Een abonnement opzeggen, uw rechten en plichten
We sluiten regelmatig abonnementen af, die vaak jaar in jaar uit worden betaald omdat vergeten wordt ze tijdig op te zeggen. Met een muisklik worden er weer nieuwe abonnementen bijgesloten maar het opzeggen wordt je vaak een stuk lastiger gemaakt. Hoe kun je een abonnement opzeggen en wat zijn uw rechten hierbij ?
Tijdig opzeggen van een abonnement
Vele bedrijven stellen eisen aan de termijn waarbinnen u moet opzeggen. Deze eisen kunt u doorgaans vinden in de algemene voorwaarden van uw contract. Zo kan er bijvoorbeeld gesteld worden dat u 3 maanden voor de afloopdatum van uw contract moet zijn opgezegd. Het is dan ook goed deze termijnen goed in de gaten te houden, dit kunt u natuurlijk doen door de data in een agenda bij te houden, ook is het echter mogelijk gebruik te maken van een internetservice welke u tijdig waarschuwt voor de afloop van een abonnement. Voorbeelden hiervan zijn opzeggen.nu, abonnementenopzeggen.nl en myalert.nl.
Overigens is het verstandig niet tot het allerlaatste moment te wachten met de opzegging van uw abonnement met hier ruim voor de termijn die in de algemene voorwaarden van het contract zijn gesteld mee begint. Niet elke aanbieder is even nauwkeurig in de registratie van ontvangsten van opzeggingen en meer dan eens blijken brieven niet aan te komen. Door tijdig te beginnen kunt u nagaan of uw opzegging ook inderdaad is ontvangen door bijvoorbeeld te vragen om een ontvangstbevestiging of het bedrijf in kwestie nog eens te bellen of zij uw brief inderdaad hebben ontvangen. Is de tijd die u rest hiervoor onvoldoende, dan is het verstandig te zorgen dat u bewijs heeft dat u uw opzegging tijdig verzond, bijvoorbeeld door de brief aangetekend te verzenden met bewijs van ontvangst, de brief per fax te verzenden met ontvangstbevestiging of de brief persoonlijk af te geven en de ontvanger te laten tekenen voor de ontvangst.
Onterecht denken vele mensen dat het niet betalen van een nota of het intrekken van een machtiging hetzelfde als het opzeggen van een abonnement. Helaas is niets minder waar, voor het opzeggen van een abonnement is altijd verdere actie vereist. Het intrekken van een machtiging of het niet betalen zonder dat u verdere maatregelen onderneemt kan uw letterlijk duur komen te staan.
Voorbeeldbrief opzegging abonnement
Er zijn natuurlijk vele mogelijkheden om een abonnement op te zeggen. Hieronder treft u echter een voorbeeldbrief aan welke u zou kunnen gebruiken.
[ Naam bedrijf ]
[ Adres ]
[ Plaats en datum ]
[ Betreft ] Opzegging abonnement
Geachte heer, mevrouw,
Bij deze wil ik mijn [ soort abonnement ] per eerst mogelijk datum opzeggen. Volgens mijn gegevens is dit [datum waarop het contract volgens u afloopt] Mijn gegeven zijn als volgt:
Naam
Adres
Postcode/Woonplaats
Telefoonnummer
E-mailadres
Klantnummer / Contractnummer
Reden opzegging
Graag ontvang ik van u een schriftelijke bevestiging van deze opzegging. Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben dan kunt u natuurlijk altijd contact met mij opnemen op bovengenoemd telefoonnummer.
Met vriendelijke groet
[Naam]
Indien uw opzegging niet wordt geaccepteerd
Doorgaans zal er een goede reden zijn waarom uw opzegging niet zal worden geaccepteerd en zal deze aan u worden doorgegeven. De meeste problemen zullen echter ontstaan door het overschrijden van de opzegtermijn. Indien er echter sprake is van een lange opzegtermijn, bijvoorbeeld 3 maanden, die met enkele maanden wordt overschreden, dan is het niet altijd zo dat het contract dan niet meer opzegbaar is.
Al meerdere malen heeft een rechter besloten dat, bij een lange opzegtermijn opgenomen in de algemene voorwaarden, deze onredelijk bezwarend kan zijn voor een klant. Of dit in uw geval zo is is volledig afhankelijk van alle omstandigheden die meespelen zoals bijvoorbeeld het feit dat u al eerder probeerde het abonnement op te zeggen, de kosten die verbonden zijn aan het voortzetten van het abonnement, de overschrijding van de opzegtermijn en of u op een juiste manier op de hoogte was gebracht van de opzegtermijn. De rechter heeft al vele uitspraken gedaan op dit gebied.
Mocht u van mening zijn dat uw opzegging op juiste gronden wordt afgewezen of dat de afwijzing onredelijk is, dan is het verstandig nader advies in te winnen. Indien u beschikt over een rechtsbijstandverzekering kunt u deze altijd verzoeken zich te buigen over uw opzegging. Beschikt u niet over een rechtsbijstandverzekering dan kunt u altijd extra informatie inwinnen bij het juridisch loket.
Lees verder