InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in uranium

Beleggen in uranium

Beleggen in uranium Het beleggen in uranium was een populaire vorm van beleggen. Er kon goed geld mee worden verdiend. Dat kwam omdat er een toenemende vraag was naar schone energie. Ook wilden veel westerse landen niet langer afhankelijk zijn van de landen in het Midden-Oosten met hun olie. Een ramp in Japan waarbij verschillende kerncentrales dreigden te ontploffen zorgde voor een kentering. Verschillende landen besloten te stoppen met het gebruiken van kernenergie. Het beleggen in uranium staat onder druk. Lange tijd leek het een zeer aantrekkelijke vorm van beleggen te zijn. Daar waren verschillende redenen voor. Ten eerste was er een groeiende vraag naar milieuvriendelijke energiebronnen. Dit komt omdat verschillende landen zich hebben verbonden aan de Kyoto-akkoorden. Daarin hebben zij beloofd de uitstoot van CO2 tegen te gaan. De uitstoot daarvan leidt namelijk tot de opwarming van de aarde. Omdat landen gebonden zijn aan de akkoorden moeten zij op zoek gaan manieren om die uitstoot tegen te gaan. Een van de manieren om dat te doen is om energie op een schonere manier op te wekken. Een manier om dat te doen is door kernenergie te gebruiken. Uranium wordt gebruikt voor het opwekken van kernenergie.

Beleggen in uranium

Een tweede reden voor de toenemende vraag naar kernenergie, en dus uranium, was dat veel westerse landen niet meer afhankelijk wilden zijn van de landen in het Midden-Oosten. Deze landen bezitten namelijk de grootste olievoorraden, maar kunnen deze ook gebruiken als politiek wapen. Dat gebeurde bijvoorbeeld in de jaren zeventig toen de Arabische landen een olieboycot tegen het Westen instelde omdat zij Israël steunden. Bovendien vloeit er veel kapitaal naar het Midden-Oosten, iets wat met name de Verenigde Staten liever niet ziet gebeuren. Kernenergie is dus een goed alternatief om af te komen van de afhankelijkheid van olie.

Gevolgen ramp Japan voor beleggen in uranium

Het beleggen in uranium leek dus goede papieren te hebben. Tegenstanders hadden altijd het bezwaar dat het gevaarlijk kon zijn, maar beleggers trokken zich daar weinig van aan. Dit was totdat een aardbeving de Japanse kust trof. De tsunami die daarop volgde trof verschillende kerncentrales die aan de kust lagen. Er ontsnapte daardoor veel kernstraling en zelfs een stad als Tokio werd bedreigd. Met slechts zeer veel moeite werd een nog grotere ramp voorkomen. Tegelijkertijd zijn sommige gebieden rond de centrales voor jaren onbewoonbaar. De ramp had verstrekkende gevolgen. Een land als Duitsland besloot bijvoorbeeld in de toekomst alle kerncentrales te zullen gaan sluiten.

Beleggen in bedrijven die zich bezig houden met ontginning uranium

De ramp had grote gevolgen voor bedrijven die zich bezig houden met het opwekken van kernenergie. Beleggers die aandelen hadden in deze bedrijven verloren veel geld, omdat de waarde van deze bedrijven fors afnam. Het is onduidelijk hoe de toekomst er uit zal zien. Er zijn verschillende bedrijven die ETF's aanbieden in bedrijven die zich bezig houden met kernenergie. ETF staat voor Exchange-traded Fund. Het gaat met andere woorden om een apart beleggingsfonds. In 2008 lanceerde ETF-aanbieder Global X Funds bijvoorbeeld Global X Uranium (URA). In dit fonds zijn met name Australische en Amerikaanse bedrijven opgenomen die zich bezig houden met de ontginning van uranium. De meeste uranium wordt gewonnen in Niger. Verder komt er veel uranium vrij uit kernwapens van met name Rusland die worden ontmanteld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=17

Reageer op het artikel "Beleggen in uranium"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!