InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Een huishoudbudget voor een gezonde financiële planning

Een huishoudbudget voor een gezonde financiële planning

Een huishoudbudget voor een gezonde financiële planning In veel huishoudens is er geen of weinig financiële planning. Hier zijn de uitgaven vaak ook hoger dan de inkomsten. Doordat er geen enkel financieel overzicht is raken deze huishoudens gemakkelijk in de schulden. Het maken van een huishoudbudget kan voor deze gezinnen vaak een simpele oplossing zijn om niet in de schulden terecht te komen. Lees hier hoe je een huishoudbudget maakt en hoe je jouw financiële planning op orde krijgt zodat je niet in de schulden terecht komt.

Krijg overzicht door financiële planning

Bij het horen van het woord “budget” slaat bij veel mensen de angst in het hoofd. Mensen zijn vaak bang om zich zelf te confronteren met de werkelijke uitgaven die zij doen en of zij dit wel verantwoord doen. Er wordt ook veel gedacht dat het bijhouden van een huishoudboekje te ingewikkeld is en teveel rompslomp met zich meebrengt. Gelukkig is het bijhouden van een huishoudboekje heel simpel en als je het goed doet dan kun je er van leren om te besparen op gewone uitgaven. Het bijhouden van een huishoudboekje kan voorkomen dat je in de schulden terecht komt.

Een huishoudboekje bijhouden? Zo simpel is het.

Waarschijnlijk heb je er al vaker over nagedacht om een huishoudboekje te gaan bijhouden, maar is het er gewoon nog nooit van gekomen. Een huishoudboekje bij houden is echt heel simpel en iedereen kan het. Een huishoudboekje is niets meer dan een lijst met uitgaven en inkomsten die je in een bepaalde periode doet. Zo simpel is het echt. Een pen en een stuk papier is eigenlijk alles wat je nodig hebt. Als je het leuk vindt om het bij te houden in Excel of andere online programma’s dan kan dat natuurlijk. Er zijn op Internet vele voorbeelden te vinden maar het kan dus ook gewoon simpel met pen en papier.

Begin met een persoonlijk huishoudbudget

Uitgaven

Als je eenmaal pen en papier bij de hand hebt dan begin je vanaf drie maanden terug al jouw uitgaven op te schrijven. Dit doe je aan de hand van de bankafschriften. Als je veel dingen contant betaalt hebt dan kun je waarschijnlijk niet meer alles achtehalen. Ga in dat geval vanaf nu alle uitgaven die je contant doet apart opschrijven. Je gaat per kostensoort opschrijven hoeveel je er aan hebt uitgegeven. Tel daarna per kostensoort op hoeveel uitgaven je de laatste drie maanden hebt gedaan. Deel deze totaalbedragen door drie en je hebt per kostensoort de uitgaven die je gemiddeld per maand hebt uitgegeven. Tel al deze gemiddelde bedragen bij elkaar op en schrijf dit bedrag onderaan de pagina. Dit is het totaalbedrag van de uitgaven die je gemiddeld per maand in de laatste drie maanden hebt gedaan.

Inkomsten

Schrijf nu op een ander stuk papier al jouw maandelijkse inkomsten. Dit zijn alle inkomsten zoals loon, rente, dividend of welke andere inkomsten dan ook die er elke maand binnenkomen. Tel al deze maandelijkse inkomsten bij elkaar op en schrijf dit bedrag onderaan de pagina. Dit is dus het totaalbedrag dat je maandelijks aan inkomsten hebt.

Meer uitgaven dan inkomsten

Dit is vaak het moment van het grote ongeloof bij veel mensen. Zij zien namelijk dat zij meer uitgaven hebben gedaan dan dat zij maandelijks aan inkomsten binnen krijgen. Als dit bij jou ook het geval is dan is dit het moment om een huishoudbudget te gaan maken voor de komende maand. Dit is een uitgavenplan voor de komende maand dat jou vertelt waar je het huishoudgeld aan uit gaat geven. Hoe dit werkt lees je verderop in dit artikel.

