InfoNu.nl > Financieel > Geld > Besparingen doorvoeren

Besparingen doorvoeren

Besparingen doorvoeren Jaarlijks stijgen de vaste lasten en de inkomsten stijgen niet mee. De overheid moet bezuinigen, de gezinnen doen er verstandig aan om hetzelfde te doen. Kinderopvangtoeslag gaat omlaag, brandstofprijzen blijven stijgen, zorgpremie wordt weer duurder, zo zijn er nog tientallen redenen te bedenken om eens kritisch te kijken naar uw maandelijkse vaste lasten.

Meer financiële ruimte creëren

Iedereen doet er verstandig aan om de vaste uitgaven zo nu en dan eens te beoordelen. Is het echt nodig dat u zoveel uitgeeft per maand, of zou u de vaste kosten kunnen verlagen? De meeste mensen gaan pas op de uitgaven letten zodra het noodzakelijk is. Een gezin waarvan de beide ouders een goed inkomen hebben, hoeven niet elk dubbeltje om te draaien. Toch is het verstandig om de uitgaven zo laag mogelijk te houden, want u weet niet wat de toekomst gaat bieden. Letten op de uitgaven hoeft niet in te houden dat u moet gaan beknibbelen.

Krijgt u de toeslagen waar u recht op hebt?

Niet alleen gezinnen met een laag inkomen hebben recht op toeslagen, maar ook voor modale inkomens zijn er vaak nog rechten. Op Toeslagen.nl kunt u aan de hand van een aantal eenvoudige vragen bepalen of u recht hebt op een tegemoetkoming. Er zijn vier toeslagen waar u recht op kunt hebben, namelijk:
  • zorgtoeslag: bijdrage in de zorgkosten
  • kindgebonden budget: bijdrage in de kosten van uw kinderen
  • huurtoeslag: bijdrage in de kosten van het huren van een huis
  • kinderopvangtoeslag: bijdrage in kosten van de kinderopvang

Snijden in de vaste kosten

Loop uw bankafschriften eens na op zoek naar uitgaven die niet strikt noodzakelijk zijn. Hierbij kunt u denken aan abonnementen van de sportschool of van tijdschriften en kranten, maar ook aan de glazenwasser die iedere maand langskomt. Hebt u bijvoorbeeld nog een verzekering in de vorm van een kinderspaarplan? Deze kunt u beter afkopen en in de toekomst geld gaan sparen op een spaarrekening. Verzekeraars houden namelijk veel te hoge kosten in.

Telefoon, internet en televisie in één pakket

U kunt veel geld besparen door telefoon, internet en televisie in een pakket te plaatsen. Dit levert u meer comfort op en het gaat u ook nog in de portemonnee besparen. Door goed te zoeken kunt u vaak ook nog profiteren van tijdelijke acties.

Waardevolle spullen verkopen

Waardevolle spullen die u niet meer gebruikt, kunt u beter verkopen. De spullen op zolder die u nu niet gebruikt, gaat u waarschijnlijk in de toekomst ook niet gebruiken. Zet overbodige spullen op Marktplaats en zet de spullen om in euro’s.

Is een tweede auto echt noodzakelijk?

Vaak wordt er niet bij stil gestaan wat een tweede auto u extra kost. Het is zeer handig om een tweede auto te hebben, maar per maand kost het u eenvoudig €300 tot €400. Hierbij kunt u denken aan de APK, brandstof, verzekering, belasting en natuurlijk de afschrijving.

Niet altijd kiezen voor het bekendste merk bij uw boodschappen

De meeste mensen denken dat de merken waar de meeste reclame voor wordt gemaakt kwalitatief de beste producten zijn. In de meeste gevallen kunt u goedkoper door de huismerken te nemen. De kwaliteit is vaak niet slechter, maar de prijzen zijn wel beter voor uw portemonnee.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen het rood staanTips tegen het rood staanDe rente die aan de bank moet worden voldaan voor het rood staan kan oplopen tot maar liefst 15 procent. Dit maakt het r…
Maandlasten zijn te hoog, wat te doen?Door verschillende oorzaken kunnen uw maandlasten te hoog worden. U kunt in eerste instantie proberen om te snijden in d…
Besparen op energie: besparingen zonder investeringenBesparen op energie: besparingen zonder investeringenDoor energie te besparen verlaag je je energierekening. Voor sommige besparingen moeten flinke kosten gemaakt worden, ma…
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/hoe_werken_toeslagen

Reageer op het artikel "Besparingen doorvoeren"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!