InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Veilig sparen in België doet u zo

Veilig sparen in België doet u zo

Veilig sparen in België doet u zo Niet alleen een hoge spaarrente, maar ook veilig sparen tegen een hoge rente is belangrijk. Veel banken komen nu goed uit de stresstest van Europese toezichthouders. Maar wat is nu gegarandeerd door de Staat, zodat sparen weer veilig wordt. Welke regels gelden er in België voor wie veilig wil sparen en waarover betaalt u een roerende voorheffing? De rente op de termijnrekening verslaat inmiddels de intresten op de klassieke spaarrekening en is daarmee zeker de moeite waard. Zie hier ook de hoogst haalbare spaarrente.

Sparen in België, maar dan wel veilig

Nog niet zo lang terug werd sparen een beetje als suffig gezien. Immers de grote rendementen werden op de beurs gehaald. Naar we nu steeds meer inzien, was dat vooral mogelijk door onevenredige risicoís te nemen. En wie toch bij een spaarbank spaart, maakt zich inmiddels zelfs zorgen over zijn spaargeld.

Spaarbank failliet

Als een Belgische bank failliet gaat en niet langer aan zijn betaal verplichtingen kan voldoen, treedt de bescherming van het Beschermingsfonds voor Depositoís en Financiële Instrumenten in werking. Elke financiële instelling in België die een vergunning heeft van de Commissie voor het Bank-, Financiën- en Assurantiewezen, CBFA is bij dit fonds aangesloten. U heeft recht op een maximale schadevergoeding van 100.000 euro in geval van een zichtrekening, spaarrekening of termijnrekening. Dit geldt per instelling en per persoon. Dus niet per rekening.

Sparen bij een buitenlandse spaarbank in België

Maar er zijn ook buitenlandse banken in België actief die ook een hoge rente bieden. In zijn algemeenheid geldt dat de bescherming bij een dergelijke bank, gelijk is aan de bescherming in het thuisland van die bank. Een Nederlandse bank die in België actief is, geeft een garantie tot maximaal 100.000 euro. Het wachten is op uniforme Europese regels daaromtrent.

Roerende voorheffing moeten betalen in 2012

In 2012 betaalt u een roerende voorheffing op een gereglementeerde spaarrekening en wel als volgt:
  • Als natuurlijk persoon met als fiscale woonplaats België bent u met een gereglementeerde spaarrekening vrijgesteld van roerende voorheffing op uw interesten tot een bedrag van 1.770 euro per persoon. Gehuwden en zij die wettelijk samenwonen tot 3.540 euro samen.
  • Een rekeningen op naam van een onverdeeldheid of een burgermaatschap en met een fiscale woonplaats in België is vrijgesteld tot een bedrag van 3.540 euro.
  • Een eenmanszaak met een fiscale woonplaats in België tot 1.770 euro.

Boven deze vrijstellingen geldt een roerende voorheffing van 15 % die automatisch en direct wordt ingehouden.

Roerende voorheffing moeten betalen, aanslagjaar 2014 en 2015

Als u minder spaart dan 1.900 euro is dat belastingvrij. Toch moet u uw roerende inkomsten nog bij de belastingaangifte melden als:
  • Het gaat om inkomsten van buitenlandse oorsprong.
  • Intresten op spaarboekjes boven de 1.900 euro.
  • Inkomsten uit hypothecaire schuldvorderingen op onroerende goederen die zich in België bevinden, inkomsten uit het gebruik of de concessie van roerende goederen, lijfrente. Allemaal zaken waarop nog geen roerende voorheffing is geheven.

Couponrente

Let u wel op sommige producten van banken die een hoge couponrente geven. Vaak kennen ze een garantie van een buitenlandse bank. Maar als zoín bank omvalt, kunnen er problemen ontstaan. Een curator zal, zoals bij elk faillissement, proberen uw geld zo veel mogelijk terug te halen, maar dat lukt niet altijd. En een dergelijk product kent niet de garantie van het Beschermingsfonds.

Slot

Wat men hieruit leert, is dat u er altijd verstandig aan doet om uw geld te spreiden over meerdere banken. Zet uw geld niet bij één bank. Geld plaatsen bij meerdere banken met een bankvergunning, geeft meer garanties. Bovendien helpt een en /of rekening, of bijvoorbeeld een spaarrekening voor uw kind om het risico bij faillissement te beperken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slim sparen in Belgie: kies dan hoogste spaarrente 2018 (BE)Slim sparen in Belgie: kies dan hoogste spaarrente 2018 (BE)Ook in België geven de grote banken in 2018 minder rente dan de kleinere spaarbanken, zoals MoneYou. Tegelijkertijd zijn…
Sparen bij Rabobank BelgieSparen bij Rabobank BelgieDe Rabobank is ook zeer succesvol in België. Dit succes komt door de hoge basisrente en de toprente die op uw spaargeld…
Uw geld is deels beschermd via het BeschermingsfondsUw geld is deels beschermd via het BeschermingsfondsEen financiële instelling kan in 2017 ook in België nog failliet gaan. In 1997 was het voor de uit de diamantbuurt van A…
Belgen willen sparen in NederlandBelgen willen sparen in NederlandDe spaarrente in België is in het eerste kwartaal van 2009 sterker gedaald in vergelijking met Nederland. Voor Belgen li…
Rente op de termijnrekening verslaat klassieke spaarrekeningRente op de termijnrekening verslaat klassieke spaarrekeningIn België verslaat de hogere rente op de termijnrekening de spaarrente op de klassieke spaarrekening. Met alleen sparen…

Reageer op het artikel "Veilig sparen in België doet u zo"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Veilige bank
Schrijf mee!