InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoeveel pensioen ga ik krijgen?

Hoeveel pensioen ga ik krijgen?

Hoeveel pensioen ga ik krijgen? De meeste werknemers werken tot hun pensioendatum bij verschillende werkgevers. Dit maakt het inschatten hoeveel pensioen u krijgt bij pensionering lastig om in te schatten. Het ideale pensioen bedraagt 70% van het laatst verdiende loon. Voor de meeste werknemers geldt dat ze een aanzienlijk pensioentekort hebben, zonder zelf te weten hoe groot dit is. Jaarlijks verstrekt het pensioenfonds of verzekeraar een overzicht over de hoogte van het opgebouwde pensioen. Ook over de pensioenopbouw bij andere fondsen of verzekeraars wordt u periodiek op de hoogte gehouden. Door alle meest actuele overzichten naast elkaar te leggen kunt u een indruk krijgen van de rechten na uw pensionering, maar er blijven nog steeds veel onduidelijkheden en vragen over.

Inzicht via Mijnpensioenoverzicht.nl

Door de gratis online pensioenoverzicht op Mijnpensioenoverzicht.nl is het eenvoudiger geworden om inzicht te krijgen in de opgebouwde rechten. Op deze website kunt u inloggen met uw DigiD-code om uw gegevens te raadplegen. U kunt zien via welke werkgevers u welke rechten hebt opgebouwd. Daarnaast krijgt u ook een indicatie van de rechten indien u blijft werken bij uw huidige werkgever. Tegenwoordig geeft de website ook inzicht in de hoogte van de te verwachten AOW-uitkering. Bij overlijden zijn er in de meeste gevallen voorzieningen getroffen voor de nabestaanden. Ook deze gegevens treft u aan op Mijnpensioenoverzicht.nl.

UPO raadplegen

Jaarlijks krijgt u van uw pensioenuitvoerder een overzicht van de tot op heden opgebouwde rechten. UPO staat voor Uniform Pensioen Overzicht. Dit overzicht moet u inzicht geven in de ingewikkelde materie van het pensioen. Naast de opgebouwde rechten krijgt u ook inzicht in de voorzieningen voor uw nabestaanden bij overlijden en de te verwachten pensioenrechten bij ongewijzigde voortzetting van de pensioenopbouw. Van pensioenuitvoerders van voorgaande werkgevers krijgt u eens in de vijf jaar een overzicht. De huidige pensioenuitvoerder houdt u jaarlijks op de hoogte.

Aanvullend opgebouwde rechten

U hebt de mogelijkheid om privé te sparen voor een aanvullend pensioen. Dit kan in de vorm van een lijfrenteverzekering of een lijfrenterekening. In het verleden werd voor het aanvullend sparen veel gebruik gemaakt van de spaarloonregeling. Sinds het afschaffen van deze spaarvorm via het brutoloon, is het sparen voor de oudedag minder populair geworden. Het voordeel van de lijfrenteverzekering of een lijfrenterekening is de aftrekbaarheid van de betaalde premie. Daar staat tegenover dat de uiteindelijke uitkering na pensionering belast gaat worden. U profiteert optimaal van de mogelijkheden als u de premie nu kunt aftrekken tegen een hoog belastingtarief. Na pensionering is de heffing over de uitkering waarschijnlijk lager. Een lijfrenteverzekering sluit u af bij een verzekeraar en de lijfrenterekening loopt bij een bank (zogenaamde banksparen). Deze opgebouwde rechten worden niet getoond op Mijnpensioenoverzicht.nl.

Zorg voor inzicht in uw pensioenrechten

Iedereen heeft recht op een AOW-uitkering. De hoogte van deze uitkering is gebaseerd op het sociaal minimum afhankelijk van de gezinssituatie. In pensioenregelingen is al rekening gehouden met deze ouderdomsuitkering. De pensioenregelingen zorgen voor een aanvulling op de minimale uitkering. Werknemers en zelfstandige ondernemers doen er verstandig aan om vroegtijdig stil te staan bij het pensioen. In twintig jaar tijd kunt u tegen lage maandelijkse lasten een aanvulling op uw pensioen opbouwen. De mogelijkheden zijn beperkt als u tien jaren of minder van de pensioengerechtigde leeftijd verwijderd bent.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mijnpensioenoverzicht.nl

Reageer op het artikel "Hoeveel pensioen ga ik krijgen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 20-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!