Voor- en nadelen van crowdfunding voor ondernemers
Crowdfunding is al sinds 2000 erg populair, maar wint anno 2014 nog steeds aan populariteit. Crowdfunding is een methode van financiering voor ondernemers die een nieuw initiatief, campagne, bedrijf of idee willen realiseren. Crowdfunding kan een effectieve methode van financiering zijn. Maar wel is het van belang op de hoogte te zijn van de verschillende voor- en nadelen bij crowdfunding.
Hoe werkt crowdfunding?
Crowdfunding is een nieuwe manier van het realiseren van budget voor een campagne of bedrijf bijvoorbeeld. In veel gevallen gaat het om starters, maar deze methode van financiering kan ook interessant zijn bij het doen van verschillende investeringen. Crowdfunding werkt als volgt. Je presenteert je ideeën op een platform voor crowdfunding, waar geïnteresseerden jou als het ware kunnen 'sponsoren' voor bepaalde producten of diensten. Je kunt op die manier het ingestelde streefbedrag proberen te behalen. Indien dit streefbedrag is gehaald wordt het bedrag uitgekeerd en kun jij jouw bedrijf opstarten of investering uitvoeren. Vervolgens kun jij de sponsors hun producten of diensten leveren. Op die manier biedt crowdfunding dus een unieke samenkomst van ondernemer en consument en maakt zo de financiering voor nieuwe bedrijven mogelijk.
Voordelen crowdfunding
Crowdfunding is erg populair en dit is begrijpelijk als we kijken naar de vele voordelen die deze methode van financiering biedt. Voordelen zijn onder andere:
Kosteloze wijze van financiering
Crowdfunding is in feite kosteloos, in de zin dat je geen directe schulden maakt. In tegenstelling tot bij een lening bij de bank, kun jij de 'kredietverstrekker' of sponsor terugbetalen in goederen of diensten. De kosten voor deze goederen of diensten heb je uit dit krediet verkregen. Zo kun je je eerste materialen en andere benodigdheden in feite kosteloos aanschaffen, zonder te blijven zitten met een restschuld.
Direct contact met de consument
Via crowdfunding heb je direct contact met de consument. Op die manier is het makkelijk een beeld te krijgen van de interesse in jouw product en de markt die er is voor jouw ideeën. Veel succes via crowdfunding betekent daarmee ook dat je gerustgesteld kunt beginnen aan jouw onderneming.
Naamsbekendheid opbouwen
Door crowdfunding in te zetten en dit te promoten door middel van online marketing en social media, zet jij jouw bedrijf en product of diensten al direct op de kaart. Aangezien crowdfunding momenteel (2014) erg populair is, is de kans groot dat veel mensen al van jouw product hebben gehoord voor het ook maar gerealiseerd is. Naamsbekendheid is een belangrijke factor voor succes, dus dit is een groot bijkomend voordeel van crowdfunding.
Nadelen crowdfunding
Uiteraard zijn er ook enkele nadelen verbonden aan deze wijze van financiering. Nadelen van crowdfunding zijn onder andere:
Niet elk idee is geschikt
Het is niet altijd mogelijk om gebruik te maken van crowdfunding, omdat het simpelweg om een 'niet-verkoopbare' dienst of product gaat. Hippe, moderne ideeën of producten zijn erg populair, maar technische installaties of ICT diensten zijn voor crowdfunding niet erg geschikt. Dat maakt het in sommige gevallen onbruikbaar.
Niet halen streefbedrag
Wanneer het streefbedrag dat jij hebt opgesteld voor jouw idee niet gehaald wordt, ook al is het streefbedrag bijna gehaald, dan wordt het opgehaalde geld niet uitgekeerd. Wees dus zeker dat je niet te hoog inzet.
Crowdfunding te populair
Crowdfunding is anno 2014 razend populair. Dat betekent helaas niet alleen meer aandacht vanuit consumenten, maar ook meer bedrijven die deze methode aanwenden. En dat betekent uiteraard hogere concurrentie. Voor een kans op financiering via crowdfunding is veel promotie en uiteraard een origineel idee dus noodzakelijk.