De nadelen van crowdfunding
Crowdfunding wordt alom geprezen en gepresenteerd als de ultieme manier om kapitaal te creëren voor jouw ideeën en investeringen als ondernemer. Maar deze wijze van financiering is niet ideaal en en zijn zeker haken en ogen om rekening mee te houden. Wanneer is crowdfunding geen goed middel als bedrijfsfinanciering en is deze methode van financiering voor jouw bedrijf geschikt?
Wat wordt er bedoeld met crowdfunding?
Met crowdfunding wordt gerefereerd naar het inzamelen van geld van sponsoren voor een bepaald idee, investering of bedrijfsplan via een crowdfundingplatform. In ruil voor een donatie ontvangen de sponsoren in de toekomst een kleine dienst of product ter tegemoetkoming. Door het bepalen van het streefbedrag kun jij jouw plannen en ideeën realiseren, bouw je naamsbekendheid op en blijft er geen restschuld over. Vanwege deze voordelen is crowdfunding razend populair. Er zijn echter ook nadelen verbonden aan deze manier van financieren.
De nadelen van crowdfunding
Aan crowdfunding zijn ook nadelen verbonden, hoewel hier weinig aandacht aan besteedt wordt. Om te voorkomen dat je als ondernemer kiest voor crowdfunding in een verkeerde situatie, hier enkele zaken die als nadeel van crowdfunding beschouwt kunnen worden.
Crowdfunding is niet voor ieder concept geschikt
Creatief ondernemen, groene ideeën of vernieuwende inzichten zijn interessant, uniek en populair bij de consument. Deze ideeën hebben dan ook grote kans om krediet te kunnen regelen door middel van crowdfunding. Echter zijn veel investeringen of ideeën van bedrijven helemaal niet 'verkoopbaar' of interessant voor de consument. Deze ideeën zullen dan ook niet succesvol zijn in een crowdfundingcampagne. Niet iedere investering en niet ieder bedrijf kan dus aanspraak maken op deze manier van financieren.
Crowdfunding eist groot campagnevoeren
Om genoeg donaties te creëren en dus het streefbedrag van de campagne te behalen, moet veel gebruik worden gemaakt van promotie via bijvoorbeeld social media kanalen. Indien het streefbedrag namelijk niet wordt behaald, wordt er ook geen geld uitgekeerd. Het is dus van belang om je als ondernemer te specialiseren in marketing via social media, of iemand in te huren die hier verstand van heeft. Dit kan wel weer geld kosten.
Ook crowdfunding kost geld
Je betaalt om een crowdfundingactie op te starten. Dit is begrijpelijk, aangezien de crowdfundingplatformen ook niet voor niets werken. Echter loop je wel het risico dat de campagne niet succesvol is, terwijl je wel het geld betaalt voor het opzetten van de campagne en er tijd en moeite in investeert. Hoeveel het bedrag is verschilt per platform, maar je kunt zeker rekenen op een paar honderd euro.
Veel concurrentie
Crowdfunding is erg populair en we zien steeds vaker crowdfundingcampagnes. Het risico hierbij is echter dat er teveel concurrentie ontstaat en dat dus steeds minder campagnes succesvol zijn. De markt raakt verzadigd. Opnieuw is uniek zijn en originaliteit erg belangrijk, om je te onderscheiden van de massa.
Crowdfundingcampagne of niet?
Of je als ondernemer kiest voor crowdfunding als financieel middel is helemaal aan jou. Het is vooral belangrijk om te bekijken of crowdfunding als financiering past bij jouw bedrijfsvisie en de plannen. Is het concept verkoopbaar aan de consument, kun je jezelf onderscheiden van de massa? En heb je het publiek om een succesvolle campagne neer te zetten via bijvoorbeeld social media en blogs? Indien je op al deze vragen 'ja' kunt beantwoorden, kun je overwegen om geld in te zamelen via crowdfunding en profiteren van de voordelen van deze wijze van financieren.