InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Wat betekent Mifid voor u als particulier

Wat betekent Mifid voor u als particulier

Wat betekent Mifid voor u als particulier Per 1 november 2007 is Mifid 1 in werking getreden. Deze Europese regelgeving heeft een sterke invloed op beurzen en beleggers. Wat betekent Mifid 2 voor u in 2018? Wat voor belegger bent u en hoe stelt u uw beleggersprofiel op? Bent u een conservatieve belegger of een defensieve belegger, neutrale, dynamische of een offensieve belegger? Beleggen wordt waarschijnlijk duurder vanaf 2018, want de extra kosten zullen worden doorberekend.

Wat is Mifid?

Mifid is een Europese richtlijn die onder meer de bedoeling heeft, om de concurrentie op de beurzen te versterken, en de particulier beter tegen zichzelf te beschermen. Mifid staat voor Markets in Financial Instruments Directive. Het leidt tot aanscherping en aanpassing van de regelgeving op het vlak van beleggingsdiensten en effectenbeurzen.

Welke producten vallen onder Mifid?

Mifid ziet toe op:
  • Financiële instrumenten, zoals aandelen en obligaties, beleggingsfondsen, en derivaten zoals opties en futures.
  • Beleggingsdiensten zoals de wijze van orderuitvoering, vermogensbeheer en beleggingsadvies.

Een beleggersprofiel opstellen

De richtlijn bepaalt dat beleggingsinstellingen de kandidaat beleggers eerst goed moet kennen. Zonder dat mogen geen orders worden uitgevoerd. De bestaande beleggersprofielen en cliëntprofielen moeten opnieuw worden opgesteld. Het moet een betere samenvatting geven van zaken als:
  • Wie u als belegger bent. Bent u een conservatieve belegger of juist niet. Bent u een defensieve belegger, een neutrale belegger of een offensieve;
  • Wat uw persoonlijke financiële situatie is en uw plannen;
  • Uw leeftijd en gezinssamenstelling;
  • Uw houding met betrekking tot risico’s;
  • Uw verwachtingen omtrent het rendement;
  • Uw financiële kennis van zaken.

Eigenlijk nog niet veel nieuws voor wie eerder al een beleggersprofiel heeft laten opstellen. Maar die moet toch over, in verband een aantal aanvullende vragen.

Aanvullende aspecten beleggersprofiel

Maar de nieuwe regelgeving kent nog een aantal belangrijke aanvullingen om u als belegger beter te beschermen. Daarbij worden beleggers ingedeeld in een aantal verschillende klassen:
  • Niet professioneel;
  • Professioneel;
  • Tegenpartijen.

Mifid 2

Mifid 2 gaat in per 1 januari 2018. Een grote verandering is dat de bank alle communicatie met een klant die tot een transactie kan leiden moet opslaan, maar dan zonder de regels van de privacy te schenden. Verder moeten transactiekosten en betaling van een beleggingsonderzoek worden losgekoppeld en transparant gemaakt. Wilt u een onderzoek, dan zult ervoor moeten betalen, de tarieven zijn dus niet meer (automatisch) inclusief de kosten van research. Bij elke transactie moet voortaan ook de identiteit van de belegger worden meegestuurd (het identificatienummer uit uw paspoort). De AFM zal op dit alles toezicht houden. Vele nieuwe regels dus.

De niet professionele belegger in 2018

De niet professionele belegger geniet de hoogste graad van bescherming. Als u een particuliere niet professionele belegger bent, en gebruik maakt van beleggingsadvies of vermogensbeheer, dan zal de bank uw doelen en risicoprofiel, beleggingshorizon en financiële positie stringent in de gaten moeten houden. Als u kiest voor execution only, dat wil zeggen dat u zelf aan de knoppen zit en beurs opdrachten doorgeeft, is de bescherming geringer. Dat is nu ook al zo, maar vanaf november 2007 zal de bank u zo nodig wel waarschuwen voor het beleggen in producten waarin u nog geen of te weinig ervaring hebt. De bank of beleggingsinstelling classificeert u naar aanleiding van een door u ingevulde lijst met vragen. U kunt verzoeken om een andere classificatie, maar de bank hoeft daar geen gehoor aan te geven.

Rechten en plichten van de bank

De nieuwe richtlijn beoogt u als particulier beter te beschermen. Maar u hebt ook plichten. Zo moet u de vragenlijsten naar waarheid invullen, en eventuele wijzigingen in uw persoonlijke situatie direct aan de bank doorgeven. In dat geval kan het immers noodzakelijk zijn om uw beleggersprofiel bij te stellen.

Conclusie Mifid 2 2018

Meer dan ooit bent u gedwongen om aan te geven wat uw beleggingsprofiel is. Dat helpt u bij uw beleggingsstrategie maar beschermt ook de bank tegen schadeclaims. Als iemand van te voren aangeeft bereid is om veel risico te nemen, kan hij niet meer klagen als er grote verliezen worden geleden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in aandelen: hoe kan je aandelen kopen?Beleggen in aandelen: hoe kan je aandelen kopen?Voor wie interesse heeft in de beurs en eraan denkt om ook eens in aandelen te gaan, is het niet altijd duidelijk hoe er…
Welk beleggersprofiel heb ik?Welk beleggersprofiel heb ik?Welk beleggersprofiel hebt u, welk risicoprofiel hoort bij uw beleggingen en hoe kunt u dat in 2019 bepalen? Beleggen is…
De kleine belegger grijpt er op de beurs vaak naastDe kleine belegger grijpt er op de beurs vaak naastBeleggen is niet altijd even eenvoudig. Op de effectenbeurs gelden vele wetmatigheden, ook voor de kleine belegger, de b…
Europa & de EU dienstenrichtlijnEuropa & de EU dienstenrichtlijnOok in Nederland moet de EU dienstenrichtlijn worden ingevoerd. Maar dat zal niet zonder slag of stoot gaan. De diensten…
Beleggen in aandelen met weinig geldBeleggen in aandelen met weinig geldVeel mensen denken dat je alleen kunt beleggen in aandelen met veel geld, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ook met weinig…

Reageer op het artikel "Wat betekent Mifid voor u als particulier"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleg verstandig
Schrijf mee!