InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Basisregels voor beginnende beleggers

Basisregels voor beginnende beleggers

Basisregels voor beginnende beleggers Wees achterdochtig bij presentatie van elk nieuw financieel product want financiële adviseurs bij banken moeten hun gestelde omzetdoelen halen. De onafhankelijk financieel adviseur moet ook verkopen, maar als hij zijn werk goed doet, adviseert hij tenminste producten die bij je passen. Koop alleen financiële producten die je zelf begrijpt. Laat u zich bij de beoordeling van een fondsprospectus niet onder de indruk brengen door de veelheid aan feiten, marktanalyses, prognoses van deskundigen, grafieken en afbeeldingen. Ze dienen er alleen voor om een mooi verhaal te presenteren om jou tot een positief oordeel te brengen. Verzamel en onderzoek alle praktische details van een aanbod, check getallen en winstvoorspellingen in investeringsplannen en controleer vooral de uitgangspunten die aan de basis liggen van alle cijfers.

Tips voor beginnende beleggers

  • Ga er niet van uit dat je aan de beurs slapend rijk wordt, eerder het tegenovergestelde. Wie rijk wil worden moet sparen, of erven of de Lotto winnen. En sparen is dan toch met voorsprong de meest veilige weg die naar rijkdom leidt. Je wordt niet zozeer rijk door wat je eraan verdient, maar meer door wat je niet uitgeeft! En de belangrijkste tip: betaal eerst uw schulden af voordat u aan beleggen begint.
  • De als onafhankelijk en kritisch gepresenteerde analyses van individuele "deskundigen" of bedrijven in een fondsprospectus dient u nooit serieus te nemen, omdat ze in de regel alleen de prospectus napraten en worden betaald door de uitgever van die prospectus.
  • Berichten in financiële bladen zijn vaak erg oppervlakkig en verwarrend. U moet bedenken dat het bij deze verslagen om belangen-gerelateerde bijdragen gaat. Hoewel de auteurs voorgeven onafhankelijke deskundigen te zijn, verwerken zij vaak alleen informatie die ze hebben ontvangen van de aanbieders van de producten waarover ze schrijven óf, wat erger is, ze zijn in dienst van de onderneming wiens producten ze hier vertegenwoordigen.
  • Pas op voor tips van zelfbenoemde deskundigen en financieel adviseurs, ook al zijn het goede bekenden of vrienden, want in de regel blijken ze een flop te zijn.
  • Focus op een paar producten of projecten die je begrijpt en volg een geïntegreerde strategie. Niets is erger dan constant heen en weer springen.
  • Wees realistisch. Rendementen van 10 % of meer bij een risicoloze belegging zijn niet realistisch. De rendementen van vastgoedbelegging variëren tussen de 3% en 8%, terwijl je een rendement van meer dan 8% alleen kan bereiken bij flatbloks. Vastrentende overheidsleningen 'doen' op dit moment ongeveer 3,5 %, bedrijfsfinancieringen en bankkredieten 6 tot 8%. Alleen met aandelen en aandelenfondsen kan men rendementen boven de 10 % behalen, maar dan heeft u wel een significant hoger risico.
  • Bij de huidige lage kapitaalmarktrente kunt u bij Nederlandse levensverzekeringen alleen opereren op basis van gegarandeerde eindsommen. Britse levensverzekeringen daarentegen zijn geënt op een andere systematiek (geen beperking ten aanzien van aandelenquote) en kunnen een hoger rendement bereiken als de aandelenmarkten goed lopen.
  • Gegevens over rendementen in prospectussen zijn pure voorspellingen. In werkelijkheid reiken ze vaak niet verder dan het rendement van obligaties of depositorekeningen.
  • Hanteer bij geprognotiseerde uitkeringen een afslag van tenminste 25, beter 50%, want alle aanbiedingen zijn op basis van optimistische veronderstellingen berekend. En vergelijk dit resultaat vervolgens met een risicovrije geldbelegging.
  • Dertig jaar ervaring met financiële dienstverlening wijst uit dat beleggen in onroerend goed van goede kwaliteit meer rendement oplevert dan closed-end funds.
  • Koop onroerend goed op de juiste momenten en op de beste locaties, in regio´s die men als groeiregio's aanmerkt. Dat zijn voornamelijk toplocaties in de Randstad. Vermijd het platteland, selecteer stedelijke locaties. De vraag naar hoogwaardige stedelijke woningen neemt nog steeds toe. En als u investeert in de randen van deze steden, volg dan de metrolijnen.
  • Laat alle uitgaven en ontvangsten van uw beleggingen via een "zakelijke account" lopen. Beheer uw belegd vermogen als een ondernemer en crëeer jaarlijks een winst- en verliesrekening en een balans.
  • Koop closed-end-funds nooit op krediet. Financier vastgoed zoveel mogelijk met eigen kapitaal en los eventueel krediet snel af. Schulden beperken u; In een noodsituatie wordt u erdoor gewurgd.
  • Houd bij uw beleggingsplannen ook rekening met optreden van extreme noodsituaties, zoals ziekte, overlijden en arbeidsongeschiktheid. Kunt u de lasten van financiering in deze situaties nog dragen, of u kunt de gefinancierde objecten in ieder geval zonder verlies van de hand doen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen kan rendabel zijn. Voor beginnende beleggers zijn er nuttige tips, zodat de beginnende belegger veilig kan bele…
Beleggen door particulierenBeleggen door particulierenSteeds meer particulieren zijn het afgelopen decennia gaan beleggen. Daarmee hebben zij veel invloed op de beurs, ook al…
Obligaties geven meer historisch rendement dan aandelenObligaties geven meer historisch rendement dan aandelenHet zijn bange tijden voor beleggers in aandelen. In slechts enkele maanden is de index van de AEX teruggelopen van zon…
Veilig beleggenVeilig beleggenDe beginnende belegger moet zich behoeden voor een aantal valkuilen op de beurs. Wil je gaan beleggen, dan is het belang…
Beleggen in aandelen op de beurs: welke strategie kiezen?Beleggen in aandelen op de beurs: welke strategie kiezen?Als beginnende belegger weet je niet altijd welke strategie te kiezen bij het beleggen in aandelen op de beurs. Vaak kom…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Basisregels voor beginnende beleggers"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 12-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!