Nut en noodzaak BKR
Bijna iedereen kent het Bureau Krediet Registratie (kortweg BKR) in Tiel wel. Met enige regelmaat wordt het BKR in nieuwsitems meegenomen en vaak heeft het een negatief karakter. Het negatieve imago dankt men aan bijvoorbeeld de registratie van achterstanden bij bijvoorbeeld leningen. Echter, het bureau registreert slechts en kredietverstrekkers melden. Hoe wordt het opgeslagen, wat kan je ermee en kan je het zelf opvragen?
Wat is het BKR?
Het Bureau Krediet Registratie te Tiel is in 1965 opgericht om kredietinformatie te beheren. In het elektronische Centrale Krediet Informatiesysteem worden gegevens vastgelegd zoals:
- Persoonlijke Leningen / Doorlopende Kredieten
- Hypotheken
- Schuldregelingen
- Verzendhuiskredieten
- CreditCards
- Debetfaciliteiten op betaalrekeningen
- Telefoonabonnementen met toestel
Hoe werkt het?
Het feit dat je dus bij BKR 'bekend' bent zegt derhalve niets. Bijvoorbeeld iedereen met een hypotheek, ook al heb je nog nooit een achterstand met betaling gehad, staat geregistreerd. Het gaat om het totaalplaatje aan kredieten — ook als een stuk bescherming — en of, en zo ja, waar je achterstanden hebt.
Deze informatie is van belang als een geldverstrekker je verzoek tot bijvoorbeeld een krediet moet honoreren of niet. Op ieder inkomen, kan een rekensom losgelaten worden wat je aan leningen aan zou moeten kunnen. Deze norm was bijvoorbeeld voor de credit van 2008 - 2015 veel ruimer dan daarna.
Is je krediet ingelost, dan blijft deze — met de juiste codering — nog 5 jaar zichtbaar. Heb je achterstanden dan worden deze ook gemeld en dat geeft een eventuele nieuwe verstrekker een goed beeld van wat haalbaar is en wat niet.
Hoe is het register opgebouwd?
Er hangen naast NAW-gegevens ook allerlei coderingen aan je registratie vast. Dit geeft een beeld wat er bij iemand openstaat en of er achterstanden zijn en zo ja, welke.
Geregistreerde gegevens
De volgende gegevens worden geregistreerd:
- Achternaam
- Voorletter(s)
- Geboortedatum
- Adres
- Woonplaats
De omschrijvingen
De geregistreerde kredietgegevens zijn als volgt:
- De hoogte van het krediet
- Het moment waarop het krediet ontstond
- De voorziene laatste aflossingsmaand
- De daadwerkelijke laatste aflossingsmaand
- De kredietsoort
- Eventuele bijzonderheden in de aflossing van het krediet
De coderingen
- A: Achterstandsmelding (ontstaan van betalingsachterstand)
- H: Herstelmelding (achterstand ingelopen)
Extra vermelding
Overige relevante informatie wordt eraan toegevoegd, zoals:
- Kredietnemer komt ook voor onder een andere naam.
- Kredietnemer is overleden.
- Kredietnemer is onbereikbaar.
- Er zijn meer dan twee aliassen gevonden.
- Kredietnemer heeft nog meer contracten.
Bron: 3dman Eu, Pixabay Zelf opvragen?
Als je zelf het overzicht niet meer hebt of je bent bijvoorbeeld van plan een hypotheek aan te gaan vragen, dan kan het zinvol zijn je eigen gegevens op te vragen. Op de website van het BKR kan je je gegevens opvragen en daar zijn kosten aan verbonden. € 4,95 + verzendkosten en daar hebben ze verschillende mogelijkheden voor. Je bent wel zo'n vijf werkdagen verder, voordat je de gegevens in huis hebt. Overigens, op welke manier je je informatie ook wilt ontvangen, je zult je altijd moeten legitimeren. Dit is in verband met de wet op de privacy.
Fout geconstateerd?
Komt in je overzicht iets voor wat niet klopt of waarvan je denkt dat het niet klopt, BKR registreert slechts. Voor een eventuele correctie hiervan, moet bekeken worden wie de melding gedaan heeft. Het is belangrijk dat met die partij gesproken wordt om de mogelijke fout te corrigeren.
Tot slot
Het BKR is een instituut dat registreert en in discussie gaan over een eventuele codering is niet mogelijk. Het is van belang dat je de juiste gegevens hebt als dit relevant is en met die onderneming in gesprek gaat om het ongedaan te maken. Verder is het sowieso handig om een overzicht te hebben, zowel voor jezelf (als je verschillende zaken open hebt) als voor een eventuele nieuwe verstrekker.