Beleggen in Noorse kronen

Er is een groeiende belangstelling onder beleggers om te investeren in de Noorse kroon. Het is een aantrekkelijke manier om geld te verdienen doordat de kroon een zeer stabiele munt is. Dat komt mede door de sterke economie van Noorwegen. De koers van de dollar en de koers van de euro staan onder druk. Daardoor zoeken beleggers alternatieven. U kunt rechtstreeks op de beurs beleggen in Noorse kronen of dit doen door een vreemde valutarekening te openen bij uw bank. Er is een toegenomen interesse onder beleggers om hun geld te investeren in de Noorse kroon. Er is sprake van een massale vlucht van het geld richting Noorwegen. Dit is omdat beleggers na de Kredietcrisis een groot deel van hun vertrouwen hebben verloren in reguliere aandelen. Wat is er aan de hand? In 2008 stortte de Amerikaanse huizenmarkt in. Veel huizenbezitters konden als gevolg daarvan hun hypotheek niet meer afbetalen. Verschillende banken raakten daardoor in de problemen. Meerdere banken gingen failliet en andere banken moesten gered worden door de verschillende overheden. Wereldwijd gingen de beurzen onderuit. Beleggers verloren daardoor veel geld. De Kredietcrisis werd gevolgd door de Eurocrisis in 2011. Daardoor verloren sommige beleggers opnieuw veel geld.

Beleggen in Noorse kronen

Beleggers gingen op zoek naar alternatieve beleggingsvormen waarmee zij wel geld konden verdienen. Zij kwamen daarbij onder andere uit bij vreemde valuta. Het voordeel van beleggen in valuta is dat er altijd evenveel mensen zijn die geld verdienen als dat er mensen zijn die geld verliezen. In het geval van de aandelenmarkt kan het makkelijk zo zijn dat bijna iedereen geld verliest. Als voorbeeld: persoon A belegt in Noorse kronen en betaalt deze in euro's. Persoon B belegt in euro's en koopt deze met Noorse kronen. Als de Noorse kroon meer waard wordt verdient persoon A en verliest persoon B. Het enige waar zij wel rekening mee moeten houden zijn de transactiekosten. Iedere dat iemand een bepaalde valuta koopt betaald hij een klein percentage aan transactiekosten aan de broker of aan de bank. Deze kosten kunnen echter significant oplopen als hij veel vaker transacties doet.

Economie van Noorwegen

De Noorse kroon is met name zo aantrekkelijk, omdat Noorwegen een van de meest stabiele economieën binnen Europa is. Het land heeft veel extra inkomsten doordat het veel geld binnen krijgt uit de opbrengst van de verkoop van olie en gas. Het land heeft zelfs een apart fonds dat vol zit met miljarden kronen om de komende vergrijzing op te vangen. Het gemiddelde inkomen per hoofd van de bevolking is het hoogste ter wereld. Tegelijkertijd is de werkloosheid erg laag, Wat ook voor Noorwegen pleit is dat het niet is meegegaan in de euro. De euro is de afgelopen jaren erg onder druk komen te staan, doordat verschillende landen, zoals Griekenland, Spanje, Portugal, Ierland, Italië en België, in de financiële problemen kwamen. De rente op de staatsobligaties steeg daardoor snel. Rijkere landen binnen de eurozone, zoals Nederland en Duitsland, moesten bijspringen. Ook de waarde van de Amerikaanse dollar staat onder druk. Dit komt door de opgelopen werkloosheid en de toegenomen staatsschuld. In de zomer van 2011 stelde kredietbeoordelaars de rating van de Verenigde Staten zelfs naar beneden bij. Dat was tot dan toe nog niet eerder voorgekomen. Omdat de koers van de dollar en de koers van de euro onder druk staan gaan beleggers op zoek naar andere valuta en komen daarbij onder andere bij de Noorse kroon uit. De waarde van de kroon steeg tussen 2008 en 2011 met 25 procent ten opzichte van de euro.

Openen van een vreemde valutarekening in Noorse kronen

Er zijn meerdere manieren hoe u kunt beleggen in Noorse kronen. Doorgaans is de beste manier om ze rechtstreeks op de beurs te kopen. U hoeft daarvoor slechts een beleggersrekening te openen. Een andere manier om te beleggen in Noorse kronen is door een vreemde valutarekening in Noorse kronen te openen. U kunt uw geld daar wegzetten en wachten tot de kroon in waarde toeneemt. U kunt doorgaans een vreemde valutarekening openen bij de meeste Nederlandse banken, zoals de ING Bank, Aegon, de SNS Bank, de ABN Amro en de Rabobank.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in Noorse kronen"

Reactie

S. Cornelisse, 04-08-2017 14:28 #1
Geachte redactie,
Voor particulieren is het niet vanzelfsprekend om een VV rekening te kunnen openen. Ik zie in het artikel geen verwijzing naar de eis van banken dat transacties de basis moeten zijn van een VV rekening. Werkt het anders met beleggen in VV? Zo ja, hoe dan?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!