InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beurs: risico's beperken bij beleggen in aandelen

Beurs: risico's beperken bij beleggen in aandelen

Beurs: risico's beperken bij beleggen in aandelen Beleggen op de beurs houdt altijd risico's in. Vandaar dat men dit dan ook een risicovolle belegging noemt, omdat het niet garandeert dat u intrest zal maken. In slechte gevallen kan u ook grote sommen geld verliezen. (Voorzichtig) ervaring opdoen op de beurs en diversifiëren (niet al uw geld in één aandeel beleggen) kunnen ervoor zorgen dat de risico's beperkt worden. Men spreekt ook wel over een dubbel risico dat men loopt als men in aandelen belegt, namelijk het marktrisico en het onsystematisch risico.

Investeer enkel geld 'dat u kan missen'

Wanneer u een beperkt spaarkapitaal heeft opzij staan (bv. 10000 euro) kan het zeer aantrekkelijk zijn om even naar de beurs te trekken met dit geld. Op die manier hoopt men natuurlijk om dit spaarkapitaal zoveel mogelijk te vergroten.

Toch is het niet zo verstandig om meteen al het geld te investeren. De kans dat u alles verliest is natuurlijk zeer klein, maar in tegenstelling tot een verstandige belegging in bv. kasbons zal u ook niet met dit risico geconfronteerd worden. Natuurlijk kan de beurs er ook voor zorgen dat u aandelen veel meer zullen opbrengen dan een minder-risicovolle belegging....

Risico's beperken

Ervaring opdoen

Door ervaring op te doen op de beurs (liefst enkele jaren) kan u erin slagen om u kansen op verlies te beperken en het risico hierop beter inschatten. Ervaring zal er kortom voor zorgen dat u verstandiger met u aandelen kan omspringen.

Het diversifiëren

Investeer nooit uw geld enkel en alleen maar in één aandeel. Diversifiëren wil dus zeggen dat u de investering dient te spreiden over verschillende aantrekkelijke aandelen. Diversifiëren is niet gelijk aan het bv. aankopen van aandelen van verschillende banken. Op die manier zou u enkel interesse vertonen voor verschillende bankaandelen. Met diversifiëren wordt bedoeld dat u ook aandacht hebt voor verschillende sectoren en locaties. Bovendien is het nog verstandiger om naast u aandelen ook rekening te houden met andere interessante beleggingen.

Indien u geen rekening houdt met het diversifiëren zal u naast het marktrisico ook onderhevig zijn aan het onsystematisch risico. Dit 'dubbel risico' wordt hieronder toegelicht.

Het dubbel risico

Marktrisico

Het marktrisico duidt dus op het feit dat u risico zal lopen omdat u investeert in de marktaandelen. Deze zijn onderhevig aan economische conjunctuur, renteschommelingen en politieke schommelingen.

Onsystematisch risico

Het onsystematisch risico (ook wel diversifieerbaar risico genoemd) heeft betrekking op het investeren in verschillende aandelen, of liever het gebrek eraan en zich enkel toe te spitsen op 1 aandeel. Met het onsystematisch risico wordt dus bedoeld dat iemand een serieus risico zal nemen indien hij/zij enkel investeert in 1 specifiek aandeel. Dit risico kan dus positief beïnvloed worden door te investeren in verschillende aandelen. Wanneer iemand geïnvesteerd heeft in verschillende aandelen, spreekt men ook wel van 'verschillende aandelen in portefeuille'.

Hoewel dus het onsystematisch risico beperkt kan worden, dient er toch gezegd te worden dat ook een zeer gediversifieerde aandelenportefeuille niet opgewassen is tegen een beurscrash. Het marktrisico domineert dus.

Besluit

Indien u ervoor kiest om te investeren in de beurs zijn twee belangrijke besluiten:
  • investeer maar een beperkt bedrag
  • diversifieer u investering in aandelen, maar houdt liefst hiernaast ook nog rekening met minder risicovolle beleggingen zoals kasbons om op die manier toch nog wat zekere intrest te kunnen recupereren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geldzaken: beleggen voor dummiesGeldzaken: beleggen voor dummiesBeleggen kan op verschillende manieren; via obligaties, aandelen en opties. In dit artikel leg ik alle drie de onderdele…
Beurs: toelichting beurstermenBeurs: toelichting beurstermenBelangrijke beurstermen zijn onder meer: aandelen, beleggen, beurs, beursindex, beurskosten, beursorder, dividend, grens…
Beleggen in trackers: wat zijn de voordelen van trackers?Beleggen in trackers: wat zijn de voordelen van trackers?Sinds de economische crisis van eind 2008 is het moeilijker geworden om je beleggingen te kiezen. De individuele belegge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Beurs: risico's beperken bij beleggen in aandelen"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 21-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!