InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Veilig sparen in België doet u zo

Veilig sparen in België doet u zo

Veilig sparen in België doet u zo Niet alleen een hoge spaarrente, maar ook veilig sparen tegen een hoge rente is belangrijk. Veel banken zijn goed uit de stresstest van Europese toezichthouders gekomen. Maar wat is nu gegarandeerd door de Staat, zodat sparen weer veilig wordt. Welke regels gelden er in België voor wie veilig wil sparen en waarover betaalt u een roerende voorheffing? De rente op de termijnrekening verslaat inmiddels de intresten op de klassieke spaarrekening en is daarmee zeker de moeite waard. Ook interesse in de hoogst haalbare spaarrente?

Sparen in België, waarop letten?

Sparen in België, maar dan wel veilig

In een periode dat de beurskoersen stijgen wordt sparen een beetje als suffig gezien. Zeker als de spaarrente laag is. Maar als het goed is, loopt u met spaargeld geen tot weinig risico, terwijl u op de beurs veel geld kunt verliezen en soms vele risico’s moet nemen. Stijgende beurskoersen en een periode van lage rente, kan betekenen dat er op de beurst bellen worden geblazen die op enig moment worden doorgeprikt. En toch, wie spaart bij een spaarbank moet zich misschien ook zorgen maken over zijn spaargeld. Hoe zit dat?

Spaarbank failliet

Als een Belgische bank failliet gaat en niet langer aan zijn betaal verplichtingen kan voldoen, treedt de bescherming van het Beschermingsfonds voor Deposito’s en Financiële Instrumenten in werking. Elke financiële instelling in België die een vergunning heeft van de Commissie voor het Bank-, Financiën- en Assurantiewezen, CBFA is bij dit fonds aangesloten. U heeft recht op een maximale schadevergoeding van 100.000 euro in geval van een zichtrekening, spaarrekening of termijnrekening. Dit geldt per instelling en per persoon. Dus niet per rekening.

Sparen bij een buitenlandse spaarbank in België

Maar er zijn ook buitenlandse banken in België actief die ook een hoge rente bieden. In zijn algemeenheid geldt dat de bescherming bij een dergelijke bank, gelijk is aan de bescherming in het thuisland van die bank. Een Nederlandse bank die in België actief is, geeft een garantie tot maximaal 100.000 euro. Sparen bij een Belgische en Nederlandse bank betekent dus 200.000 euro garantie per persoon. Spreiden van spaargeld kan dus zeer zinvol zijn, ook als de spaarrente laag is.

Roerende voorheffing moeten betalen

In België wordt de rente belast met roerende voorheffing, in Nederland is de rente belastingvrij maar wordt het vermogen belast. De roerende voorheffing is een voorafbetaling van de belastingen op de inkomsten uit kapitaal, spaargeld en vermogen. Sinds 1 januari 2017 bedraagt het basistarief van de roerende voorheffing tot 30% van het bruto inkomen op kapitaal. U betaalt een roerende voorheffing op een gereglementeerde spaarrekening. Op interesten is de roerende voorheffing als volgt samengesteld:

Roerende voorheffing interesten 2017, 2018, 2019
bron van inkomenheffing
schuldvorderingen en leningen, vastrentende effecten, gelddeposito’s, waaronder verzekeringsbons, - BEVEK’s met gewaarborgd rendement, ICB van het type obligaties, bepaalde GBF30 %
Gewone Belgische of buitenlandse spaardeposito’s15 %
Staatsbons van 24.11.2011 - 02.12.2011 (de zogenaamde Leterme bons)15 %

Vrijstellingen roerende voorheffing

Als natuurlijke persoon met als fiscale woonplaats België bent u met een gereglementeerde spaarrekening vrijgesteld van roerende voorheffing op uw interesten tot een bedrag van 980 euro per persoon (2019). Gehuwden en zij die wettelijk samenwonen tot 1.960 euro samen.

Rekenvoorbeeld roerende voorheffing 2019

Stel de rente die u op een spaardeposito ontvangt (basisrente plus getrouwheidspremie) bedraagt 1.500 euro. Dan is hiervan 980 euro belastingvrij. U betaalt dan aan de fiscus 15% van 520 euro, ofwel 78 euro belasting.

Couponrente

Let u wel op sommige producten van banken die een hoge couponrente geven. Vaak kennen ze een garantie van een buitenlandse bank. Maar als zo’n bank omvalt, kunnen er problemen ontstaan. Een curator zal, zoals bij elk faillissement, proberen uw geld zo veel mogelijk terug te halen, maar dat lukt niet altijd. En een dergelijk product kent niet de garantie van het Beschermingsfonds.

Slot

Wat men hieruit leert, is dat u er altijd verstandig aan doet om uw geld te spreiden over meerdere banken. Zet uw geld niet bij één bank. Geld plaatsen bij meerdere banken met een bankvergunning, geeft meer garanties. Bovendien helpt een en /of rekening, of bijvoorbeeld een spaarrekening voor uw kind om het risico bij faillissement te beperken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slim sparen in Belgie: kies dan hoogste spaarrente 2018 (BE)Slim sparen in Belgie: kies dan hoogste spaarrente 2018 (BE)Ook in België geven de grote banken in 2018 minder rente dan de kleinere spaarbanken, zoals MoneYou. Tegelijkertijd zijn…
Sparen bij Rabobank BelgieSparen bij Rabobank BelgieDe Rabobank is ook zeer succesvol in België. Dit succes komt door de hoge basisrente en de toprente die op uw spaargeld…
Uw geld is deels beschermd via het BeschermingsfondsUw geld is deels beschermd via het BeschermingsfondsEen financiële instelling kan in ook in 2019 of 2020 in België failliet gaan. In 1997 was het voor de uit de diamantbuur…
Belgen willen sparen in NederlandBelgen willen sparen in NederlandDe spaarrente in België is in het eerste kwartaal van 2009 sterker gedaald in vergelijking met Nederland. Voor Belgen li…
Rente op de termijnrekening verslaat klassieke spaarrekeningRente op de termijnrekening verslaat klassieke spaarrekeningIn België verslaat de hogere rente op de termijnrekening de spaarrente op de klassieke spaarrekening. Met alleen sparen…

Reageer op het artikel "Veilig sparen in België doet u zo"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Veilige bank
Schrijf mee!