InfoNu.nl > Financieel > Geld > Meer Aziatische dan Amerikaanse miljonairs

Meer Aziatische dan Amerikaanse miljonairs

Meer Aziatische dan Amerikaanse miljonairs In 2011 waren er voor het eerst meer Aziatische miljonairs dan Amerikaanse. In de regio Azië-Pacific leefden maar liefst 3.37 miljoen miljonairs, in Noord-Amerika woonden 3,35 miljoen miljonairs en in Europa 3,17 miljoen. Dat blijkt uit onderzoek van de Royal Bank of Canada en consultancybedrijf Capgemini. Het gaat om miljonairs in dollars ($1.000.000 is circa €800.000) en om waardepapieren en geld dat direct beschikbaar is. Vastgoed en eigendommen telden niet mee. Voor wat betreft het aantal miljardairs, zijn de Verenigde Staten nog wel koploper met 425. In totaal zijn er 1260 miljardairs op de wereld, dit aantal steeg het laatste jaar met 9,4 procent. Onderzoek van het bureau Wealth-X presenteerde de stand van de miljardairs in de wereld. De waarde van hun vermogen nam toe met 14 procent naar 6,2 biljoen dollar.

Rijkste persoon ter wereld

De rijkste man ter wereld bleef ook in 2011 de Mexicaan Carlos Slim.
Hij vergaarde 69 miljard dollar in de telecombranche. Daarna volgen Bill Gates (66 miljard dollar volgens de Forbes-400) en Warren Buffet (46 miljard). Op nummer 4 en 5 van de lijst rijkste personen ter wereld staan volgens Forbes de Fransman Bernard Arnault met 41 miljard (van Louis Vuitton Moët Hennessy) en de Spanjaard Amancio Ortega, die 37,5 miljard dollar vergaarde met de winkelketen Zara. Zweed en H&M-baas Stefan Persson staat met 26 miljard op nummer 8. De Duitser Karl Albrecht sluit de top 10 af. De oprichter van de Aldi-supermarkten beschikt over 25,5 miljard. Vier Europeanen, drie Amerikanen, twee Zuid/Midden-Amerikanen en een Aziaat staan in de Forbes-Top 10 van rijkste aardbewoners.

Rijkste Amerikaan

In de lijst van rijkste Amerikanen voert Bill Gates ook in 2011 de lijst aan. In de top 10 2011 van rijkste Amerikanen staan maar liefst vier leden van dezelfde familie. Leden van de familie Walton staan op plaats zes, zeven, acht en negen. De Walton-familie werd steenrijk met de Wal-Mart-supermarkten. De broers en zussen Walton beschikken ieder over een fortuin tussen 27,9 miljard en 26,1 miljard dollar. Op nummer zes staat ook de eerste vrouw, de rijkste Walton-telg Christy Walton.

Aziatische miljonairs

Het aantal Aziatische miljonairs is weliswaar toegenomen maar het totale vermogen van deze rijkaards is wel verminderd. Dat is ook nog steeds minder dan het Noord-Amerikaanse vermogen van miljonairs. Opvallend is verder dat er binnen Azië grote verschillen bestaan. De fortuinen van Hongkongse miljonairs en die van de miljonairs uit India slonken met respectievelijk 20 en 18 procent. Miljonairs in Thailand en Indonesië werden juist rijker met achtereenvolgens 9,3 en 5,3 procent.

Vermogen

In totaal zijn er op de wereld 11 miljoen miljonairs, volgens de Royal Bank of Canada. In dat aantal is nauwelijks iets gewijzigd ten opzichte van vorige jaren, wel is hun totale vermogen geslonken met 1,7 procent naar 42 biljoen, oftewel 42.000 miljard dollar. De slinkende vermogens zijn waarschijnlijk iets waar de rijkaards aan moeten wennen, dit is namelijk de eerste daling sinds 2008. In het algemeen moeten de miljonairs dus een piepklein stapje terug doen.

Zuckerberg

Dat ook voor miljardairs het leven niet altijd meezit, bewijst de financiële teruggang van Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook. Hoewel het totale vermogen van miljardairs wereldwijd toenam, liep zijn vermogen fors terug. Zuckerberg daalde daardoor op de Forbes-400 van de 14e naar de 36ste plek. Door een tegenvallende beursgang van Facebook verloor hij het laatste jaar maar liefst 8,1 miljard dollar. Zijn vermogen wordt nu geschat op 9,4 miljard dollar.
Gerelateerde artikelen
Waar wonen de meeste miljonairs?Jaarlijks publiceert de Quote een overzicht van de rijkste Nederlanders. Op basis hiervan hebben ze een lijst samengeste…
Van miljonair naar krantenjongenDe meest miljonairs die de miljoenen zelf verdienen, hebben vaak veel risico’s genomen om het vermogen te vergaren. Er z…
De rijkste selfmade miljonairsSelfmade miljonairs hebben hun vermogen zelf weten op te bouwen. Deze miljonairs zijn in tegenstelling tot veel andere m…
Bronnen en referenties
  • Forbes.com
  • Trouw, 21 sep 2012
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Meer Aziatische dan Amerikaanse miljonairs"

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: 23-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!