InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Wat zijn indexfondsen?

Wat zijn indexfondsen?

Wat zijn indexfondsen? Wat zijn de voordelen en nadelen van indexfondsen en welke risico’s brengen deze beleggingsproducten met zich mee? Kenmerkend aan indexfondsen is passief beheer, risicospreiding en lage kosten.

Wat zijn indexfondsen?

Een indexfonds (tracker of etf) volgt de aandelen van een bepaalde index. Er wordt vaak een mandje beleggingen gekocht dat de index nabootst. Het indexfonds heeft de beleggingen daadwerkelijk in bezit. De manager van het fonds (een geavanceerd computerprogramma) koopt alle aandelen die in de door jou gewenste index zitten in de juiste verhouding. Als de index van samenstelling verandert, corrigeert het computerprogramma dat direct.

Een indexfonds of een tracker is te koop bij de bank, een beleggingsfonds of beursmakelaar. Niet alle aanbieders bieden indexfondsen aan. Andere financiële producten leveren namelijk meer geld op.

EFT

Indexfondsen worden door hun makers meestal Exchange Traded Funds (ETF’s) genoemd.

Gevaren van indexfondsen

Complexe derivaten kunnen tot veel ellende leiden. Beleggers in indexfondsen lopen vaak zonder het te weten grote risico’s. Zij zijn zich niet bewust van de gevaren van ETF’s, omdat de voorlichting vaak onduidelijk en onvolledig is.

Verschil indexfondsen en beleggingsfondsen

Indexfondsen verschillen op een aantal punten van andere beleggingsfondsen. Indexfondsen hebben als doel hetzelfde rendement te behalen als een bepaalde beursindex . Beleggingsfondsen daarentegen proberen de index te verslaan.

Passief beheer indexfondsen

Een ander verschil is dat indexfondsen passief worden beheerd. Er wordt nauwelijks in gehandeld. Andere beleggingsfondsen worden actief beheerd: er worden voortdurend effecten gekocht en verkocht door de beheerder van het fonds.

Lagere kosten indexfondsen

Indexfondsen hebben lagere kosten dan beleggingsfondsen die actief worden beheerd. De totale kosten bedragen maximaal 0,5% per jaar, tegenover 1,5% tot 2% bij actieve beleggingsfondsen. Daarnaast zijn indexfondsen transparanter. Ze geven een volledig overzicht van de totale kosten.

Voordelen indexfondsen

Meer rendement.

Indexfondsen behalen over het algemeen een beter rendement dan actief beheerde beleggingsfondsen. Dat is een logisch gevolg van de lage kosten en van het feit dat beurskoersen moeilijk te voorspellen zijn.

Risicospreiding:

Indexfondsen beleggen in een groot aantal aandelen en obligaties. Door deze brede spreiding brengt beleggen in indexfondsen minder risico’s met zich mee dan beleggen in individuele effecten of actief beheerde beleggingsfondsen.
Gerelateerde artikelen
Beleggen op de beurs: wat is de core-satellite-strategie?Beleggen op de beurs: wat is de core-satellite-strategie?Als het even wat minder goed gaat op de beurs dan is het als belegger belangrijk om over een goed gespreide beleggingspo…
Beleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogBeleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogWie zijn bank vraagt wat hij met zijn geld moet doen, krijgt vaak te horen dat beleggen in een beleggingsfonds het beste…
Waarom beleggen via beleggingsfondsen?Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voo…
Wat is actief of passief beleggen?Als je wilt gaan beleggen moet je een keuze maken tussen actief en passief beleggen. Wanneer kies je voor actief belegge…
Beleggen met fiscaal voordeel en weinig kostenBeleggen met fiscaal voordeel en weinig kostenVroeger bouwden zelfstandigen aan een oudedagspensioen via lijfrentepolissen bij verzekeraars. Helaas blijken sommige po…
Bronnen en referenties
  • Telegraaf
  • Rabobank

Reageer op het artikel "Wat zijn indexfondsen?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 14-05-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!