InfoNu.nl > Financieel > Diversen > De creditcard van Mastercard

De creditcard van Mastercard

De creditcard van Mastercard Creditcards zijn handig voor als je een periode in het buitenland bent (In Nederland worden ze nauwelijks gebruikt) maar ze creditcards hebben ook zeker hun nadelen. Om van deze nadelen op de hoogte te zijn en deze te kunnen ondervangen gaat dit artikel uitgebreid in op de creditcard van Mastercard, de mogelijkheden, variaties en kosten.

Wie zit er achter Mastercard?

Mastercard International is een bedrijf dat zorgt voor een kritieke link tussen de verschillende financiële instituties wereldwijd. Het bedrijf levert zijn diensten in 210 verschillende landen en gebieden. Deze diensten bestaan uit het zorgen voor betalingsmogelijkheden. Mastercard zorgt voor een betaalkaart die op ontzettend veel verschillende plaatsen te gebruiken is en bevordert op deze manier de handelsstromen wereldwijd. Het is een van de grote creditcardmaatschappijen wereldwijd en handelt dagelijks honderden miljoenen transacties af.

Wat is een Mastercard?

Een Mastercard is een betaalkaart waarmee je bij meer dan 25 miljoen verschillende bedrijven wereldwijd kan betalen. Doordat deze kaart wereldwijd zo geaccepteerd is is deze kaart voor mensen die veel reizen handig. Als consument heb je bij Mastercard de keuze uit verschillende soorten kaarten. De kaart loopt van de Mastercard standard tot de Mastercard Signia in drie verschillende stappen. Bij elke opwaardering van de kaart krijg je meer voordelen zoals verzekeringen, bonussen of andere diensten. De kaarten hebben een bestedingslimiet afhankelijk van de klant zodat de schulden niet te ver oplopen en de klant weet hoeveel hij heeft uitgegeven. Het mooie van de creditcard van Mastercard is dat je hun op verschillende manieren kan afbetalen en dat ze hier niet heel strikt mee zijn zolang jij je aan de afspraken houdt. Kijk wel uit met creditcards omdat je alles wat je uitgeeft later nog moet terugbetalen ook al staat het niet op je betaalrekening. Dit is één van de grote verschillen met het betalen via de pin.

Diefstal of verlies

Bij verlies of diefstal moet je zo snel mogelijk contact opnemen met jouw bank of andere financiële instelling. Het is belangrijk om het nummer van je kaart ook apart ergens te bewaren zodat je de kaart zo snel mogelijk kan laten blokkeren. De Mastercard is overigens verzekerd tegen misbruik van de kaart na diefstal maar dan moet wel van tevoren al melding zijn gemaakt bij jouw financiële instelling. Voor die tijd ben je als kaarthouder gewoon aansprakelijk tot het maximumbedrag van de creditcard. Het is ook aan te raden om zo snel mogelijk aangifte bij de politie te doen zodat je straks niet zelf aansprakelijk wordt gehouden voor de gemaakte kosten van jouw kaart. Voor deze aangifte heb je het 16-cijferige kaartnummer ook weer nodig, bewaar dit dus goed.

Emergency Replacement Card

Op het moment dat je je kaart kwijt bent of er zijn andere problemen kun je een Emergency Replacement kaart aanvragen. Deze kaart is 3 maanden geldig en hij wordt per koerier naar het afgesproken adres toegebracht. Hiervoor worden vaak wel kosten in rekening gebracht. Met deze kaart kun je wel betalen maar geen geld opnemen van betaalautomaten.

Het opnemen van geld met Mastercard

Bij bepaalde geldautomaten kun je geld opnemen met je Mastercard. Je betaalt dan wel transactiekosten en het kan maar een paar keer per dag tot een eerder overeengekomen maximumbedrag of de tegenwaarde van dit bedrag in lokale valuta indien in het buitenland.

Het betalen met Mastercard

Als je met je Mastercard ergens wilt betalen zijn er twee variaties, het betalen met een pincode of met een handtekening. Als je betaalt met de pincode moet je de chip van de kaart in een kaartlezer stoppen en je pincode invoeren. Dit is de meest veilige manier van betalen van de twee. Als je betaalt met jouw handtekening wordt de transactie bon geprint waarop je jouw handtekening moet zetten. Je krijgt altijd een bewijs van betaling mee om de transactie later te kunnen controleren. Buiten Nederland worden er vaak transactiekosten gerekend.

