinderen opzich al een vreemd iets, ( in bepaalde situaties kan ik het me wel voorstellen) het is de keuze van de ouder om kinderen te krijgen, dus zijn alle financiële voor en nadelen ook hun keuze.

Mijn vader vraagt kostgeld omdat hij vindt dat ik oud genoeg ben, en ik voor hem een financiële last ben.( we zijn niet arm ofzo, hij gaat elk jaar 1 a 2 x op vakantie plus overige activiteiten) En hij vind het normaal om te vragen / eisen.

In hoeverre is het redelijk om kostgeld te vragen, ook in mijn situatie. Ik zie kostgeld in mijn geval als iets zinloos. Er hangt geen enkel voordeel aan voor mij, ook aangezien mijn vader het geld ook voor zichzelf houdt.

Sorry voor de lange reactie, wil graag weten wat anderen ervan vinden.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 18-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!