De Euribor, Eonia en Libor uitgelegd

De Euribor, Eonia en Libor uitgelegd De naam "Euribor" komt van een afkorting van Euro Interbank Offered Rate. De Euribor heeft binnen de EU dagelijks grote invloeden op allerlei financiële producten en de handel binnen Europa. Toch hebben veel mensen nog nooit van de Euribor gehoord, laat staan dat zij weten wat het is en waar het toe dient. Daarom wordt in dit artikel de Euribor uitgebreid uitgelegd. Ook komen de andere vergelijkbare rentes de Eonia en de Libor aan bod.

Euribor

De naam "Euribor" komt van de afkorting Euro Interbank Offered Rate. Voor de introductie van de euro in 1999 hadden alle Eurolanden hun eigen rentepercentages waartegen de eigen binnenlandse banken elkaar geld konden uitlenen. Voor Nederland was dit de Aibor. Nu een groot deel van de Europese Unie een munt heeft, moest er eenzelfde soort rente komen maar nu voor de euro omdat banken uit Eurolanden door dezelfde valuta makkelijker bij elkaar kunnen lenen. De Euribor werd opgericht. In principe zijn de Euribor tarieven voor banken met een AAA status, de hoogste kredietstatus. Andere banken met een mindere kredietbeoordeling betalen vaak een opslag naar de betrouwbaarheid en gezondheid van de bank. De verschillende looptijden van de Euribor lopen uiteen van 1 week tot en met 1 jaar en zijn: 1,2 of 3 weekse of 1 tot en met 12 maanden.

Het vaststellen van de Euribor tarieven

Allereerst worden de tarieven natuurlijk bepaald door vraag en aanbod. Het blijft natuurlijk gewoon een marktrente die door banken gehanteerd wordt. De Euribor tarieven worden dagelijks vastgesteld. Omdat het Eurogebied groot is en per land de rentes en economische situaties nogal kunnen wisselen worden deze tarieven gezamenlijk vastgesteld. De banken met de grootste handelsvolumes in Europa hebben allemaal een afvaardiging van mensen die elke dag bij elkaar komen om samen te overleggen welk tarief vandaag toegepast gaat worden. De 40 banken met een afvaardiging voor de Euribor tarieven zijn:

LandenBanken
OostenrijkErste Bank der Österreichischen Sparkassen
RZB - Raiffeisen Zentralbank Österreich AG
BelgiëDexia Bank
KBC
FinlandNordea
Frankrijk BNP -Paribas
Crédit Agricole s.a.
Crédit Industriel et Commercial CIC
HSBC France
Natixis
Société Générale
Duitsland Landesbank Berlin
Bayerische Landesbank Girozentrale
Commerzbank
Deutsche Bank
DZ Bank Deutsche Genossenschaftsbank
Landesbank Baden-Württemberg Girozentrale
Landesbank Hessen - Thüringen Girozentrale
WestLB AG Norddeutsche Landesbank Girozentrale
GriekenlandNational Bank of Greece
Ierland AIB Group
Bank of Ireland
Italië Intesa Sanpaolo
Monte dei Paschi di Siena
Unicredit
LuxemburgBanque et Caisse d'Épargne de l'État
NederlandING Bank
Rabobank
RBS N.V.
PortugalCaixa Geral De Depósitos (CGD)
SpanjeBanco Bilbao Vizcaya Argentaria
Banco Santander Central Hispano
Confederacion Española de Cajas de Ahorros
La Caixa Barcelona
Andere EU-banken Barclays Capital
Den Danske Bank
Svenska Handelsbanken
Internationale bankenBank of Tokyo - Mitsubishi
Citibank
J.P. Morgan Chase & Co.
UBS (Luxembourg) S.A.

