InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Window dressing: het financiële kwartaal of jaar is voorbij

Window dressing: het financiële kwartaal of jaar is voorbij

Window dressing: het financiële kwartaal of jaar is voorbij Window dressing in 2018? Het einde van een kwartaal of jaar (2017) is financieel gezien een zeer interessant moment op de aandelenbeurzen. Aandelenpakketten worden opgeschud en rekeningen worden vereffend. Window dressing vindt dan veel plaats omdat aandelen en beleggingsfondsen die goed presteren beter verkocht zullen worden. Het is vele handelaren wat waard om aan het einde van een kwartaal mooie resultaten te kunnen laten zien. Het einde van het vierde kwartaal is helemaal de moeite waard, omdat dan de balans wordt opgemaakt om te zien hoe de beurs ten opzichte van vorig jaar heeft gepresteerd. Maar u wordt natuurlijk wel een beetje voor de gek gehouden met deze koersstijgingen.

Window dressing in 2018

De effectenbeurs, wat is window dressing op de beurs

Vele beurshandelaren en –fondsen laten graag aan het einde van een kwartaal en zeker aan het einde van een jaar mooie cijfers zien. Om dit voor elkaar te krijgen schudden ze de aandelenpakketten graag op. Hoe beter de performance, hoe meer toekomstige klandizie, is de leidende gedachte. Soms lijkt het er op dat het vooral gaat om het resultaat tussen twee ijkpunten: het begin en einde van een kwartaal, en natuurlijk het begin en einde van een jaar. Dit opschudden van pakketten en schuiven in de posities, wordt “window dressing” genoemd. De slecht presterende aandelen gaan uit het fondsmandje en de goede gaan er vlug in. Koersen gaan extra omhoog. Het advies luidt dan ook: stap nooit de laatste dag van een kwartaal in een fonds. U loopt de kans om snel te worden uitgekleed omdat een dag later de window dressing al weer voorbij kan zijn.

Portfolio Pumping

Niet alleen Window Dressing is een geliefde methode om de resultaten er goed uit te laten zien. In de praktijk is zichtbaar dat handelaren en fondsen proberen de koersen verder op te pompen, ofwel in goed Engels doen aan Portfolio Pumping. Door op de goede momenten een forse bestens kooporder te plaatsen, populair gezegd een kooporder tegen elke prijs, wordt een belangrijk signaal aan andere handelaren afgegeven. Vooral als het een order met een groot volume is. Andere beurswatchers interpreteren dit vaak als het moment dat het aandeel of de beurs verder omhoog zal gaan. En als één schaap over de dam is, volgen er namelijk meer.

Laatste vijf minuten, dan vindt de naveiling op de beurs plaats

Kenmerkend bij Portfolio Pumping zijn de laatste dertig en zeker ook de laatste vijf minuten van de beurshandel. In de laatste vijf minuten vindt in feite een aandelenveiling plaats waar alleen beroepshandelaren aan mee kunnen doen. Verwachten en willen ze dat koersen omhoog gaan of moeten, dan zullen ze in die vijf minuten proberen dat voor elkaar te krijgen. Soms bij zeer kleine volumes. Regelmatig ontstaan hogere prijzen van aandelen in de laatste vijf minuten en bij een zeer laag volume, soms van slechts 1 stuks. Het mag natuurlijk, maar het is wel iets om in de gaten te houden. Dat is ook de reden dat ervaren handelaren goed kijken naar de verhandelde volumes. Als u alleen naar de koers kijkt, ziet u niets.

Stop-loss

Het is ook goed om te weten dat derivaten in die laatste vijf minuten niet meer verhandeld kunnen worden, terwijl de onderliggende waarden nog wel aan veranderingen onderhevig zijn. Zo kunt u de laatste vijf minuten zomaar uitgestopt worden, dat wil zeggen dat de stop-loss waarde wordt aangeraakt of doorbroken, zonder dat u kunt handelen. De eventuele schade ziet u dan de volgende dag weer. Dit fenomeen doet zich bijvoorbeeld bij turbo’s regelmatig voor, maar ook bij andere beleggingsproducten met een hefboom.

Spaarrekening houden of overstappen naar een andere spaarrekening of een andere bank?

Aan het einde van een kwartaal, of beter het begin van een nieuwe, lopen allerlei spaarrekeningen af en vele termijn- en spaardeposito’s. Het einde van een kwartaal is dus ook het moment om goed na te denken of u uw geld wel bij de zelfde bank wil laten. De praktijk wijst uit dat een bank soms maar één kwartaal een hogere rente biedt, vaak om klanten te trekken en daarna de rente niet aanpast. Nieuwe klanten zijn interessant, zolang de oude maar blijven zitten. En dat blijven zitten is nu maar de vraag. Want wie blijft nou zitten als hij ziet dat de rente bij sommige andere banken veel hoger is. U toch niet?

Conclusie window dressing op het einde van het financiële kwartaal

Op de effectenbeurs zien we veel window dressing. Soms aan het einde van een maand, maar meestal aan het einde van een kwartaal. Dit in verband met de rapportages en brochures die moeten worden opgesteld. Die rapportages moeten een gunstig beeld geven om zo nieuw geld uit te lokken. Ook bij spaarrekeningen is dit waarneembaar. Er zijn banken die in een kwartaal extra rente geven als u geld bijstort. Zo gaat op papier het vermogen van een bank ook omhoog, wat het beleggen in de bank weer gunstiger maakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Turbo beleggen met geleend geldTurbo beleggen met geleend geldHoe werkt turbo beleggen in 2018? Turbo beleggen is beleggen met voor een gedeelte geleend geld. Doordat u minder eigen…
Beleggen in sprinters ING bank in 2018Beleggen in sprinters ING bank in 2018Beleggen in de sprinters van de ING bank is qua werking vergelijkbaar met het beleggen in de turbo's. U belegt voor een…
In turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstIn turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstWat zijn turbo's eigenlijk en hoe kunt u in 2018 het beste in een turbo of turbo xl beleggen? Hoe beleggen in turbo's en…
Beleggen in speeders in 2018Beleggen in speeders in 2018In 2018 beleggen in speeders (alternatief voor de turbo) maakt het mogelijk om veel winst te maken als de beurs volatiel…
Waarom beleggen in aandelen?Waarom beleggen in aandelen?Beleggen in aandelen op de effectenbeurs doet u ook in 2018 om een hoog rendement te halen op uw vermogen, ook in crisis…

Reageer op het artikel "Window dressing: het financiële kwartaal of jaar is voorbij"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2018
Schrijf mee!