Beleggen in schepen
Het kan aantrekkelijk zijn op te beleggen in de bouw van schepen. Dat komt omdat er een aantrekkelijk fiscaal voordeel wordt geboden. Er zijn echter ook risico's aan verbonden. Het is lastig om te voorspelen of een schip met winst zal worden verkocht. De verkoopprijs is namelijk afhankelijk van de wereldeconomie op dat moment. Beleggen in schepen is op meerdere manieren mogelijk. Dat kan door aandelen te kopen van een scheepsmaatschappij of door te investeren in een beleggingsfonds.
Beleggen in schepen wordt steeds populairder. Er is gemiddeld genomen namelijk een aantrekkelijk rendement mee te verdienen. Bij het beleggen in schepen investeert u in de bouw van het schip. De winst wordt voornamelijk gemaakt op het moment dat het schip wordt verkocht. Dan wordt ook duidelijk of u winst of verlies heeft gemaakt. Vooraf is dat lastig te voorspellen. Dat komt namelijk omdat er een aanzienlijke tijd over heen gaat vanaf het moment dat besloten wordt dat een schip gebouwd wordt en het moment dat het schip vervolgens af is en verkocht kan worden. In de tussentijd kan de marktsituatie behoorlijk veranderd zijn. Dat was bijvoorbeeld het geval met de Kredietcrisis, waardoor de meeste landen van het ene op het andere moment in een recessie belandde. Dit soort schommelingen in de wereldeconomie hebben directe gevolgen voor de prijs van zeeschepen. Een recessie betekent namelijk minder handel tussen landen en dat betekent dus dat er minder scheepsruimte nodig is. Rederijen en vrachtvervoerders hebben op dit moment veel minder behoefte aan nieuwe schepen.
Bouwen van een schip
Rederijen hebben zelf niet genoeg geld om de gehele schip zelf te laten bouwen of aan te kopen. Zij lenen daarom geld bij banken en laten een ander deel door beleggers betalen. Het voordeel daarvan is voor de rederijen ook dat zij niet zelf al het risico lopen wanneer een schip met verlies wordt verkocht. Tegelijkertijd betekent het ook dat de opbrengst voor hen minder zal zijn wanneer het schip wel met winst wordt verkocht. Zij zullen de winst namelijk samen met de bank en de beleggers moeten delen. Het is voor rederijen overigens aantrekkelijker om geld te vragen van belegger dan te lenen van een bank. Bij een bank zullen zij ook rente moeten betalen over de lening.
Beleggen in schepen
Er zijn verschillende manieren waarop er belegd kan worden in schepen. Er zijn namelijk verschillende beleggingsfondsen die zich uitsluitend bezig houden met de koop en verkoop van schepen. Op deze manier zijn de risico's wel verspreid. Het nadeel van deze vorm van beleggen is wel dat deze beleggingsfondsen deels op en neer gaan met de beurskoersen van andere fondsen. De afgelopen jaren waren zij daarom niet aantrekkelijk om te investeren, maar dat kan ook makkelijk omslaan. Een andere manier van beleggen is door direct aandeel van rederijen en scheepsmaatschappijen te kopen. Soms is het ook mogelijk om geld te steken in een particulier fonds om met een maatschappij aparte afspraken te maken over het beleggen in de bouw van een schip. Deze laatste vormen zijn overigens alleen aantrekkelijk wanneer u over een groter kapitaal de beschikking hebt.
Belastingvoordeel bij het beleggen in de bouw van schepen
Het kan soms ook aantrekkelijk zijn om te beleggen in schepen omdat u een behoorlijk bedrag terug kunt krijgen van de belasting. Dit is het gevolg van een tijdelijke belastingmaatregel. Deze maatregel is bedoeld om de bouw van schepen te stimuleren.Veel rederijen werden namelijk getroffen door de Kredietcrisis en dreigden failliet te gaan. De Nederlandse overheid wilde dit voorkomen met deze maatregel. Naast de inleg van beleggers wordt er namelijk een scheepshypotheek afgenomen. Daarover mag geld worden afgeschreven. Met een investering van vijftienduizend euro mag er daarom al een bedrag van vierendertigduizend euro worden afgetrokken. Dat kan erg aantrekkelijk zijn wanneer u 52 procent belasting betaald. Wanneer het schip afgebouwd is wordt het overgeheveld naar een vennootschap waar u aandeelhouder van bent. Op die aandelen rust echter wel een belastingclaim. Die claim moet ook betaald worden wanneer het schip met verlies wordt verkocht. In dat geval verliest u toch geld aan de belegging.