Het verhogen van de bestedingsruimte

Op het moment dat jij de bestedingsruimte van jouw Mastercard te laag vindt kun je een verzoek om verhoging indien bij jouw bank. De bank zal dan kijken of de verhoging haalbaar is in combinatie met je inkomsten, uitgaven en schulden. Als deze uitslag positief is zal de bank de bestedingsruimte van de kaart zoals verzocht verhogen.

Het rekeningoverzicht

Elke maand ontvang je op de vooraf vastgestelde data het rekeningoverzicht van jouw Mastercard. Hierop staat vaak ook het bedrag je minimaal moet aflossen wil je de pas normaal blijven gebruiken. Je kunt natuurlijk niet onbeperkt een hoge schuld aanhouden.

Een nieuwe Mastercard

Op het moment dat je een Mastercard wilt aanschaffen kun je hiernaar informeren bij een bank of een andere kaart uitgevende instantie. Na de informatie te hebben ontvangen kun je kijken welke variatie van de Mastercard jij wilt en kun je deze gaan aanvragen.

Vervroegde verlenging van de Mastercard

Het kan voorkomen dat de creditcard afloopt tijdens jouw vakantie of een andere periode waarin je de kaart absoluut nodig hebt. Vaak kan je dan een vervroegde verlenging aanvragen zodat je niet met een betalingsongemak komt te zitten. Aan een vervroegde verlenging van de kaart kunnen wel kosten zitten.

Prepaid Mastercard

Voor een prepaid Mastercard betaal je een jaarlijkse bijdrage die varieert tussen de 10 euro tot 59 euro. Bij deze kaarten is het grootste deel van de transacties met de kaart gratis waardoor je niet zomaar tegen verborgen kosten aanloopt. De prepaid Mastercard is aan te vragen zonder een BKR toetsing. Het kan zijn dat je met jouw prepaid creditcard moet betalen om geld over te boeken naar jouw eigen rekening. Belangrijk om te weten is dat bij een prepaid creditcard de aankopen met de kaart niet automatisch verzekerd zijn. De kaart beschermt tegen misbruik van persoonlijke gegevens online omdat je nooit meer kan uitgeven dan er op de kaart staat. De kaart is handig bij transacties waarbij je niet jouw persoonlijke gegevens openbaar wilt maken zoals bij apps, games, ringtones en andere digitale producten. Ook kun je vliegtickets, auto’s en hotels boeken met de prepaid creditcard. Na het opladen van de kaart is het geld direct beschikbaar voor gebruik zoals winkelen, geld opnemen en meer. Het saldo wordt voor de transactie gecontroleerd dus je kunt nooit meer geld uitgeven dan er op de kaart staat. De kaart is simpel op te laden via iDeal. Voor de aanschaf van een prepaid creditcard moet je wel 18 jaar oud zijn en in de EU wonen.
Gerelateerde artikelen
De Bpaid betaalkaart van Bpost: voordelen en nadelenDe Bpaid betaalkaart van Bpost: voordelen en nadelenDe Bpaid betaalkaart van Bpost is een belangrijke speler op de markt van de prepaid cards in België. De Belgische post b…
MasterCard Creditcard: waar aanvragen?MasterCard Creditcard: waar aanvragen?De creditcards van MasterCard behoren tot de meest gebruikte ter wereld. Voor vele mensen is een creditcard een ideale b…
Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Een creditcard is een uiterst handig betaalmiddel dat je overal ter wereld kan gebruiken. Wie een creditcard wil aanvrag…
ING Creditcard: aanvragen, rente en kostenMet een ING Creditcard, ING Platinumcard of een ING Studentencard kunt u wereldwijd bij alle MasterCard acceptatiepunten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.mastercard.com/nl/gateway.html
  • https://www.yourmastercard.nl/
  • http://www.thecreditcardcompany.nl/prepaid-creditcard/neteller-mastercard
  • http://www.pre-paid-creditcard.nl/?page_id=13

Reageer op het artikel "De creditcard van Mastercard"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 08-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!