Gezondheidsrisico en financieel aspect bij Doe-Het-Zelf klus

Gezondheidsrisico en financieel aspect bij Doe-Het-Zelf klus Veel Doe-Het-Zelf producten bevatten stoffen die schadelijk zijn voor je lichaam en het milieu. Maar er zijn tegenwoordig genoeg gezonde DHZ-alternatieven in de bouwmarkt, die in kwalitatief opzicht even goed zijn. En soms zelfs ook beter voor je portemonnee. Ook is de kwaliteit van verf op waterbasis inmiddels veel beter geworden. En is er zelfs een aluminiumkleurige verf op waterbasis in de winkel. Giftige verfverdunner als peut of terpentine dus niet nodig.

Kankerverwekkend

Echt schadelijke en giftige producten en materialen voor klusactiviteiten zijn al zoveel mogelijk verdwenen uit de schappen van de bouwmarkt. Bepaalde giftige teerproducten zoals bijvoorbeeld het kankerverwekkende antirottingsproduct koolteer is niet meer te vinden in Nederland. Maar dat neemt niet weg dat je zelf ook nog steeds heel wat invloed en verantwoordelijkheid hebt. Al was het maar de keuze tussen verf op water- of terpentinebasis. Aan ons de keuze dus.

Verf op waterbasis

Een goede manier om milieuvriendelijk te schilderen, want verf op basis van water, bevat nu eenmaal minder oplosmiddel dan de normale terpentineverf. Daardoor is dergelijke verf beter voor onze gezondheid en voor het milieu. Het is sinds kort zelf zo dat ingevolge de nieuwe Arbowet, beroepsschilders geen terpentineverf meer mogen gebruiken bij klussen binnenshuis. Verf op waterbasis kent meer voordelen. Het is sneller droog en je hoeft geen terpentine te kopen om je kwasten en ander gereedschap te reinigen want dat doe je gewoon onder de kraan. Op dit moment is er voor elke verfsoort wel een variant op waterbasis. Zelf als je de blankhouten traptreden met sterke slijtvaste blanke lak wilt schilderen. Vergeet evengoed niet te ventileren tijdens het schilderen, ook met verf op waterbasis, want je kunt het spul natuurlijk nog steeds niet drinken.

Milieuvriendelijk hout

Daaronder wordt verstaan dat het hout afkomstig is van duurzaam en verantwoord geplante bossen. Dus bomen die niet afkomstig zijn uit roofbouw, maar uit wouden waar voor iedere gekapte boom een nieuw exemplaar wordt geplant. Dergelijk hout is in de bouwmarkt vaak voorzien van een keurmerk, bijvoorbeeld het PEFC- of FSC-keurmerk. Het is een garantie dat niet alleen het hout verantwoord is geproduceerd, maar dat er ook rekening wordt gehouden met de arbeiders die betrokken zijn in het proces. Er zijn zelfs al buitendeuren verkrijgbaar waarvan het hardhout volledig FSC-gecertificeerd is.

Milieubewust energieverbruik

Op gebied van energieverbruik, kunnen we op milieugebied vaak grote stappen vooruit maken:

Verlichting

Als het gaat om verlichting in de woonvertrekken is de energiewinst van energiebesparende lampen, zoals spaarlampen of Led-lampen, veel minder dan door de overheid etc. wordt gesuggereerd. Natuurlijk hebben dergelijke spaarlampen een veel gunstiger lichtopbrengst omdat ze t.o.v. de ouderwetse gloeilamp minder warmte produceren. Maar verzwegen wordt dat je bijna altijd ook warmte nodig hebt als je de verlichting in de avond aan hebt. Dat betekent dat de warmteproductie van een gloeilamp meestal geen verlies is, omdat elke Watt warmte die de gloeilamp afgeeft, niet door de Cv-ketel hoeft te worden geleverd. In voor- en najaar slaat de Cv-ketel in de avond zelfs vaak niet aan omdat de gloeilampen in de kamer alle benodigde warmte leveren. Anders ligt het natuurlijk bij een buitenlantaarn of veiligheidsverlichting op een trap of zolder, plekken waar dus geen warmte wordt verlangd.

Warmte-isolatie

Als je ergens geld mee kunt verdienen en tegelijk het milieu een plezier mee kunt doen, is het wel met isoleren van bijvoorbeeld dak en wanden/muren. Want met isolatie hou je uiteraard niet alleen de warmte binnen maar ook je geld. Energie zal de komende jaren alleen maar duurder worden, zolang de wereldbevolking blijft groeien. Een klus die je bijvoorbeeld eenvoudig zelf kunt doen is het isoleren van alle Cv-leidingen die op plaatsen lopen waar je in principe geen warmte nodig hebt, zoals zolder, bergruimtes, bijkeukens. Voor relatief weinig geld koop je die leidingisolatie in elke bouwmarkt. Begin bij de Cv-ketel en bekleed zorgvuldig elke noodzakelijke meter Cv-leiding met die buisisolatie. Denk daarbij vooral aan de leidingen die op zolder dikwijls achter beplating zijn weggewerkt. Meestal zijn dat leidingen in een diameter van 28 mm.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezondheidsrisico en financieel aspect bij Doe-Het-Zelf klus"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 08-11-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!