Wat zijn life settlements?

In de Verenigde Staten is dit een alternatieve manier om geld te investeren. Het rendement is afhankelijk van het tijdstip van het overlijden van de verzekerden op de polissen die worden opgekocht. In de Verenigde Staten is life settlement een manier om te investeren die in 1996 is ontstaan. Dit kan worden gezien als een alternatief voor het beleggen in aandelen of goud of andere vormen van beleggingen, maar het is niet zonder risico’s.

Wat zijn life settlements?

Een groep investeerders legt een groot som geld bij elkaar. Met dit bedrag worden levensverzekeringen gekocht. De rechten en plichten uit een verzekering worden overgenomen van de polishouder. De investeerders zijn vanaf datum van overdracht de premie verschuldigd en de uitkering op einddatum, of bij overlijden, komt ten goede aan de investeerders. Het moet gaan om een groot aantal polissen, met een afhankelijkheid van leven of dood. Het rendement van de investeerders is afhankelijk van de dood van de verzekerden.

Waar bestaat het rendement uit voor de investeerders?

Het gaat om verzekeringen die een kapitaal uitkeren op het moment dat de verzekerden komen te overlijden. Het rendement wordt hoger indien op korte termijn verzekerden overlijden. Dit maakt life settlements een omstreden manier van beleggen.

Waarom worden levensverzekeringen verkocht?

Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Er zijn Amerikanen die de levensverzekering verkocht hebben omdat ze de polis niet meer nodig hebben. De polis verkopen aan investeerders brengt een hoger bedrag op dan het laten afkopen van de polis. Er zijn ook mensen met nog maar een korte levensverwachting die verkoop als een manier zien om geld uit de polis te krijgen die uit gaat keren na overlijden. Het geld uit de polis kan de verzekerde bijvoorbeeld gebruikt worden om medische kosten te dekken, of om nog dromen te verwezenlijken.

Hogere rendementen bij meer overleden verzekerden

Het rendement wordt hoger als de verzekerden van de verkochte polissen zo vroeg mogelijk na het verkopen van de polis komen te overlijden. Bij leven duurt het namelijk langer dat de investeerders de uitkering kunnen opstrijken en moet de jaarlijkse hoge premie worden voldaan. Verzekerden die oud worden, kunnen de investeerders geld gaan kosten. Ze zijn namelijk het geïnvesteerde bedrag langer kwijt en jaarlijks moet de premie worden voldaan.

Wat zijn de bezwaren van life settlement?

Ethisch is het een omstreden manier om geld te investeren. In de praktijk blijkt het in de Verenigde Staten vaak te gaan om mensen die nog maar een korte periode te leven hebben, en waarbij de uitkering dus op korte termijn wordt verwacht. De investeerders schatten de polis in op een bepaalde waarde.

Voorbeeld

Een verzekerde heeft nog een levensverwachting van 5 jaar, en na zijn dood volgt er een uitkering van 100.000 dollar. Tot het overlijden moet er een jaarlijkse premie worden voldaan van 5.000 dollar. Op basis hiervan wordt een kansberekening gemaakt. Bij overlijden van de verzekerde binnen één jaar, is er 5.000 dollar geïnvesteerd aan premie en volgt er een uitkering van 100.000 dollar. Er bestaat een kans dat de verzekerde langer leeft dan 5 jaar. Ook dit moet meegenomen worden in de kansberekening. Vervolgens krijgt de verzekerde een bod op de polis.

Dit voorbeeld is sterk vereenvoudigd, maar geeft wel een indruk hoe life settlements werken.

Life settlements in Nederland

In Nederland is in 2002 een poging gedaan om life settlements te introduceren. Het initiatief kwam vanuit Easy Life en werd verkocht via tussenpersonen. Dit bedrijf werd later verdacht van het verduisteren van geld en moest haar activiteiten stoppen na haar faillissement in 2008. Daarnaast werd het geen groot succes door de ethische vraagstukken die uit deze manier van beleggen voortkwamen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Wikipedia.nl - life settlements

Reageer op het artikel "Wat zijn life settlements?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!