Veiligheid in het betalingsverkeer
Fraude in het betalingsverkeer kost jaarlijks vele miljoenen. Banken zijn echter steeds beter in staat om fraude vroegtijdig te ontdekken en te voorkomen. Daardoor dalen de cijfers met betrekking tot de fraude ook al blijven ze relatief hoog. Ook consumenten zijn zich steeds bewuster van mogelijke fraude en nemen daar maatregelen voor. Instanties die betrokken zijn bij het betalingsverkeer geven tips en informatie hoe fraude te voorkomen is.
Onderwerpen met betrekking tot veilig bankieren
Voor alle partijen die aan het betalingsverkeer deelnemen is veiligheid een voorname eis. In het streven naar veilig
bankieren speelt een aantal onderwerpen mee.
Strikte toepassing van maatregelen
Voor een goede beveiliging door technische en organisatorische maatregelen is het van groot belang dat die op een juiste wijze worden toegepast door banken, consumenten en bedrijven.
Identiteitsfraude
Veel beveiligingsmaatregelen zijn gericht op identiteitsfraude. Bij identiteitsfraude wordt gebruik gemaakt van de identiteit van een bepaalde persoon. Onder die identiteit vallen in dit verband de persoonlijke gegevens die op criminele wijze zijn bemachtigd.
Manieren van frauderen
Criminelen vinden diverse manieren om te frauderen zoals bijvoorbeeld:
- Bestellingen doen op naam van een slachtoffer.
- Een rekening openen van een slachtoffer en daarna schulden aangaan op naam van het slachtoffer.
- Papieren met persoonsgegevens uit een brievenbus hengelen.
Voorkomen identiteitsfraude door banken
- Enkele maatregelen die banken nemen om fraude te voorkomen zijn:
- Bevestigingen verzenden die door de klant gecontroleerd kunnen worden.
- Een geldig identiteitspapier vragen aan de klant.
- Passen, codes en wachtwoorden los van elkaar versturen of persoonlijk laten ophalen.
Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer
Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) richt zich er vooral op dat de maatschappelijke efficiëntie van het betalingsverkeer in Nederland wordt bevorderd. Daarbij is veiligheid ook een belangrijk onderwerp. Het MOB heeft een speciale werkgroep opgericht om de veiligheid te bevorderen. Onder voorzitterschap van
De Nederlandse Bank kent de MOB de volgende deelnemers:
- Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen
- Centrale Samenwerkende Ouderenorganisaties
- Chronisch zieken en Gehandicapten Raad
- Consumentenbond
- Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang
- Gebruikersplatform Betalingsverkeer
- Koninklijk Horeca Nederland
- MKB-Nederland
- Nederlandse Vereniging van Banken
- Raad Nederlandse Detailhandel
- Nederlandse Thuiswinkel Organisatie
- Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie
Waarnemers zijn:
- Ministerie van Financiën
- Ministerie van Economische zaken
- Currence
Organisaties en samenwerking
Sinds 2011 is een samenwerkingsverband van banken, Openbaar Ministerie en politie actief om het opsporen en vervolgen van fraude met internetbankieren te verbeteren. Dat samenwerkingsverband heet de Electronic Crime Task Force (ECTF). Daarnaast speelt de Nederlandse Vereniging van Banken een rol in de veiligheid. Die organisatie heeft samen met de Consumentenbond en met nauwe betrokkenheid van het MOB een aantal uniforme veiligheidsregels voor particulieren opgesteld.
Fraude voorkomen door consumenten
Die veiligheidsregels komen er op neer dat codes geheim moeten worden gehouden en diefstal en oneigenlijk gebruik van de bankpas moet worden voorkomen. De gebruikte apparatuur moet veilig zijn. De bankrekening kan beter regelmatig gecontroleerd worden op mogelijk misbruik. In alle gevallen dient direct aan de bank gemeld te worden als er iets niet in de haak is.
Contactloos en mobiel betalingsverkeer
Veiligheid bij het gebruik van contactloos en mobiel betalingsverkeer wordt vooral verkregen door een toegangscode als pincode of wachtwoord op het apparaat te zetten. Omdat systemen vaak wijzigen is het belangrijk dat alles up to date is. Door te voorkomen dat anderen mee kunnen kijken blijven de gegevens geheim. Mocht er toch iets mis gaan dan is het belangrijk om direct de juiste maatregelen te nemen naar de bank en telecomprovider om zo nel mogelijk te kunnen blokkeren. Uiteraard moet de internetverbinding betrouwbaar zijn en is gebruik van antivirus software noodzakelijk. Wat niet meer nodig is kan om veilig te kunnen blijven werken beter worden verwijderd.
Lees verder