Toegevoegde waarde van het pensioenregister

Toegevoegde waarde van het pensioenregister In januari 2011 is het pensioenregister in gebruik genomen. Hierin kunnen burgers nagaan wat ze aan pensioenrechten hebben opgebouwd. De meeste werknemers weten niet wat ze aan pensioenrechten hebben opgebouwd. Dit geldt zeker voor werknemers die niet altijd bij dezelfde werkgever hebben gewerkt. Oude pensioenrechten blijven namelijk vaak achter bij de oude pensioenuitvoerder. Het is tegenwoordig mogelijk om bij wisseling van werkgever de rechten mee te nemen naar de nieuwe pensioenuitvoerder, maar daar moet u zelf actie voor ondernemen. Sinds januari 2011 is het eenvoudiger om inzicht te krijgen in de opgebouwde rechten.

Mijnpensioenoverzicht.nl

U kunt het register inzien op de website Mijnpensioenoverzicht.nl. Nadat u bent ingelogd met uw DigiD-code krijgt u een overzicht op uw computerscherm. De rechten zijn niet inzichtelijk per werkgever, maar per pensioenuitvoerder. Op het moment dat u in gaat loggen, worden de gegevens opgevraagd bij de SVB en de pensioenuitvoerders. Met andere woorden, uw gegevens staan niet op de website, maar de website vraagt de gegevens pas op nadat u ingelogd bent.

Wat is het doel van het pensioenregister?

Pensioenen zijn complexe producten. In het verleden moest u er goed in thuis zijn, om op te kunnen maken waar u recht op hebt bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Om het voor iedereen begrijpelijk te maken, moeten de rechten op een eenvoudige manier afgelezen kunnen worden. Het pensioenregister zorgt ervoor dat alle burgers op een uniforme manier hun gegevens kunnen inzien.

Wat kunt u raadplegen in het pensioenregister?

De informatie die u krijgt heeft betrekking op de uitkering per uw pensioendatum en u krijgt een overzicht wat u nabestaanden krijgen bij uw overlijden. Het gaat hierbij om bruto bedragen. Aanvullende voorzieningen die u zelf hebt getroffen in de vorm van bijvoorbeeld een lijfrenteverzekering, treft u niet aan in het overzicht. Het is wel de ambitie om ook deze voorzieningen in het overzicht op te nemen.

Waar hebben uw nabestaanden recht op na overlijden?

Het pensioenregister bevat ook een overzicht van de uit de pensioenregeling voortkomende uitkeringen voor de nabestaanden. Het gaat om drie verschillende vormen, namelijk:
  • De pensioenuitkering na overlijden tot 65 jaar
  • De pensioenuitkering na overlijden na 65 jaar
  • De pensioenuitkering aan de kinderen tot het moment dat ze 21 jaar zijn geworden

Daarnaast kan er nog recht bestaan op een uitkering uit de ANW. Dit recht is niet opgenomen in het pensioenregister. De website bevat wel een verwijzing naar de website van SVB waar nadere informatie kan worden geraadpleegd.

Wat moet u doen als de informatie in het pensioenregister niet juist is?

Mijnpensioenoverzicht.nl haalt de informatie die zij verstrekken van de pensioenuitvoerders. Om deze gegevens te wijzigen moet u niet zijn bij het pensioenregister, maar bij de betreffende pensioenuitvoerder. Zij kunnen onjuiste gegevens wijzigen, en vervolgens zullen de juiste gegevens weer terug te vinden zijn in het pensioenregister.

Wat moet u doen als het overzicht niet compleet is?

Ook in dat geval moet u aankloppen bij de pensioenuitvoerder waar de pensioenrechten zijn opgebouwd.

Wat kost het raadplegen van het pensioenregister?

De kosten voor deze service worden gedragen door de pensioenuitvoerders. U kunt het register gratis raadplegen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Mijnpensioenoverzicht.nl

Reageer op het artikel "Toegevoegde waarde van het pensioenregister"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 30-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!