Wat is een staatsbon?

De laatste twee maanden van 2011 verkeren de Europese landen in een ware Eurocrisis. Er worden discussies gevoerd over de toekomst van de euro, en steeds meer landen komen in de financiële problemen. België heeft haar middelen kunnen aanvullen met het uitgeven van staatsbons. In 2011 begonnen de grote problemen met geldzorgen in Griekenland. Er ontstonden tekorten van miljarden dat moeilijk op te vangen waren door de andere Europese landen. Al snel werd duidelijk dat er meerdere landen waren waar Europa zich zorgen over moest maken. Ook België kwam miljarden tekort. De hulp kwam uit een onverwachte hoek, namelijk van de nog steeds financieel sterke burgers.

De regering heeft haar burgers opgeroepen om geld te lenen aan België door staatsbons te kopen. In een korte periode is er voor drie miljard euro aan staatsbons verkocht.

Wat is een staatsbon?

De omschrijving staatsbons wordt in Belgie gebruikt als meervoud van staatsbon. Dit zijn leningen, die in dit geval door de Belgische Staat werden uitgegeven. De Belgische Staat stelt zich ook garant voor de terugbetaling van deze bonnen. In dat opzicht is het te vergelijken met een reguliere spaardeposito. De mogelijkheid om te investeren, staat alleen open voor particulieren. De investeerder krijgt als tegenprestatie een vaste rente uitgekeerd. Inschrijving kan slechts gedurende een korte periode, maar de staatsbons worden ook verhandeld. Afhankelijk van de rentestand kunnen staatsbons meer of minder waard worden. Is Nederland is de staatsbon bekend onder de naam staatsobligatie.

Wanneer worden ze uitgegeven?

De uitgifte van de staatsbons is eens per drie maanden, namelijk de maanden maart, juni, september en december. Gedurende de inschrijvingsperiode kunnen particulieren zich inschrijven voor de staatsbons. Op de beurs zijn ze ook te verkrijgen, waarbij de prijs wel hoger of lager kan liggen in vergelijking met de uitgifteprijs.

Looptijd, rendement en de belastingheffing

De looptijd van een staatsbons kan een periode zijn van 3 jaar of 5 jaar of 7 jaar. De intresten moet een roerende voorheffing over worden betaald van 15%. De hoogte van de rentevergoeding wordt vastgelegd bij de uitgifte van de staatsbons.

Verschillende soorten staatsbons

Naast de drie mogelijkheden met een vaste looptijd , zijn er ook nog twee soorten waar te schuiven is met de looptijd. Er is een variant met een looptijd van 5 jaar die nog te verlengen is met een periode van 2 jaar. Daarnaast bestaat er nog een mogelijkheid om een looptijd van 7 jaar aan te houden, met tussentijds (na 3 of 5 jaar) de mogelijkheid om het geld weer op te nemen.

Nadelen van de staatsbon

Bij de uitgifte wordt de hoogte van de rente vastgesteld. Van rentestijgingen kan niet geprofiteerd worden. Een ander nadeel is de looptijd van de staatsbon. U kunt niet tussentijds uw geld weer opnemen uit de belegging. In dat geval moet u de vordering verkopen. Afhankelijk van de huidige rentestand kunt u een lagere opbrengst krijgen, maar de opbrengst kan ook hoger zijn.

Alleen geld dat u langere tijd kunt missen

De staatsbon moet niet gezien worden als manier om tijdelijk geld op weg te zetten. U moet het geld wel kunnen missen voor de vastgelegde periode. Indien u dat niet kunt, loopt u het risico dat u de belegging tussentijds moet verkopen tegen een ongunstige prijs.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • https://www.dexia.be/info/NL/Media/BONSETAT_tcm_11-10804.pdf

Reageer op het artikel "Wat is een staatsbon?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 01-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!