nieuws uitgelichtOok zonder accijns en btw heeft Nederland de duurste benzine
Dat de benzineprijzen in Nederland hoger liggen dan in omringende landen zal bijna niemand meer verbazen. De reden is dat Nederland meer accijns en btw over de kale benzineprijs heft dan in andere landen. Maar juli 2008 blijkt ook dat de kale brandstofprijs, dus zonder accijns en btw, in Nederland hoger ligt dan in andere landen in Europa. De reden is onduidelijk: zijn de kosten voor een pomphouder hoger of is er te weinig concurrentie? De politiek lijkt in ieder geval wakker geworden.
De oorzaak dat Nederland zulke hoge brandstofprijzen heeft, in vergelijking met andere landen, is door alle
accijns en de
btw die op benzine en diesel wordt geheven.
Benzineprijzen
In juli 2008 kwamen de cijfers naar buiten van het onderzoek dat de Europese Commissie heeft gedaan naar de kale benzineprijzen, zonder accijns en btw, in landen die behoren tot de Europese Unie. Daaruit blijkt dat de prijzen van kale benzine in Nederland acht eurocent hoger ligt dan het gemiddelde in andere Europese landen. Het grootste verschil in de benzineprijs is tussen Nederland en Zweden: 14 eurocent per liter.
De resultaten van het onderzoek:
Land | Kale prijs 1 liter Euro 95, zonder accijns en btw (in euro's) |
Nederland | 0,75 |
Italië | 0,71 |
Malta | 0,70 |
Griekenland | 0,70 |
Cyprus | 0,70 |
België | 0,69 |
Luxemburg | 0,69 |
Denemarken | 0,68 |
Spanje | 0,68 |
Portugal | 0,67 |
Hongarije | 0,66 |
Tsjechië | 0,66 |
Polen | 0,65 |
Letland | 0,65 |
Litouwen | 0,65 |
Finland | 0,65 |
Slovenië | 0,65 |
Duitsland | 0,64 |
VK | 0,64 |
Frankrijk | 0,64 |
Oostenrijk | 0,64 |
Estland | 0,64 |
Slowakijke | 0,63 |
Roemenië | 0,63 |
Ierland | 0,63 |
Zweden | 0,61 |
Bulgarije | 0,61 |
Politiek
De resultaten van het onderzoek hebben in Nederland, terecht, gezorgd voor onrust onder politieke partijen. VVD, PvdA, ChristenUnie en PVV eisen dat de
Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) opnieuw onderzoek doet naar de brandstofprijzen. De partijen vermoeden namelijk dat er in Nederland te weinig concurrentie is tussen de benzinepompen onderling, waardoor de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden.
De NMa ziet een nieuw onderzoek niet zitten, aangezien zij al in 2005 een scan hebben gedaan naar de benzinemarkt en er toen niks bijzonders uitkwam. Bovendien is er sindsdien weinig veranderd.
Benzinemarkt
De NMa dringt aan op een ander systeem van veilingen, waardoor nieuwe partijen makkelijker toegang krijgen tot de benzinemarkt in Nederland. CDA, VVD en SP willen eventueel grote maatschappijen uit gaan sluiten van deze veilingen.
Maar volgens United Consumers kan die acht cent per liter ook op andere manier verklaard worden. Misschien zijn de kosten van de Nederlandse pomphouder hoger vanwege
precariorechten en
OZB die je in Nederland moet betalen. Ook de
distributiekosten kunnen hier hoger liggen, omdat onze
tankstations relatief klein zijn en daardoor vaker bevoorraad moeten worden.
Wat de werkelijke reden dan ook mag zijn, voor iedereen die het nog duidelijk was: in Nederland betaal je de hoofdprijs voor benzine. Dat geldt zowel voor de kale benzineprijs als de benzineprijs inclusief accijns en btw. Het is tijd dat de politiek daar iets aan gaat doen.
Dit kunnen zijn doen door te kijken waar het verschil van 8 eurocent vandaan komt. Nog beter kunnen zij kijken naar hun beleid van accijns en daar bovenop nog eens btw. Het feit dat Nederland hierin koploper is, rechtvaardigt de vraag of onze regering niet is doorgeschoten in het heffen van deze belastingen.