InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De prijs van zilver zal stijgen in tijd van schaarste

De prijs van zilver zal stijgen in tijd van schaarste

De prijs van zilver zal stijgen in tijd van schaarste In tijden van schaarste gaan de prijzen van producten en grondstoffen snel omhoog. Voor zilver is de verwachting dat we in de nabije toekomst te maken krijgen met een schaarste en daarmee met een prijsverhoging. Wanneer dit precies zal zijn is niet vast te stellen omdat dit sterk samen hangt met de behoefte aan zilver. Reeds van oudsher was zilver een belangrijk betaalmiddel. Er werd betaald met zilverlingen. Thans is zilver niet alleen een betaalmiddel maar wordt het ook gebruikt in talloze producten. Er is steeds meer zilver nodig terwijl er minder beschikbaar komt.

De historie van zilver

Vroeger werd zilver gezien als "het goud van de kleine man." Zilver is een edelmetaal waarvan sieraden gemaakt kunnen worden maar ook munten die als betaalmiddel dienen. De schepen van de VOC voerden op hun reizen naar Azië dan ook gesloten kisten mee met daarin goud en zilver. Vanaf de zestiende eeuw kon Europa over veel zilver beschikken omdat het uit Zuid Amerika werd aangeleverd door de Spanjaarden. We kennen de zilveren rijksdaalder maar ook de stuiver en het dubbeltje met een hoog zilvergehalte.

Export van geld en goederen

De export van geld en edele metalen bedroeg in het midden van de zeventiende eeuw een waarde van een half tot een miljoen gulden. Dit nam toe tot 6 miljoen gulden per jaar. In het midden van de zeventiende eeuw haalde men ook zilver uit Japan. En wie kent niet het verhaal van Piet Hein die de zilvervloot veroverde op de Spanjaarden in 1628. Met het zilver werd in deze jaren de aankoop betaald van specerijen en stoffen uit de West. Rond 1800 is men in Nederland gestart met het maken van siervoorwerpen van zilver. Een van de inzendingen op de eerste Wereldtentoonstelling in Londen in 1851 was van de Nederlandse Zilversmid Van Kempen. Rond deze tijd ging men ook in Europa zilveren bestek produceren.

Zilverlingen

In veel literatuur kan men lezen hoe vroeger betaald werd in Zilverlingen. Het was een wettig betaalmiddel en veel mensen spaarden dan ook zilveren munten voor de toekomst van de kinderen. Zilveren sieraden zijn altijd geliefd bij zowel jongeren als ouderen en zij behouden hun waarde.

De prijs van zilver in tijd van schaarste

De verwachting is dat de prijs van zilver als gevolg van schaarste zal stijgen. Zilver wordt gebruikt in vele producten zoals bij fotografie, maar ook bij zonnepanelen, componenten voor computers etc. Omdat zilver slechts in kleine hoeveelheden wordt gebruikt loont het zich niet om het te recyclen. Dit is een belangrijke reden waarom experts denken dat de prijs van zilver op den duur meer in evenwicht zal komen met die van goud. Want zilver zal steeds schaarser zal gaan worden. Zilver kan men immers niet produceren en het is een delfstof. De mijnen zullen uitgeput raken op de lange duur. Wanneer we bedenken dat in China en in India samen zo'n 3 miljard mensen wonen voor wie de verwachting bestaat dat hun koopkracht in de komende jaren geleidelijk zal gaan toenemen dan laat zich raden dat zilver hierbij een veel gebruikte grondstof zal zijn. Als de vraag naar zilver zal blijven stijgen dan zal dit tot prijsverhoging gaan leiden. Wanneer dit zal zijn is niet vast te stellen omdat de economie schommelingen vertoont. De productie is niet steeds op hetzelfde niveau en veel hangt af van de vraag naar producten waar zilver bij is gebruikt. Tevens speelt de koopkracht van de mensen een rol.

Hoe kan men in zilver beleggen

Het beleggen in zilver kan gezien worden als een goede bescherming van een deel van het kapitaal wat men bezit tegen inflatie en monetaire crisis. Het beleggen in zilver kan op diverse manieren. Men kan kiezen voor de aanschaf van zilverbaren. Dit zijn repen samengesmolten zilver die voor een bepaalde prijs aangekocht kunnen worden. Vooral in Europa is deze fysieke vorm van beleggen in zilver vanaf 2010 populair geworden.Ook kan men kiezen voor het beleggen in zilveren munten die men kan aankopen bij deZilvergoudwinkel.

Beleggen in zilveren munten

Een goede mogelijkheid is het beleggen in zilveren munten. Het voordeel van deze vorm van beleggen is dat men de munten in tijden van oorlog of crisis altijd als betaalmiddel kan gebruiken, hetgeen met zilveren baren lastiger is. Het BTW tarief over deze belegging wordt berekend volgens de marge-regeling. Dit komt omdat munten de status van wettig betaalmiddel hebben.
Goede voorbeelden van zilveren munten zijn:
  • De Silvereagle
  • Canadese Maple Leaf
  • Kookaburra
  • Lunar munten

Aandelen in zilvermijnen

Vanzelfsprekend kan men aandelen kopen in zilvermijnen. Ofwel men kan beleggingsproducten kopen die gerelateerd zijn aan zilver. Te denken valt dan aan Turbo's en certificaten. Dit vereist wel een grondige kennis van deze beleggingsproducten. Omdat zilver erg volatiel is kan dit voor mensen met gedegen kennis en ervaring veel winst opleveren. Men dient zich echter vooraf heel goed te laten voorlichten over de risico's die deze producten met zich meebrengen. Voor de belegger met een defensieve houding die belegt op langere termijn geven de experts een goede winstverwachting.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Uit kenniscentrum VOC
  • http://www.edelmetaal.nu/beleggen-in-edelmetaal.html

Reageer op het artikel "De prijs van zilver zal stijgen in tijd van schaarste"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 07-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!