Analyseer de uitgaven

Kijk tussen de uitgaven of je daar dingen kunt vinden waar je geld aan hebt besteed die misschien wel overbodig waren. Hoe vaak ben je uit eten geweest, weekendjes weggeweest en dergelijke. Kijk voor jezelf goed tussen de uitgaven en bedenk uitgaven waar je in de toekomst op kunt bezuinigen. Dit is het moment om dingen te veranderen en om jouw huishoudgeld beter en meer bewust te besteden zodat je niet in de schulden terecht hoeft te komen.

Huishoudgeld voor de komende maand

Je hebt nu de basis van jouw huishoudbudget. Je hebt namelijk een overzicht van waar je jouw huishoudgeld aan hebt besteed op basis van de uitgaven die je hebt opgeschreven. Nu ga je op basis van deze uitgaven een opstelling maken van de uitgaven voor de komende maand. Als je per kostensoort de uitgaven die je maximaal mag uitgeven voor de komende maand (zodat je minder uitgaven hebt dan inkomsten) opschrijft, dan heb je al de helft van de klus geklaard. Dit betekent dat je al jouw rekeningen kunt betalen en dat van elke euro die er binnenkomt al bekent is waaraan deze wordt uitgegeven voordat de maand begonnen is. Zorg er wel voor dat de uitgaven reëel zijn zodat je niet af hoeft te wijken van het budget.

Jouw financiële planning komt op orde

Ten slotte wil ik je waarschuwen dat je de eerste twee maanden waarschijnlijk niet de resultaten zult zien die je gehoopt had te zullen zien. Wees geduldig, het kost gewoon wat tijd om aan dit proces van persoonlijke financiële planning te wennen. Vanaf de derde maand zou je er meer vertrouwd mee moeten zijn en voor de toekomst jouw financiële planning onder controle moeten hebben.
© 2008 - 2018 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huishoudboekje bijhoudenHuishoudboekje bijhoudenVraagt u zich ook wel eens af waarom uw geld in het midden van de maand al op is? Het bijhouden van een huishoudboekje k…
Tim, het digitale huishoudboekje van de INGTim is het digitale huishoudboekje van de ING. Wie goed zicht heeft op zijn uitgaven, weet ook waar hij op moet bezuinig…
Economie: Het maken van een begrotingGeld uitgeven is niet moeilijk, maar niet te veel geld uitgeven is een stuk moeilijker. Vooral voor mensen met een klein…
De C@shflow Manager: het digitale huishoudboekjeDe C@shflow Manager: het digitale huishoudboekjeMensen die goed weten wat hun verwachte uitgaven zijn betalen hun rekeningen vaker op tijd. Ook komen ze beter uit met h…
Gewoon weer een huishoudboekjeGewoon weer een huishoudboekjeMoeten rondkomen van weinig geld is niet alleen tegenwoordig het geval. Ook in het verleden moesten veel gezinnen rondko…

Reageer op het artikel "Een huishoudbudget voor een gezonde financiële planning"

Reactie

Patrick, 13-08-2009 13:19 #1
Goed artikel! Het bijhouden van een huishoudbudget is alleen nuttig als je het ook echt over een langere tijd volhoud. Hoewel het geheel erg confronterend kan werken kan het je na verloop van tijd veel geld schelen. Door actief bij te houden waar je geld aan opgaat en deze bijvoorbeeld in te delen in categoriëen kan je een goed overzicht krijgen waar je geld nu werkelijk aan op gaat en dus ook waar je eventueel op kunt besparen. Gaat het meeste naar vaste lasten of geef je wel erg veel geld uit aan ontspanning of je GSM-rekening.

Nog wat tips:

- Bewaar alle bonnetjes die je krijgt (zowiezo handig ivm garantie)
- Probeer een vast moment in de week te prikken om het geheel in te vullen
- Vergelijk hetgeen je hebt ingevuld ook met de bij/afschrijvingen van je rekening. Zo weet je zeker dat je alle inkomsten en uitgaven hebt

Tegenwoordig zijn er ook veel online huishoudagenda programma's, deze kan je met wat zoekwoorden makkelijk vinden. Zelf gebruik ik Plan Je Budget: http://www.planjebudget.nl maar je hebt ook andere sites zoals bijvoorbeeld hethuishoudboekje.nl.

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 01-11-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!