InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat betekenen de termen in mijn UPO?

Wat betekenen de termen in mijn UPO?

De meeste werknemers bouwen bij hun werkgever pensioen op. Toch weten de werknemers nauwelijks hoeveel pensioen ze gaan ontvangen bij pensionering. De laatste jaren is de informatieverstrekking hierover sterk verbeterd. Werknemers worden jaarlijks op de hoogte gehouden van de ontwikkeling van hun pensioenrechten. Een bezwaar was dat het voor een leek onbegrijpelijk was hoe ze de overzichten moesten lezen. De huidige UPO’s (Uniform Pensioenoverzicht) hebben dit probleem gedeeltelijk verholpen. De UPO geeft op een overzichtelijke manier aan wat de rechten zijn van de werknemer in verschillende situaties. Hoe hoog is de uitkering op pensioendatum? Wat zijn de rechten van de partner bij overlijden van de deelnemer aan de pensioenregeling? Kortom het is veel duidelijker geworden.

In dit artikel lichten wij een aantal temen uit de UPO nader toe.

Wat houdt het Uniform Pensioenoverzicht in?

Dit overzicht geeft aan wat de gevolgen zijn van bepaalde gebeurtenissen wat betreft uw pensioen. Waar hebt u bijvoorbeeld recht op bij het bereiken van de pensioendatum als u nu uit dienst gaat treden. Dit overzicht is ontwikkeld door pensioenfondsen en verzekeraars om een duidelijk beeld te scheppen over de rechten uit de pensioenregeling.

Wat is deeltijdpercentage?

Het deeltijdpercentage geeft aan hoeveel u werkt ten opzichte van een fulltime baan. Indien een voltijdbaan 36 uur beslaat en u werkt 16 uur, dan is het deeltijdpercentage (16/36) 0,44. In het geval een fulltime baan 40 uur beslaat, bedraagt de deeltijdfactor bij 16 uur: 16/40 = 0,40.

De betekenis van pensioengevend salaris

De pensioenopbouw wordt berekend over het brutoloon. Over welke onderdelen van het inkomen pensioen wordt berekend kan verschillen per pensioenregeling. Zelfs over bepaalde salarisonderdelen die in natura worden uitgekeerd, kan pensioen over opgebouwd worden. In de pensioenregeling kan ook een maximumbedrag opgenomen worden met betrekking toe het pensioengevend salaris.

Wat is de pensioengrondslag?

Dit is het deel van het inkomen waarover pensioen opgebouwd gaat worden. Dit is het pensioengevend salaris minus de franchise.

Wat is de franchise?

Dit is het bedrag waar u geen pensioenrechten over opbouwt, omdat u vanaf pensioengerechtigde leeftijd recht hebt op een uitkering uit de AOW. Het deel van het inkomen waar de AOW tegenover staat, wordt niet in de berekening van de pensioenrechten meegenomen. De pensioengrondslag wordt verlaagd met dit bedrag om de pensioengrondslag te berekenen.

Wat betekent te bereiken pensioen?

Hiermee wordt aangegeven wat u na pensionering gaat ontvangen, indien u tot de pensioendatum in dienst blijft. In dit bedrag wordt uitgegaan van de nu bekend zijnde bedragen. Onder andere door een stijging van het pensioengevend salaris, kan het te bereiken pensioen in werkelijkheid sterk afwijken.

Wat betekent opgebouwd pensioen?

Dit het recht dat u hebt opgebouwd tot een bepaalde datum. Dit recht kan u niet meer worden afgenomen. Bij beeindigen van het dienstverband is dit het bedrag dat opgebouwd is.

Meer informatie op het Nationaal pensioenregister

Sinds 6 januari 2011 is de website mijnpensioenoverzicht.nl in gebruik genomen. Hierop kunt u inloggen met uw Digid en uw pensioenrechten inzien. In één oogopslag krijgt u op deze site inzicht in de opgebouwde pensioenrechten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Pensioenkijker.nl
  • Mijnpensioenoverzicht.nl

Reageer op het artikel "Wat betekenen de termen in mijn UPO?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!