Producten met Euribor invloeden

De Euribor wordt door banken vooral gebruikt om de rente van afgeleide producten vast te stellen. Je kunt hier dan denken aan hypotheken, spaarrentes en dergelijke. Bij hypotheken wordt vaak het Euribor tarief als basis genomen. Bovenop deze basis komt dan vaak nog een toeslag van de bank omdat deze ook iets moet verdienen aan de deal. Ook is het zo dat er verschillende spaarrekening bestaan waarbij de rente gebaseerd is op het Euribor tarief. De Euribor is dus een soort van basis voor veel financiële diensten en instrumenten.

Wat voor invloeden heeft de Euribor op jouw bedrijf?

Doordat de Euribor een belangrijke rol speelt bij onder andere: leningen, hypotheken en spaarrekeningen kunnen grote verschuivingen van de Euribor percentages direct invloed hebben op de rentepercentages van de leningen, bedrijfshypotheken of van het bedrijf. Daarom kan het handig zijn om de hoogte van de Euribor tarieven goed in de gaten te houden zodat je als je als een onderneming naar de bank gaat voor een lening of iets dergelijks jij meteen weet of de rente die jij voorgeschoteld krijgt wel reëel is. Natuurlijk rekent de bank altijd een vaste opslag voor zichzelf boven op de Euribor tarieven. Daarom geeft de kennis over de Euribor eerder een indicatie over de rentestand dan dat hij bepalend is. Je kunt wel meerdere offertes van verschillende financiële instelling vragen zodat je kan uitrekenen welke bank in het algemeen de laagste vaste opslag heeft en daarmee het goedkoopst is.

Recente ontwikkeling

Doordat wij nu al enkele jaren in een wereldwijde recessie zitten is de vraag naar geld gedaald. Dit heeft als gevolg dat de Euribor daalt. Ook is het zo dat de centrale banken wereldwijd veel geld in de economie hebben gepompt in een poging de economie vlot te trekken. Ook hierdoor daalt de Euribor.

Eonia

Eonia kom je minder snel tegen in financieel gerelateerde onderwerpen. Maar toch is ook het Eonia tarief belangrijk in de bankenwereld. Eonia staat voor Euro OverNight Index Average. Zoals de naam al een beetje doet vermoeden gaat het hier om leningen met de looptijd van één dag. Dit wordt gebruikt als banken binnen de Europese Unie elkaar voor één dag geld uitlenen.

Libor

Als laatste is er ook nog de Libor. Libor staat voor London InterBank Offered Rate. De Libor is een gemiddeld rentetarief waartegen een geselecteerd aantal banken elkaar onderling ongedekte leningen verstrekken op de geldmarkt in Londen. Er zijn 150 verschillende Libor tarieven. De Libor heeft 15 verschillende looptijden en 10 verschillende valuta’s. Het rentepercentage wordt elke dag om 11:45u Londentijd berekend. Het bankenpanel dat met de Libor meedoet wordt elk jaar opnieuw bekendgemaakt en bestaat uit minimaal 8 en maximaal 16 banken. Doordat deze banken zorgvuldig geselecteerd zijn kan je de Libor zien als de laagst mogelijke marktrente wereldwijd.

De Libor wordt gebruikt bij allerlei financiële instrumenten zoals: futures, Swaps en opties. Ook worden er met behulp van dit tarief, net zoals bij de Euribor, rentes voor leningen en spaarrekeningen vastgesteld. Even voor alle duidelijkheid alle Euribor tarieven, het Eonia tarief en de Libor tarieven zijn op jaarbasis. Het is dus niet zo dat als je een één weekse lening afsluit dat de rente die daarbij hoort de rente per week is.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.homefinance.nl/algemeen/informatie/euribor.asp
  • http://www.homefinance.nl/algemeen/informatie/eonia.asp
  • http://www.euribor-ebf.eu/euribor-org/panel-banks.html
  • http://www.homefinance.nl/algemeen/informatie/historische-rente-ontwikkeling.asp
  • http://www.mkbservicedesk.nl/2293/wat-euribor.htm

Reageer op het artikel "De Euribor, Eonia en Libor uitgelegd"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!