InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Het gevaar van internetbankieren

Het gevaar van internetbankieren

Het gevaar van internetbankieren Internetbankieren biedt veel gemak, maar het brengt ook extra gevaren met zich mee. Zodra iemand beschikt over uw inloggegevens kunnen ze veel schade aanrichten. Door Phishing zijn deze gegevens te achterhalen. Daarnaast vormen wij zelf een gevaar, want het geld wordt veel eenvoudiger uitgegeven doordat het bestellen via het internet eenvoudiger is geworden. In de nabije toekomst zal het verzenden van bankafschriften een uitzondering vormen op het beleid van de banken. De nadruk komt te liggen op het internetbankieren. Dit biedt gemak voor de klanten en een grote kostenbesparing voor de banken. De klanten kunnen zeer eenvoudig hun bankzaken beheren, maar hierin schuilt ook een gevaar. Criminelen worden steeds creatiever in het achterhalen van uw inloggegevens. Dit doen zij door phishing.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van fraude waarmee criminele gegevens proberen te achterhalen die ze kunnen gebruiken om u geld afhandig te maken. Eén van de bekendste vormen is de nepmails die vaak gestuurd worden die zogenaamd afkomstig zijn van de ING. In de mails zit een link naar een site die veel lijkt op de website van de bank. In de mail worden de klanten verzocht om de inloggegevens in te voeren op de nepsite. Op deze manier kunnen de criminelen uw rekening gaan beheren.

Met internetbankieren wordt het geld eenvoudiger uitgegeven

Steeds vaker worden er goederen besteld via het internet. Het uitgeven van geld wordt laagdrempeliger waardoor er meer wordt uitgegeven. Een voordeel van internetbankieren is dat u altijd inzicht hebt in uw financiën. U kunt altijd uw rekening raadplegen en het saldo op uw bankrekening controleren. Toch is het eenvoudiger en aanlokkelijker om meer geld uit te geven.

Bestellen op het internet

Door de huidige mogelijkheden met het internetbankieren is het eenvoudiger geworden om bestelling te plaatsen op het internet. Met iDEAL kunt u eenvoudig betalen bij alle webwinkels door in te loggen op uw eigen bankrekening. De meeste aankopen worden nu nog verricht in de winkels, maar de verwachting is dat het online kopen in de toekomst de overhand gaat nemen.

Geen bankafschriften meer, alles is online te benaderen

De banken zullen bankafschriften in de toekomst alleen nog verstrekken tegen betaling. De banken hebben in eerste instantie hun klanten gestimuleerd om over te stappen naar het internetbankieren. Zodra de meerderheid van de rekeninghouders zijn overgestapt naar het internetbankieren, zullen de banken het de klanten steeds kostbaarder maken om nog bankafschriften te ontvangen. Uiteindelijk zullen alle klanten over moeten stappen.

Hoe werkt iDEAL?

Op het moment dat u besloten hebt om iets op het internet te kopen, komt u vaak terecht op een scherm van iDEAL, waar u uw eigen bank kunt selecteren. Vervolgens komt u op schermen terecht die u kunt vergelijken met het internetbankieren via uw eigen bank. Via iDEAL moet u de betaling accorderen door middel van uw inloggegevens die u gebruikt voor het internetbankieren. Vervolgens krijgt de winkelier de bevestiging dat de betaling verricht is. Het bedrag wordt gelijk van uw saldo afgeschreven. De betaling is te vergelijken met het verrichten van een pinbetaling.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het gevaar van internetbankieren"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 20-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!