InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Efficiency in het betalingsverkeer

Efficiency in het betalingsverkeer

Efficiency in het betalingsverkeer Manieren van betalen brengen verwerkingskosten met zich mee. De ontwikkelingen in het betalingsverkeer zijn daarom in belangrijke mate gericht op efficiency om die kosten zoveel mogelijk te beperken. Nieuwe betaalmanieren staan ons te wachten waarbij de portemonnee niet meer nodig is. Manieren van in rekening brengen en betalen zullen steeds meer computerwerk worden. Waar voorheen veel invulwerk aan te pas kwam zullen slechts enkele muisklikken tot het gewenste resultaat leiden. Die systemen besparen tijd en mankracht wat voor de consument financieel voordeel oplevert.

Portemonnee met geld steeds minder gebruikt

Verbetering van de efficiëntie aan de toonbank heeft al veel resultaat opgeleverd. Het stimuleren van betaling op elektronische wijze en het terugdringen van betalen met contant geld heeft er bij veel consumenten voor gezorgd dat de portemonnee weinig meer wordt gebruikt. De kosten van contant geld in omloop brengen en houden zijn hoog. Het in circulatie brengen van munten en bankbiljetten en het beveiligen kost veel materiaal en mankracht. Ook het regelmatig vullen van geldautomaten en de afhandeling van geld bij winkeliers en kasopmaak is tijdrovend en daardoor kostbaar.

Efficiency en betalen

Steeds meer dingen worden op afstand afgerekend door middel van overschrijven of automatische incasso via machtigingen. Sommige van die betaalwijzen zijn efficiënter dan andere. Minder efficiënt bij het betalen op afstand is het gebruik maken van papieren nota’s en acceptgiro’s. Efficiënter is de betaalmanier via elektronische alternatieven door geld over te maken via internetbankieren. Ook het automatisch overmaken van geld is een efficiënte manier waarbij slechts één keer een machtigingsformulier hoeft te worden ingevuld. Na toezending naar een bedrijf of organisatie worden betalingen daarna vanzelf geregeld.

Convenant Betalingsverkeer is basis voor meer efficiency

Om de efficiëntie in het betalingsverkeer te vergroten heeft een aantal partijen in het verleden een Convenant Betalingsverkeer gesloten. Die overeenkomst is op 17 november 2005 aangegaan door winkeliers, banken, horeca en de olie-industrie. Een belangrijke groepering daarbij zijn de zogenaamde toonbankinstellingen. Daartoe behoren ambulante handel (zoals bloemenstalletjes, huis-aan-huisverkoop, kiosken, kraamverkoop, markten, snackbars) en benzinestations, horeca, kappers, musea, openbaar vervoer, winkels enz. De belangrijkste manier van betalen in het betalingsverkeer van de toonbankinstellingen was lange tijd contant geld.

Streven naar nog meer efficiency

In de Convenant Betalingsverkeer werd een geringe korting overeengekomen voor pintarieven en werden afspraken gemaakt voor zowel de efficiëntie als de veiligheid van het betalingsverkeer met in hoofdzaak het stimuleren van elektronisch betalen en terugdringen van contante betalingen. Voor dit doel werd ook speciaal de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen opgericht. Later werden nog nadere overeenkomsten en akkoorden ondertekend. Dat alles heeft geleid naar steeds meer streven van banken naar snellere verwerking van betaaltransacties met als doel dat de ontvangende partij sneller over de overgeboekte gelden kan beschikken. In dit streven zijn de banken in overleg met De Nederlandse Bank. Het streven richt zich daarbij op elektronische overschrijvingen, iDEAL-transacties en pinbetalingen.

Nederland is Europa vooruit

Ook de uniformering van het Europese betalingsverkeer is gunstig voor de efficiëntie. Terwijl voorheen elk land zijn eigen bankverkeer en betalingsregels had vind incasso nu overal op dezelfde manier plaats. Dat geeft efficiency en toekomstmogelijkheden om nog verder te automatiseren met lagere verwerkingskosten die de consumenten ten goede komen. Het Nederlandse betalingsverkeer loopt daar aardig in voorop en kan momenteel door die efficiëntie gezien worden als voorbeeld voor de rest van Europa.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • http://www.dnb.nl/betalingsverkeer/mob/actuele-onderwerpen/maatschappelijke-efficiency/
  • http://www.euroforum.nl/blog/nederland-loopt-voorop-betalingsverkeer/
  • http://www.sepa.nl/nieuws/overzicht/algemeen/165-naar-een-betalingsverkeer-zonder-grenzen
  • http://www.efficientbetalen.nl/view.cfm?page_id=11153

Reageer op het artikel "Efficiency in het betalingsverkeer"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 14-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Betalingsverkeer
Schrijf mee!