InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Betaalmanieren in het betalingsverkeer

Betaalmanieren in het betalingsverkeer

Geef mij jouw mooiste kip dan krijg jij van mij een konijn. Die zogenaamde ruilhandel was ooit een manier van betalen toen er nog geen geld bestond. Ook allerlei andere goederen en voorwerpen verwisselden zodoende in de ruilhandel van eigenaar. Maar zoals de ruilhandel plaats maakte voor andere betalingswijzen lijkt het er op dat ook het betalen met geld zal verdwijnen. Een groot deel van de twintigste eeuw werd loon en salaris nog contant uitbetaald totdat die betaalmanier werd vervangen door giraal betalen via een bank. Daarna zijn nog diverse nieuwe manieren van betalen ontwikkeld.

Klantvriendelijke betaalmanieren

Er bestaan verschillende betaalmanieren om het de klant makkelijk te maken om rekeningen te voldoen. Een aantal daarvan vergen enige handigheid om met een computer om te kunnen gaan maar de systemen zijn meestal zo klantvriendelijk mogelijk gemaakt en snel te leren.

Betalen via automatische incasso

Een weinig aandacht kostende manier van betalen is via een automatische incasso. Betalingen die per maand of andere regelmaat moeten worden verricht gaan vaak via dat systeem. De betaler vult dan een machtiging in waarna de betaling automatisch wordt verricht. Dit is een makkelijke manier voor het voldoen van bijvoorbeeld de maandelijkse huur of hypotheek en ook lidmaatschappen en abonnementen of andere regelmatig terugkomende nota’s voor bijvoorbeeld internet en telefoon.

Acceptgiro

Een lange tijd veelvuldig toegepaste maar steeds meer in onbruik geraakte betaalmanier is met acceptgiro waarbij op een kaart een aantal zaken wordt ingevuld en waarmee een rekening kan worden voldaan. Soms is die kaart al voorbereid en hoeft maar weinig te worden ingevuld. Naast de naam van het bedrijf, waar aan betaald moet worden, komen het rekeningnummer, het bedrag en eventuele kenmerken voor, alsmede persoonsgegevens van de betaler. Na het plaatsen van een handtekening kan de acceptgiro naar de bank worden verstuurd. Maar tegenwoordig wordt dikwijls, aan de hand van de gegevens op de kaart, betaald via internetbankieren. Betalen met acceptgiro komt steeds minder voor nu er nieuwere betaalmanieren zijn.

Internetbankieren

Nieuwe betaalmanieren gaan via internet. Met internetbankieren kunnen alle bankzaken van huis uit via de computer worden geregeld. Bij internetbankieren heeft de klant direct overzicht op alles wat met zijn rekeningnummer te maken heeft. Maar online betalen brengt risico’s met zich mee wat de privacy betreft. Banken hebben echter beveiligingssystemen om de privacy te waarborgen en de consument moet er mede voor zorgen dat zijn gegevens niet in verkeerde handen vallen. De systemen die daarbij worden gebruikt zijn per bank verschillend. Sommigen gebruiken een kaartlezer en anderen werken via een TAN-code die via een sms wordt verstuurd of werken via een Digipass.

Creditcard

Ook kunnen betalingen via internet worden voldaan met een creditcard en kan deze worden gebruikt voor aankopen in winkels of kunnen telefonisch reserveringen worden verricht voor bijvoorbeeld een hotel. Niet alle winkels accepteren overigens creditcards. De winkels waar dit wel het geval is zijn herkenbaar aan een speciaal logo. Met een creditcard kan ook geld worden opgenomen bij een geldautomaat.

Chipknip

Voor kleine bedragen is het lange tijd gebruikelijk geweest om af te rekenen met een chipknip die opgeladen werd bij een oplaadpunt dat meestal naast een geldautomaat te vinden was. De chipknip was vooral makkelijk bij telefooncellen of parkeerautomaten en kon worden gebruikt zonder pincode in te toetsen.

iDEAL

iDEAL is een systeem om online aankopen per internet af te rekenen. Bij de bestelling via een internetwebsite kan worden aangegeven met iDEAL te willen betalen en selecteert de betaler zijn bank en logt daar op in. Daarna wordt de betaling goedgekeurd en wordt meteen een bevestiging van de bank ontvangen. Betalen met iDEAL is vertrouwd en veilig.

IBAN

Grensoverschrijdende betalingen kunnen tegenwoordig vooral eenvoudig gebeuren met IBAN (International Bank Account Number). Het IBAN bevat:
  • Landcode bestaande uit twee letters.
  • Controlegetal bestaande uit twee cijfers.
  • Rekeningidentificatie bestaande uit maximaal 30 cijfers en letters.

Voor een betere leesbaarheid worden die gegevens in groepen van vier tekens weergegeven. Inmiddels is het ook gebruikelijk om bij binnenlandse betalingen het IBAN-systeem te gebruiken met uitzondering van rekeningnummers van goede doelen die vaak veel korter zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Internetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealInternetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealHet kopen op het internet raakt in ons land steeds meer ingeburgerd. Internetbankieren groeit in Nederland als kool. Als…
Efficiency in het betalingsverkeerEfficiency in het betalingsverkeerManieren van betalen brengen verwerkingskosten met zich mee. De ontwikkelingen in het betalingsverkeer zijn daarom in be…
Het gevaar van internetbankierenHet gevaar van internetbankierenInternetbankieren biedt veel gemak, maar het brengt ook extra gevaren met zich mee. Zodra iemand beschikt over uw inlogg…
Een zakelijke rekening openen, waar moet ik op letten?In tegenstelling tot een privé rekening is er bij een zakelijke rekening vaak sprake van transactiegebonden kosten. Denk…
Banken & met Visa betalen via een internet kassaBanken & met Visa betalen via een internet kassaIn Nederland is iDeal de meest gebruikte betaalmethode voor online aankopen en online betalen. Maar iDeal heeft ook zijn…
Bronnen en referenties
  • http://www.storten-met-ideal.nl/andere-betaalmanieren/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Internetbankieren
  • http://www.ideal.nl/betalen/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/International_Bank_Account_Number

Reageer op het artikel "Betaalmanieren in het betalingsverkeer"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 05-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Betalingsverkeer
Schrijf mee!