Investeren in crowdfunding en op welke platformen?
Crowdfunding, steeds meer bedrijven en particulieren starten een crowdfundactie om een bepaalde financiering rond te krijgen. Ondernemers gaan op zoek naar investeerders die willen investeren in het project. Dit gebeurd via diverse websites / platformen. Wanneer er een duidelijke feeling met de crowdfunder is, is de kans op een storting een stuk groter. En, alle beetjes helpen. Geen idee waar dit over gaat? Lees dan snel verder.
Wat is crowdfunding
Crowdfunding is een nieuwe manier om een project te financieren. Vroeger financierde je iets door naar een financiële intermediair te gaan. Met een beetje geluk kon je dan een lening krijgen. Met veel geluk zag de intermediair iets in het project en besloot hij om het idee volledig te financieren. Die tijden zijn sinds de crisis een beetje voorbij. Tegenwoordig is het hot om via het internet de financiering rond te krijgen. Het idee? Je start een crowdfundactie, stelt al je contacten op de hoogte en iedereen kan een bedrag naar keuze inleggen. De actie duurt een bepaalde tijd en het is de bedoeling dat binnen dat tijdsbestek met elkaar tot het bedrag gekomen wordt.
Overigens is via crowdfunding niet altijd geld gemoeid. Het uitwisselen en aanbieden van kennis en materialen valt ook onder de noemer crowdfunding.
Waarom investeren in crowdfunding
Bijvoorbeeld, je hebt een winkel die op het randje van faillissement hangt. Je hebt schulden en al een hypotheek, dus een nieuwe lening kun je wel vergeten. Toch wil je niet opgeven en een doorstart maken. Je doel is om € 15.000,- op te halen, zodat je in ieder geval de openstaande schulden kunt betalen. Je contacteert mensen om je heen en de lokale media. En dan is het wachten tot de mensen hun donatie plaatsen.
Het grote voordeel van crowdfunding is dat je niet opnieuw een lening aan gaat. De mensen die het project steunen zijn of direct betrokken bij jou als persoon, of zien duidelijk iets in het project. Het geld dat binnengehaald wordt, is een gift, dus de tijd van rentes en terugbetalen is voorbij. Daarnaast komt je (bedrijfs)naam weer in de media en die naamsbekendheid kan zich weer ontwikkelen tot nieuwe klanten. Zo creëert crowdfunding een duidelijke win-winsituatie.
Websites om te investeren in crowdfunding
Onderstaande websites geven je meer informatie over het financieren of het zelf investeren m.b.t. crowfunding:
- Leapfunder: wanneer je nog in de beginfase van je technisch crowdfundingproject zit, ben je op deze site aan het juiste adres. Van investeerders wordt verwacht dat ze minimaal een paar 1000 euro in een bedrijf steken. Investeerders ontvangen hiervoor een aandeel. De waarde hiervan wordt duidelijk na de startup.
- WeKomenErWel: wanneer je hier je crowfundingsactie onderbrengt, kun je rekenen op een inleg van minimaal 250 euro per investeerder. WeKomenErWel richt zich voornamelijk op projecten die vallen onder Maatschappelijk verantwoord ondernemen.
- SellanApp: iets specifieker, maar ook het benoemen waard, SellanApp. Wanneer je een mobiele app gefinancierd wil hebben, kun je hier terecht. Alleen al als je een idee hebt, kun je hier terecht. Bij voldoende donaties zoekt het platform contact met een ontwikkelaar en wordt de app ontwikkeld.
Opmerkelijke crowdfunding projecten
Het opstarten van een duurzaam televisiekanaal
Themakanaal Ecoland.tv wilt door middel van een crowdfundingproject financiële middelen binnenhalen om te beginnen met uitzenden. Ecoland.tv is een digitaal kanaal waar duurzaamheid centraal staat. Het doel van Ecoland.tv is om 20.000 euro te verzamelen. Medeoprichter en starter van deze actie is Reinier van den Berg, bekend als RTL 4-weerman. Het doel van de televisiezender Ecoland.tv is om te laten wat er wereldwijd te vinden is op televisie en internet op het gebied van duurzaamheid.
Naast Reinier van den Berg hebben Robbert Ruttten en Rob Overman ook leiding over het bedrijf. De verantwoordelijke op het gebied van grafisch ontwerp zijn Frank Langedijk en Robbert Hemmen. Iedereen kan meedoen en investeren in dit crowdfundingproject tot en met 28 september 2014 via het platform Oneplanetcrowd.
Het realiseren van een eigen film
In 2011 was het doel van Eddy Terstall om 20.000 euro op te halen door middel van een crowdfundingproject. Met deze actie wou hij geld binnenhalen om een eigen korte film te kunnen financieren. Een aantal weken voor de deadline van de actie had Eddy slechts 2.000 euro bij elkaar verzameld. Hierop veranderde Eddy Terstall van koers, hij besloot om voor iedere donatie een mini-movie te maken (Twittflicks genoemd). Voor een donatie vanaf 10 euro ontvingen fans een mini filmpje van 10 seconden. Die verspreidde Eddy vervolgens op het prikbord van hun Facebook-account. De media ging zijn opmerkelijke crowdfundingactie publiceren in kranten en op internet. Hierdoor ging zijn investering van slechts 2.000 euro naar 120.000 euro in twee weken tijd. Met dit grote bedrag kon hij in één klap een lange film maken.
Juridische kosten financieren
De Nederlandse onderzoeksjournalist Brenno de Winter heeft de afgelopen jaren vele gaten in de OV-chipkaart bloot gelegd. Het OM (Openbaar Ministerie) zag Brenno hierdoor als een verdachte die strafbare feiten pleegde. Deze beschuldigingen brachten vele juridische kosten met zich mee, maar ook werd hij afgeleid van zijn werk op het gebied van journalistiek. Om deze redenen nam Brenno samen met Nu.nl, Webwereld, PC-Active en Geenstijl het initiatief om zijn juridische kosten te crowdfunden. Slechts binnen 1 uur en 52 minuten werd zijn project volledig gefinancierd (2500 euro). De media ging aandacht besteden aan zijn project, waardoor er nog vele donaties binnen kwamen. In totaal kende het project 247 donateurs die bij elkaar 7478 euro opbrachten.