Waarom is de benzine in Nederland zo duur?

Waarom is de benzine in Nederland zo duur? Waarom is de benzine in Nederland zo duur? En waarom is die prijs niet altijd hetzelfde? De prijs van de benzine in Nederland schommelt al jaren van hoog naar extreem hoog. Begin 2011 steeg de prijs weer tot enorme hoogte en kwam al weer rond de 1,67 euro te liggen voor een litertje loodvrij. Hoe komt het dat die benzineprijs zo hoog is? En heeft een hogere benzineprijs alleen te maken met een hoge olieprijs?

Waardoor stijgt de prijs van benzine?

Er werd begin 2011 voorspeld dat de benzineprijs wel eens tot 2 euro per liter zou kunnen gaan stijgen. Omdat dit soort voorspellingen pas achteraf ingeschat kunnen worden, is daarover niets te zeggen. Feit is wel dat de benzineprijs begin 2011 enorm steeg. In 2009 was dat ook het geval, toen euro loodvrij naar 1,69 euro per liter ging en voor een liter diesel 1,50 euro betaald moest worden. Toen echter kostte een vat ruwe olie (waar benzine en diesel uit worden gemaakt) wel 50 dollar meer. De reden waarom de prijs van benzine dus zo opgedreven wordt, heeft deels te maken met de ruwe olieprijs. Begin 2011 moest voor een vat zon 100 dollar betaald worden. En dat is veel meer dan in een tijd dat de benzine minder kost. In 2008 kostte een vat ruwe olie overigens maar liefst 147 dollar. Maar wie toen aan de pomp stond betaalde niet zoveel als nu.

Hogere accijnzen bepalen vooral de prijs van benzine in Nederland

Dus is het niet alleen de prijs van die ruwe olie die de prijs van benzine en diesel ophoog stuwt. In tegendeel zelf, want in 2008 was de prijs van die grondstof veel hoger, maar hoefden mensen geen 1.70 voor een liter ongelood euro te betalen. De belangrijkste reden waarom benzine zo duur is, is omdat de regering de accijnzen weer eens heeft verhoogd. Voor elke liter benzine die wordt gekocht moet ook 19 procent BTW worden betaald. En die stijgt ook als het totaalbedrag per tankbeurt hoger is. Dus ook daar strijkt de overheid veel meer geld op bij een simpele tankbeurt. Door die eigenlijke dubbele stijging gaat de prijs van autobrandstof sneller omhoog dan dat de olieprijs stijgt.

Waarom accepteren mensen die hoge brandstofprijzen?

Hoewel in veel landen mensen de straten opgaan omdat de kosten van het dagelijkse leven enorm stijgen, lijkt Nederland te berusten in al die zaken die de regering doorvoert. Want de hoge benzineprijs is dus gewoon aan de regering te wijten en niet alleen aan de olieproducerende landen. In 2009 werd er nog massaal gestaakt door vrachtwagenchauffeurs die hele snelwegen afzetten door heel langzaam te gaan rijden, omdat de benzineprijzen zo hoog waren, Nederland lijkt nu te berusten in de graaicultuur van de overheid. Terwijl 2/3 deel van de prijs van de benzine naar de overheid gaat. Wie dus een liter benzine koopt van 1,70 euro, stort daarvan direct 1,13 euro in de kas van de overheid. Slecht 0,57 euro gaat naar de benzine zelf. Om die reden is het in andere landen ook veel goedkoper tanken.

Waarom is de prijs van ruwe olie gestegen?

Dat de prijs van ruwe olie zo is gestegen, heeft te maken met de al vroeg ingevallen winter van eind 2011, begin 2011. In veel delen van Noord-Amerika worden woningen nog met stookolie verwarmd. Er is dus veel meer vraag naar stookolie en de OPEC landen verhogen in het geval van meer vraag hun prijs. Ook de koers van de dollar is bepalend. Olie wordt gekocht met dollars, maar die dollar is niet veel waard anno 2011. Omdat er daardoor in verhouding minder geld binnenkomt (niet in het aantal dollars, maar wel in de waarde daarvan) hebben de olieproducerende landen de prijs van ruwe olie omhoog gegooid.

Benzineprijs november 2014

De benzineprijs daalde in november 2014 opeens weer fors. De prijzen aan de pomp lagen rond de 1,60, terwijl ze in de maanden ervoor wel tot 1,80 waren gestegen. De prijs van ruwe olie was daar debet aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad
  • OPEC

Reageer op het artikel "Waarom is de benzine in Nederland zo duur?"

Reacties

Dylan, 14-11-2012 00:18 #3
Nederland is gewoon een zwak land en we pikken alles. Zwakte zit in de Nederlandse cultuur is overigens altijd zo geweest. Lekker achter de grote jongens aanlopen in de EU, dat 't Nederlandse volk moet zwoegen is niet belangrijk.

Ruud, 15-08-2012 13:57 #2
Het is niet te geloven hoe we hier uitgemolken worden, als ik tegen mijn kennissen in Frankrijk vertel hoe duur de benzine hier is en dan ook nog wegenbelasting, wat daar al jaren niet meer bestaat, staan ze echt met hun oren te klapperen, mooi dat Europa, benzine prijs in Frankrijk 1,57, Luxemburg, 1,36 en geen wegenbelasting betalen in Frankrijk, man iemand van de politici dit uitleggen. En het milieu, waarom worden mensen gestraft als zij schoon willen rijden, log, absurd gewoon, ben benieuwd welke politicus het lef heeft om dit aan de gewone man uit te leggen.

Gerard, 29-03-2012 23:13 #1
Ik vind het belachelijk dat wij Nederlanders telkens weer genept worden, is de smoes niet dat de brandstof zo duur is omdat auto rijden slecht voor het milieu is tewijl het openbaar vervoer niet te betalen is. We hebben ook door de wegenbelasting niet de keus om naast de fiets een auto geduldig te laten staan. Volgens mij heeft de politiek ter compensatie van het mindere verbruik van nieuwe auto's de prijs van brandstof duurder gemaakt, omdat zij anders de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen! En ja het is waar Europa kost ook heel veel geld misschien met een benzine prijs van 3 euro en werken tot je dood komen we er wel uit. Sterkte Nederland!

Infoteur: Singalees
Laatste update: November 2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Benzineprijs
Reacties: 3
Schrijf mee!